Za krško područje speleolozi će reći da su šupljikavi poput sira ementalera i da kriju brojna iznenađenja. Ipak, malo tko zna da je ispod cijevi tunela Sv. Rok prava mreža špilja i špiljskih prolaza otkrivenih dok se gradio tunel. Posjetiteljima je pristup strogo zabranjen zbog sigurnosnih razloga pa su te špilje imali prilike vidjeti samo speleolozi, građevinski radnici, vatrogasci koji se brinu o sigurnosti tunela, a sada - i naša ekipa.
Dok se voze kroz tunel Sveti Rok, samo nekoliko vozača zna da jedna od servisnih vrata u tunelu vode duboko u srce Velebita, u špilju pod tunelom.
"Ona je duboka, ispod nas se nalazi jedna dvorana. Speleolozi koji su istraživali kažu 160 m2", rekao je Mile Ročak, zapovjednik Vatrogasne postrojbe HAC-a.
Jedan od onih koji su istraživali ukupno 48 špilja ispod Svetog Roka je speleolog svjetskoga glasa, nekadašnji profesor zagrebačkoga Građevinskog fakulteta.
"To je stvarno jedna fenomenalna prostorija s posebnim vrstama siga, kao da su od voska. Različitih boja, zelenih, crvenih i tako dalje. Ukupna dužina tih kaverni je otprilike 7 kilometara. Najduža je otprilike oko dva kilometra, a najdublja je oko 180 metara", kazao je speleolog Mladen Garašić.
U svijetu je istraženo oko 2 tisuće kaverni, odnosno špilja koje nemaju prirodni otvor, nego su otkrivene tijekom građevinskih radova. Od toga čak ih je 110 u Hrvatskoj.
Snažno strujanje hladnog zraka dokazuje da ova špilja ima otvor i na nekoj drugoj strani, u dubini.
Špiljski sustav otkriven je tijekom gradnje tunela 90-ih godina, a dvorana ispod tunela ispunjena je pitkom vodom.
Na pitanje bi li se ona mogla koristiti za nešto unutar sustava ovog tunela, Ročak odgovara:
"Vjerojatno bi mogla jer je to spremnik vode gdje bi trebalo neku pumpu ugraditi i jednostavno pumpati vodu vani u naše sustave za gašenje".
U slučaju požara bijeg u špilju nije moguć, ali spas se može potražiti u dvoranama sazidanima između krških špilja. Kroz posebna vrata mogu prolaziti i automobili.
"Tunel ima izgrađene i okretnice svakih kilometar, kilometar i pol u tunelu nalaze se okretnice za prebacivanje prometa iz jedne cijevi u drugu", rekao je Ročak.
Vatrogasci iz Centra sv. Rok brinu se o sigurnosti u tunelskim cijevima, a provjeravaju i stanje u špiljama. Šupljikavi krški teren uvijek može donijeti i iznenađenja u vidu nenadanih bujica.