Gotovo 25 tisuća kvadrata bivšeg Salonita u Vranjicu kod Solina hrvatska je Vlada na sjednici 10. lipnja dala u koncesiju na 30 godina tvrtki "Yacht Club Vranjic" iz Krila Jesenica.
Prošle je godine raspisan koncesijski natječaj nakon što je tvrtka "Solin brodogradnja" završila u stečaju. Iako koncesijski ugovor u sebi sadrži obavezu ulaganja u pomorsko dobro za vrijeme trajanja ugovora o upravljanju u iznosu od 40,01 milijun kuna, te zapošljavanje sedamdesetak radnika, stanovnici Vranjica su zabrinuti.
U postu stranice Bolji Solin stoji: "Navedene
investicije i zapošljavanja trebale bi oživjeti vranjički škver i
osigurati mu svijetlu budućnost. Međutim, ova odluka kod
značajnog dijela Vranjičana izaziva i određenu strepnju. Naime,
Vranjičanima su još uvijek svježa sjećanja na različite probleme
proistekle iz bezobzirnog onečišćenje cijelog poluotoka – od
cementa, otpadnih voda, istjecanja goriva pa sve do azbesta.
Smatraju kako je potrebno više novca uložiti u ekološke projekte
kako bi se zaštitio okoliš i sačuvala zdrava životna sredina. Ne
smije se ni na koji način dozvoliti da se privatni interes stavi
ispred interesa zajednice. Novac koji se dobije od koncesije
trebao bi se u velikoj mjeri uložiti u taj koncesijski prostor i
oplemeniti ga.
Strah ih je da se nakon azbestoze na ovom prostoru udomaće neke
nove, po život opasne bolesti, poput silikoze? Zar ne bi bilo
logično da se netko iz nadređenih institucija i službi „spusti
među narod“, objasni donesenu odluku i umiri stanovništvo?,"
stoji na objavi na Facebooku, a mještani pripremaju i prosvjed.
Sve doznali iz medija
"Zabrinjava nas što smo o svemu doznali iz medija, što nitko u mjesnom odboru ništa nije znao, što ni gradonačelnik Solina Dalibor Ninčević ništa nije znao prije donesene odluke o koncesiji. Zabrinjava nas što je koncesiju dobila neimenovana firma, iza koje stoji matična kompanija vrijedna nekoliko milijardi kuna. S pravom se pitamo kome, što, kako... Eto, firma se zove Yach Club Vranjic i samo je time povezana s Vranjicem. A kasnije, neće je se moći uhvatiti za glavu, ako bude problema", kazao nam je AnteJurić, jedan od nezadovoljnih mještana, aktivnih u pokušajima da se situacija rasvjetli.
Objasnio je zbog čega nezadovoljstvo.
"Koga zmija ugrize i gušterice se boji. Sami način dobivanja koncesije je sporan, bez informacija i ičega. Sumnjivo je sve skupa i mora se napraviti neki sastanak na kojem bi nam se objasnilo kako stoje stvari. Ovo djeluje kao klasična hrvatska priča o pogodovanju. Pokrenut ćemo sve instrumente, uključujući i udrugu Sunce. Moramo jer nitko nas ne šljivi," naglasio je Jurić pa objasnio o čemu se radi:
"Ulaz je još uvijek slobodan i može se vidjeti kako sve skupa izgleda iznutra. Derutne zgrade, smeće, kemikalije... Strah nas je da će samo uložiti u zaštitare, zatvoriti vrata i da će se otpad i kemikalije nastaviti izlijevati u more i po kućama kao do sada. Trebate to vidjeti, na kućama i automobilima su neizbrisivi tragovi boje."
Stanovnici su dakle zarbinuti za svoje zdravlje, okoliš i kvalitetu života mještana, mada bi Yacht Club Vranjic, prema koncesijskom ugovoru trebao u zaštitu okoliša uložiti ukupno 6,4 milijuna kuna.
Detalji koncesije
Kako doznaje Slobodna Dalmacija, svoje ponude na nadmetanje koje je raspisalo Ministarstvo mora poslalo je pet tvrtki, ali bi ugovor s državom trebao potpisati "Yacht Club Vranjic" iza kojeg stoje Dražen Ercegović, Špiro i Jure Rakuljić, te Tihomir Zemunik.
Riječ je o epilogu drugoga lanjskog koncesijskog natječaja za prostor na kojem je godinama poslovala tvrtka "Solin brodogradnja", vlasnika Mirka Rapića iz Ljubitovice kod Trogira, široj javnosti poznatog po svojoj borbi protiv Porezne uprave i osporavanju statusa najvećeg dužnika u državi.
Nakon što je ponajprije zbog tih problema njegova tvrtka potonula u stečaj, država je krenula u traženje novog koncesionara zone na vranjičkoj obali Sjeverne luke, na prostoru gdje je nekada djelovao "Brodoremont", a kasnije i podružnica riječkog "Viktora Lenca".
"Visina ponuđenog iznosa stalnog dijela godišnje koncesijske naknade iznosi 30 kuna po kvadratu, odnosno 727.800 kuna, s tim da će se stalni dio povećavati svakih pet godina za 50 lipa po četvornom metru zauzetog pomorskog dobra, dok ponuđeni apsolutni iznos promjenjivog dijela naknade za cijelo vrijeme trajanja koncesije iznosi 62,45 milijuna kuna. Ukupno ulaganje u pomorsko dobro tijekom trajanja ugovora o upravljanju iznosi 40,01 milijuna kuna, te se planira zaposliti 70 radnika", stoji u Vladinoj odluci o dodjeli upravljačkih prava te se dodaje:
"Ovlaštenik koncesije dužan je prije sklapanja ugovora dostaviti ovjerene zadužnice na iznos od dvije godišnje (stalne) naknade, u ukupnom iznosu od 1,45 milijuna kuna kao instrumente osiguranja naplate, te za naknadu štete koja može nastati zbog neispunjenja obveza iz ugovora."
Ministarstvo: Luka će se modernizirati i urediti
Nastavno na te informacije, iz Ministarstva, mora, prometa i infrastrukture na naš su upit ponudili cjelovitije i detaljnije objašnjenje koje bi trebalo umiriti mještane.
"Trgovačko društvo Yacht club Vranjic d.o.o., kao odabrani ponuditelj na javnom prikupljanju ponuda za dodjelu koncesije u svrhu izgradnje i gospodarskog korištenja luke posebne namjene - brodogradilišta na dijelu k.o. Solin, predio Brodoremontno brodogradilište Vranjic, se svojom ponudom obvezalo u zaštitu okoliša uložiti ukupno 6.417.500,00 kuna", kazali su nam u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture pa dodali:
"Ova značajna investicija u zaštitu se odnosi na rješavanje problema otpadnih i fekalnih voda kojima se lučke građevine u moru i na kopnu priključuju na javni sustav odvodnje, na uklanjanje azbestnih ploča i zbrinjavanje zaostalog otpada u luci. Društvo će, nadalje, ugraditi pročišćivač otpadnih voda koje nastaju pranjem trupa brodova, a u cilju odvajanja teških metala. Luka će raspolagati zaštitnim branama, svom potrebnom opremom i sredstvima koji će osigurati sprečavanje onečišćenja i zagađenja akvatorija. Osim toga, društvo se svojom ponudom obvezalo na redoviti monitoring kakvoće mora."
Također, istaknuli su kako će se po zaključenjuugovora o koncesiji ova luka staviti u funkciju, modernizirati i urediti, a otvorit će se i nova radna mjesta te povećati gospodarski potencijal Grada Solina.