Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs danas bi u svom Ministarstvu trebao u 15 sati predstaviti Upute za sprječavanje i suzbijanje epidemije Covid-19. Naravno, njegovo obraćanje javnosti vezano je za rad obrazovnih ustanova, dakle predškolskih ustanova te osnovnih i srednjih škola u školskoj godini 2020./2021.
Iz Ministarstva su izvijestili da će upute predstaviti ministar Fuchs zajedno s zamjenicom ravnatelja HZJZ-a Ivanom Pavić Šimetin. Inače, Pavić Šimetin je koordinatorica Radne skupine za predlaganje i razradu mjera za početak školske i akademske godine.
Ono što je poznato jest da nastavna godina počinje 7. rujna i to u svim županijama. Ministar je jutros za N1 izjavio da će učenici prvih razreda osnovne škole doći s roditeljem, a da će se nastava za prva četiri razreda odvijati po "mjehurić" sistemu.
"Isti je princip, samo nismo konačno dogovorili koji će biti termin. Radi se o tome da se pokušava što je više moguće smanjiti kontakti među grupama i taj je princip moguće primijeniti u razrednoj nastavi, gdje su sva djeca istog razreda uvijek na jednom mjestu, skupa sa svojim učiteljem ili učiteljicom", rekao je ministar Fuchs.
Pressica u Ministarstvu: 'Nastava bi se trebala održavati u tri smjene'
15:05 - Na početku pressice govorila je Pavić Šimetin iz HZJZ-a. Poručila je da su upute napravljene tako da ih škole i vrtići prilagode svojim uvjetima te da je važno da roditelji i nastavnici budu upoznati s uputama. Odmah je rečeno da u školu ne bi trebali ići učenici koji imaju Covid-19. Drugo pravilo odnosi se na fizički kontakt i smanjenje te pojačavanje higijene - i prostora i osobnu.
Predmetna nastava se treba održavati da učenici budu u što manjem kontaktu s nastavnicima. Nastava bi se trebala zato provoditi u tri smjene, navela je Pavić Šimetin i istaknula da nemaju sve škole uvjete za to. Isto tako, spomenula je zamjenski prostor u slučaju da u nekoj učionici ima previše učenika pa se distanca ne može održati. Taj prostor može biti u školi ili izvan nje.
Tko mora nositi masku?
Zamjenica ravnatelja HZJZ-a navela je da su maske obavezne u nekim situacijama u školi te da se mora odrediti prostor za djecu koja pokažu simptome i trebaju pričekati roditelja. Uz maske se mora odvijati i međusobna komunikacija osoblja. Maske su obavezne za učenike od 5. razreda osnovne škole i srednjih škola, a isto se odnosi i na nastavnike ako se uspije postići razmak od dva metra.
Djelatnici škole bi trebali cijelo vrijeme nositi maske. Pavić Šimetin apelirala je na roditelje da mjere djeci temperaturu prije odlaska u školu. Od prvog do četvrtog razreda i predškolsku dob roditelji moraju voditi evidenciju temperature. Navedeno je da samo izrazito osjetljve osobe ne smiju raditi u vrtićima i školama dok oni s kroničnim bolestima mogu, ali im je preporučeno nošenje maski.
Što učiniti ako se učenik zarazi?
"Kad se pojavi sumnja na Covid-19, ako se to dogodi kod kuće, onda je važno da dijete ne dolazi u školu. Ako se dogodi u školi, dijete se odvaja od drugih učenika i roditelji moraju doći po njega. Djelatnici škole u tom slučaju moraju napustiti ustanovu, a ravnatelj mora javiti epidemiolozima svako grupiranje osoba među kojima su oni sa zarazom, naročito ako je više takvih grupa.
Ali ne treba raditi paniku od pojedinačnih slučajeva, jer ima i drugih bolesti, one nisu nestale. Ako se radi o pojedinačnom učeniku ili nastavniku, nastava se normalno dalje odvija, a liječnici će dalje procjenjivati ima li potrebe za daljnjim testiranjem ili ne", kazala je zamjenica ravnatelja HZJZ-a.
Obraćanje ministra Fuchsa
Na početku svog obraćanja javnosti ministar Fuchs se zahvalio svima u javnom zdravstvu. No, rekao je i tko sve smije ući u školu.
"Ono što vam ja želim reći je prvo se zahvaliti HZJZ-u i svima koji su bili u datom trenutku u našem savjetu. Ideja savjeta svojevremeno, neovisno o tome što netko tada govorio o brojnosti uključenih ljudi, je bila da se epidemiolozima predstave svi problemi koji se mogu pojaviti u nekoj školi i da onda, uvažavajući i jedne i druge, predstavimo mjere koje će zadovoljiti sve.
Sukus svega što je ranije rečeno je - u osnovnoj školi razlika između provođenja nastave od 1-4 razreda osnove, uz uvažavanje svih mjera, oni pohađaju školu u tzv. 'mjehuriću', ulaze svi u razred odjednom, ne izlaze tijekom odmora, njihova razrednica je s njima cijelo vrijeme. Zabranjuje se ulaz stanim osobama u školu, dovođenje djece ide do škole. U ovom obliku sva djeca su u učioncama bez maski, kao i učiteljica", rekao je Fuchs i dodao da se ostavlja mogućnost i "ponekog učitelja sa strane" u nekim segmentima izborne nastave.
Tko će djeci kupiti maske?
Ako se o tome radi, objasnio je ministar, onda u razred takav nastavnik smije ući i održat nastavu, ali jedino s maskom. Fuchs kaže da učenici od 5. do 8. razreda moraju poštovati iste epidemiološke mjere, ali da se razred dijeli na pola kako bi se osigurao razmak. U slučaju da je to nemoguće, tada i nastavnik i učenici imaju maske. Nošenje maski u srednjim školama ovisit će o distanci među učenicima.
"Dio osnivača je na razini gradova i županija već spomenuo da će osigurati maske za učenike, ja sam to spomenuo na sastanku sa županijskim stožerima, mi očekujemo da se oko toga potrude i osnivači škola, ali ako oni zapnu, onda ćemo uskočiti i mi. Jedna platnena maska košta oko osam kuna, po djetetu vam trebaju četiri maske, nije to neki prevelik problem. Ali mi smo tu i mi ćemo pomoći kao ministarstvo", odgovorio je Fuchs na novinarsko pitanje koje se odnosilo na to tko će učenicima kupiti maske.
Ministar je ponovio da je postulat ove školske godine: "nema miješanja učenika". Najavio je pripremu opširnijeg dokumenta koji razrađuje sve scenarije i to kako bi olakšali ravnateljima kao i djelatnicima škola. Kazao je da će sutra preko Skypea razgovarati s ravnateljima te je dodao da uskoro stiže i pozivni centar u Ministarstvu.
Upute za fakultete
Što se tiče početka akademske godine i onoga što trebaju činiti studenti u fakultetskim klupama, ministar kaže da postoje upute i za njih.
"Njihova akademska godina traje nešto kraće od školske godine, ta uputstva će se još doraditi. Akademske institucije sukladno svojoj autonomiji i znanju, one mogu i same organizirati svoju nastavu", kazao je ministar.
Dva scenarija online nastave
Odgovarajući na novinarsko pitanje o online nastavi, Fuchs je istaknuo da postoje dva scenarija za online nastavu. Kao prvi je naveo situaciju kada cijeli razred ide u samoizolaciju jer je netko od učenika ili nastavnika pozitivan. Drugi se odnosi na podjelu razreda kako bi se dobio dodatni prostor stvaranja distance.
"Nastava se sinkronizira. Oni koji su u učionici, slušaju gradivo licem u lice, a onaj drugi dio prati to online. Upravo zbog toga se u ciklusima, ako se radi o podjeli razreda, te grupe rotiraju. One se mijenjaju da svi imaju isti broj sati licem u lice i preko ekrana. Najnepovoljnija je varijanta da djeca budu cijelo vrijeme kod kuće i zato je došlo do izrade novih uputa", kazao je ministar.