HFD je svoja pitanja uputio i javnosti u formi priopćenja, a sve odgovore političkih stranaka objavljivat će, kako im budu pristizali, na svojim mrežnim stranicama ( http://www.hfd.hr/odgovori.html ). Ovo su tih deset pitanja:
Ima li sredstava za istraživanja i razvoj
1. Ulaganja u znanstvena istraživanja i razvoj vraćaju se kroz značajan rast proizvodnje, kao i višestruki rast BDP-a u odnosu na uložena sredstva. U 2013. godini prosječno ulaganje u znanost u EU bilo je 2 posto BDP-a, a cilj je da do 2020. to ulaganje naraste na 3 posto. Koliko ulaganje u postotku našeg BDP-a bi bilo primjereno za našu zemlju tijekom sljedeće četiri godine u odnosu na prosjek EU (više, manje, ili otprilike toliko) i zašto?
2. U Republici Hrvatskoj ulaganje u istraživanja i razvoj za 2013. godinu iznosilo je 0,81 posto našeg BDP-a. Zacrtani cilj 2013. godine bio je da do 2020. godine ulaganje bude 1,4 posto, a prema nacionalnoj strategiji iz 2014. godine očekivanje se popelo na 2 posto. Koje konkretne mjere ćete poduzeti kako bi taj postotak do kraja mandata 2019. godine došao blizu tih iznosa, te gdje ćete i kako pronaći potrebna dodatna sredstva?
3. Da bi znanstvena istraživanja potakla ekonomski rast, važno je da postoji uspješna suradnja između znanosti i gospodarstva. Je li ta suradnja dovoljno kvalitetna, koji su danas glavni izazovi u toj suradnji, te na koji načine ćete postići da se ona dodatno unaprijedi?
Nijedno hrvatsko sveučilište među 500 u svijetu
4. Tijela koja igraju ključnu ulogu u financiranju znanosti su Hrvatska zaklada za znanost i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Što smatrate da su ključni kriteriji za dodjelu sredstava našim znanstvenicima? Dodatno, držite li da je potrebno, te ako da, kako konkretno planirate poboljšati nadzor nad kvalitetom, učinkovitošću, profesionalnošću i etičkom postupanju tih tijela?
5. Ove godine na Šangajskoj listi od 500 najboljih svjetskih sveučilišta nije bilo niti jednog hrvatskog. Što su glavni uzroci za takav njihov status i smatrate li potrebnim da se to promijeni - ako da, kako, ako ne, zašto?
6. Koje su, po vašem mišljenju, dvije najvažnije pozitivne stvari, a koje dvije najozbiljnije negativnosti u našem sustavu znanosti, te kojim mjerama i kojom dinamikom ćete ove pozivne dodatno poticati, a negativne suzbijati?
Učenici ispod prosjeka u svim područjima
7. Osim znanosti, segment koji nas izuzetno zanima je obrazovanje, i to od predškolskog do visokog obrazovanja. Za početak, smatrate li da su položaj i ugled u društvu naših učitelja i nastavnika na primjerenoj razini, te ako nisu, što ćete poduzeti da se ta situacija poboljša?
8. Prema PISA testiranju provedenom 2012. godine, naši učenici su u svim kategorijama bili ispod prosjeka među zemljama koje su sudjelovale. Što su uzroci za takav rezultat, te koje mjere ćete poduzeti da na PISA testiranjima 2018. i 2021. godine naši učenici ostvare bolje rezultate?
9. Ima li u svakom od segmenata vertikale obrazovanja (osnovnim školama, srednjim školama i fakultetima) premalo ili previše zaposlenih (molimo da obrazložite odgovore) te hoće li cilj vaših reformskih poteza u konačnici biti smanjivanje ulaganja u obrazovanje ili povećanje njegove kvalitete?
Temeljna znanja ili posebne vještine?
10. S obzirom da je u tijeku cjelovita kurikularna reforma, zanima nas što bi po vašem mišljenju trebala biti temeljna načela i kriteriji za ovu, ili bilo koju drugu reformu nastavnog sadržaja. Posebno, smatrate li da obrazovanje prije osamnaeste godine u suvremenom društvenom i ekonomskom okruženju treba stavljati veći naglasak na usvajanje temeljnih znanja, ili na uvježbavanje posebnih vještina?
Iz HFD-a su još pozvali stranke, ako u njihovim programima postoje neki dijelovi vezani za znanost i obrazovanje koji su izuzetno važni, a nisu bili pokriveni ovim pitanjima, da ih svakako iznesu kako bi bili objavljeni s ostalim odgovorima.