Kolika je moć reklame shvatio sam maloprije dok sam kao aftershave koristio bratovu bočicu.
Na njoj je pisalo "Malizia". Instiktivno sam pomislio: "Ja sam pravi "muškarac", očekujući udarac cipelom. Ili: svaki put kad je mjesec crvenkast, ja se sjetim onog vica gdje Amerikanci gledaju kako ih Rusi prestižu u letu na mjesec, sačekaju da oni ofarbaju mjesec u crveno i na kraju fola na njemu napišu Coca-cola. Kad god vidim ljepotice kako se češljaju reklamirajući šampone očekujem pogrešku i da recimo Sammy Jo kaže: "Moj dečko mi kaže da sam prava mačka!", umjesto neke domaće ljepotice ili da kaže: "Kada me moj bivši muž Tommy Lee vukao za kosu, meni je bilo tako neprijatno jer je ona stalno bila ispucana..."
Jedna od najglupljih, ali i najefektnijih reklama prikazivala se kad sam bio mali. Jedan čovjek trči na aerodrom, zadihan prilazi pisti i tužno gleda kako avion polijeće. Međutim, avion iznenada unazad slijeće kako je i poletio samo naopako vrteći film (vrlo smiješno!) Ljubazna hostesa mu govori:"Avioni JAT-a misle na svakog putnika!" i on sretan ulazi u avion! I tako vi danima gledate tu glupu reklamu, smijući se onom avionu koji poleti pa se unazad vrati kao u crtanim filmovima kad jedno veče ide ista reklama, zadihani čovjek dolazi na aerodrom, samo avion poleti i u još 100 frameova odleti i izgubi se u horizontu!Iznenađeni putnik mašući kartom upitno gleda u onu istu stjuardesu (ništa mu nije jasno!) a ona slegne ramenima i poučno saopšti: "Žao mi je, ali avioni JAT-a uvek poleću na vreme!"
(Za one mlađe, JAT-Joke About Time-aviokompanija iz koje je ponikao i Aviogenex, firma kojoj se u svim novinama danima poslije tragičnog požara na avionu iznad Korzike vrtila predhodno uplaćena reklama za njihove paket-aranžmane "AKO HOĆETE LEPO DA POCRNITE putujte Aviogenexom"...)
Iz tih vremena mi je u sjećanju i agresivna medijska reklama za deterdžent "Prodixan". Medijska kampanja satojala se u tome da se stalno govori: "Jeste li čuli da je stigao?" "Ko?" "Prodixan!"(Kasnije se ispostavilo da je to novi deterdžent!). Sjećam se da nam je jednom u gluho doba noći zazvonio telefon, otac se unezvjereno javio, a sa druge strane žice povjerljivi glas je rekao: "Stigao je", "Ko je stigao?", "Prodixan!".
Agresivna reklama dovela je dotle da su se roditelji jednog djeteta iz mješanog braka na kraju ipak dogovorili da se mali neutralno zove Prodixan o čemu govori i pjesma: "Ljulja Nena malog Prodixana, pola Vlaha, pola Muslimana!"
U svijetu paze na korektnost poruka u reklamama tako da je zabranjeno emitovanje reklame u kojoj na Tajnoj večeri Isus sa apostolima pije Coca-colu. Cenzuri je zasmetalo u reklami to što Juda jedini pije-Pepsi! Često su reklame povezane s obiteljskim životom. Tako u jednoj animiranoj ruskoj reklami vidimo presjek nebodera u kojem se mama i tata svađaju, tata se pakuje i odlazi zauvjek uz plač mnogobrojne djece koja viču: "Tata nemoj ići!". No, on odlazi, silazi i na izlazu se predomišlja, vraća na zadnji sprat, ulazi u kuću gdje ga djeca oduševljeno dočekuju: "Tata se vratio!" On gasi svjetlo u predsoblju, hladnokrvno opet izlazi, spušta se liftom uz poruku na ekranu: "ŠTEDITE ELEKTRIČNU ENERGIJU!"
Ja sam odlučio da se reklamiram pomoću jednog danskog pjevača na koga sam slučajno nabasao u jednoj prodavnici CD-a u Kopenhagenu. Na zidu je bio plakat pjevača koji je isti ja! Odlučio sam da za novi album uopće ne snimam spotove nego da ukradem njegove i samo sinhronizujem. Ako mu se svidi, možda se sprijateljimo i dozvoli mi da malo putujem svijetom s njegovim pasošem!
Pogledajte ove slike - zar nisam lafčina!
www.poulkrebs.com
Prethodna kolumna:
Virtualni svijet Elvisa J.Kurtovića 10