"Evo, danas sam saznao iz udžbenika za 2. razred da u sklopu pravilne prehrane moramo jesti više tjestenine i kruha, a manje mliječnih proizvoda. Ne vidim logiku, osim ako je to neki pekar napisao", kazao je čitatelj Ante koji je, kaže, užasnut primjerom o prehrani iz udžbenika za osnovnoškolce.
Ustupio nam je fotografije spornog udžbenika "Eureka! 2", za drugi razred prirode i društva. Autori - Sanja Ćorić Grgić i Snježana Bakarić Palička.
Obroci trebaju sadržavati više tjestenine, riže i kruha?
U poglavlju o prehrani piše: Za zdravlje je važna pravilna prehrana. Hranu je potrebno uzimati redovito i umjereno, raspoređeno u najmanje pet obroka na dan. Obroci ne smiju biti preobilni. U pravilnoj prehrani zastupljene su raznovrsne namirnice. Obroci trebaju sadržavati više voća, povrća, tjestenine, riže i kruha, a manje mesa i mliječnih proizvoda. Masnu, slanu i slatku hranu treba jesti umjereno.
Odlučili smo zatražiti mišljenje nutricionista o "pravilnoj" prehrani kojoj uče djecu u drugom razredu osnovne škole. Za Vijesti.hr, svoje je mišljenje podijelio Branimir Dolibašić iz Nutrilife centra.
"Tekst uz priloženu sliku je zapravo sažeta interpretacija piramide prehrane, te kao i kod svakog sažimanja može polučiti poruke dvojbene interpretacije. Poruke iz ovog teksta "više kruha" "manje mliječnih proizvoda" ide u tu kategoriju. Prostora je bilo, i to je sigurno trebalo bolje elaborirati, ovako je to nespretno sročeno i djeci daje zbunjujuću poruku", kazao je Dolibašić.
Tekst je pretežak za osmogodišnjake
Dodao je kako govorimo o osmogodišnjacima koji na osnovu toga mogu tumačiti kako pravilno jesti znači više kruha dobro, a manje mliječnih proizvoda. Dolibašić smatra kako "zastupljene su raznovrsne namirnice" je tekst koji je pretežak za osmogodišnjaka, pa taj važni koncept zdrave prehrane o raznovrsnosti tu ostaje u sivoj zoni nedohvatne razumljivosti. Također, slika pretile djece koja jedu kolače nije primjerena, kao niti kolači u gornjem desnom kutu.
"Gledam u sliku, pokušavam razlučiti što je na ovoj slici pozitivna poruka, a što bi trebalo upućivati na negativna ponašanja i izbore u prehrani i ne mogu dječaka na vrhu stola povezati s nekom pozitivnom porukom. Jednako tako, uzevši socioekonomski status dobrog dijela djece u školi, poruka oskudne prehrane (bez priloga povrća, samo batak i vjerojatno-žitarice) nosi ne baš dobru poruku onima koji se tako moraju hraniti u stvarnom životu", poručio je za Dolibašić.