Otvorenim pismom Udruga Glas poduzetnika upozorila je premijera Andreja Plenkovića na dramatično stanje u sektoru povremenog prijevoza putnika. Ističu kako su mjesecima obećavana bespovratna sredstva i kreditne linije, no niti jedna kuna još nije sjela na račune malih tvrtki i pitaju se je li moguće da su nadležni u Vladi "već odlučili koje tvrtke će preživjeti ovu krizu, a koje odlaze u stečaj", s obzirom na to da su velike tvrtke dobile pomoć prije nego što su se manje uopće mogle prijaviti.
Pismo prenosimo u cijelosti:
'Zbog nemara vas i ministara, osuđeni su na propast'
Udruga Glas poduzetnika već mjesecima pokušava ostvariti dijalog i suradnju s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture i Ministarstvom turizma i sporta te s Vašom Vladom kako bismo došli do kvalitetnog rješenja za sektor povremenog prijevoza putnika. Međutim, nakon niza sastanaka, medijskih upita te naših prosvjeda, možemo reći da je povremeni prijevoz putnika zbog nemara Vas i ministara u Vladi Republike Hrvatske osuđen na propast.
Moratoriji na leasinge uz pravedan obračun kamate, bespovratna sredstva i kreditne linije obećavane su mjesecima, ali niti jedna kuna nije još sjela na račune mikro, malih i srednjih tvrtki iz sektora povremenog prijevoza putnika. Ministri, pomoćnici ministara i državni tajnici već šest mjeseci obećavaju pomoć sektoru povremenog prijevoza putnika. Pitamo se, postoji li mogućnost da su nadležne institucije i ministarstva već odlučili koje tvrtke će preživjeti ovu krizu, a koje odlaze u stečaj?
Ni tri mjeseca nakon odluke nisu potpisani sporazumi
Tražimo od Vas jasne odgovore i rješenja na pitanja koja se odnose na sektor povremenog prijevoza putnika. Primjerice, što je s, u više navrata spominjanim i obećanim, programom državnih potpora od 600 milijuna kuna?
Podsjećamo da je u ovom programu potpora HBOR zadužen za velike tvrtke, dok je HAMAGBICRO zadužen za mikro, male i srednje tvrtke. Želimo znati je li uloga HBOR-a da velikim i bitnim igračima podijeli taj novac prije nego mali uopće dobiju priliku prijaviti se za navedene kredite? Jesmo li zaista došli do toga da jedan od najpogođenijih sektora ovom krizom mora moliti za kredite? Navodimo da se bespovratna sredstva koja su nam obećana, a čija je dodjela uistinu jedina mogućnost da ove tvrtke ne propadnu, više ni ne spominju. A za kredite molimo banke, ali ih ne možemo dobiti.
Zašto, ni nakon tri mjeseca od donošenja odluke Vaše Vlade, nisu potpisani sporazumi s najvećim poslovnim bankama u Hrvatskoj po pitanju plasmana tih sredstava? Što je to u uvjetima što sprječava najveće banke da sudjeluju u tom programu?
Potporu u bankama nemoguće je dobiti
U onim bankama koje su potpisale navedene sporazume, potporu je također nemoguće dobiti jer se analizira klijentovo poslovanje i kreditna sposobnost na način kao da Covid kriza ne postoji te se zahtjevi mahom odbijaju. Koji je onda smisao ovog programa, čemu i kome je namijenjen i zašto se naziva potporama ako upravo ugrožene tvrtke nemaju nikakvu šansu te iste potpore ostvariti? Gospodine Plenković, da tvrtke u povremenom prijevozu putnika posluju normalno kao u doba prije korona virusa, predmetni krediti im ne bi ni bili potrebni. Također, kada su se na sastancima u svibnju i lipnju najavljivale ove potpore, iste su predstavljane kao bespovratna sredstva sa razrađenim uvjetima i kategorizacijom dodjele po starosti i veličini vozila.
U stvarnosti, imamo kredite koje nije moguće dobiti, s uvjetima koji nemaju veze sa zdravim razumom. A sve i da netko, nekim čudom, dobije navedeni kredit koji bi trebao služiti kao pomoć najugroženijim tvrtkama, tim sredstvima ne može se plaćati kreditne ni leasing obveze, a upravo te obveze su omča oko vrata poduzetnicima u ovoj djelatnosti. S obzirom da u povremenom prijevozu putnika poslovna aktivnost skoro pa ne postoji niti će postojati do početka sljedeće turističke sezone, molimo Vas da nam pojasnite iz kojih sredstava će vlasnici tvrtki platiti iznose "naknada" za moratorije, kada im je to putem navedenih potpora, i kada bi im bile odobrene, onemogućeno?
Na upite udruge Glas poduzetnika o navedenim potporama, sporazumima s poslovnim bankama i vremenu kada će korisnici moći početi aplicirati za nužne kredite, a koje smo postavili 24.rujna 2020.g., odgovor od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture nismo dobili. Međutim, Hrvatska gospodarska komora je organizirala webinar na kojemu smo saznali sve što piše u programu objavljenom u srpnju, koji smo i sami znali pročitati.
Bez rješenja već šest mjeseci
Ponovno ističemo da već šest mjeseci nema nikakvih rješenja za sektor povremenog prijevoza putnika unatoč brojnim dogovorima i sastancima. U javnim nastupima nekoliko ministara i njihovih pomoćnika, kako iz prošlog tako i iz ovog saziva Vlade, obećavana su bespovratna sredstva, krediti i pomoć ovom pogođenom sektoru. U razgovorima i dopisima s HBOR-om i HAMAG-om čuli smo kako sredstva za pomoć postoje, međutim mali poduzetnici i obrtnici ne mogu do njih. Nadamo se da u Vladi Republike Hrvatske postoji svijest o tome da do kraja godine većina poduzeća iz sektora povremenog prijevoza putnika ide u stečaj. Ugasit će se cijela jedna gospodarska grana isključivo krivnjom nadležnog ministarstva koje se oglušilo na sve pokušaje suradnje, a razumijevanje i konkretne poteze nismo dobili ni od Ministarstva financija niti od Ministarstva turizma i sporta, a ni od Vas osobno.
Nakon čak pet prosvjeda poduzetnika i obrtnika iz sektora povremenog prijevoza putnika i pet sastanaka u ministarstvima mora, prometa i infrastrukture te turizma i sporta smatramo da bi ministar Oleg Butković trebao preuzeti odgovornost za propast tvrtki i zatvaranje 20 000 radnih mjesta. Očekujemo i od Vlade Republike Hrvatske da preuzme odgovornost te ponudi hitna i kvalitetna rješenja za sektor povremenog prijevoza putnika jer vremena više nema", stoji u pismu Udruge Glas poduzetnika premijeru Plenkoviću.