Milivoj ima 84 godine. Na zadnjem pregledu je bio s 80, a vozačka mu vrijedi još godinu dana. Po Zagrebu ide javnim prijevozom - ali na dužim destinacijama još uvijek rado sjedne u auto.
"Imam vikendicu u Zelini, imam neku vikendicu dolje na moru, tako da se uglavnom vozim u prilikama kad njih posjećujem. Tu po gradu se ne vozim baš previše jer mi ne treba, hvala Bogu. Recimo kad ja idem na Vir normalno se vozim 130, 140 na sat, nemam potrebe stajat", priča nam Milivoj Bilošević, umirovljenik.
U automobilu je već više od 60 godina. Bio je i profesionalni vozač, vozio je političare u Titovo vrijeme. Ipak, priznaje da je u mladim danima bio bolji.
"Ja primjetim da više nisam onakav kak sam bio. Ali uglavnom mogu još voziti dobro, mislim nemam problema s vožnjom", kaže Bilošević.
Stariji od 65 čine oko 13 posto svih vozača na cestama.
Ima ih nešto više od 266 tisuća. Najstarija osoba u Hrvatskoj s vozačkom dozvolom ima 97 godina. Iako ih mnogi vide kao opasnost na cesti - stariji vozači odgovorni su za svega 7 do 10 posto nesreća svake godine.
Da bi nesreća bilo manje obavljaju se liječnički pregledi u ordinaciji medicine rada. A ako liječnik opće medicine primjeti da je došlo do pogoršanja zdravstvenog stanja pacijenta - to bi trebao prijaviti. Ipak, to se ne događa često.
"Pregled za starije vozače obično ide vid, sluh, po indikaciji još proširujemo neke dodtne preglede, pregled EKG, znači radimo pregled srca, detaljni fizikalni pregled. Svaki pregled za vozača ovih osoba uključuje i psihološko testiranje", liječnica Zrinka Rusan.
No, je li to dosta? Prometni stručnjak Goran Husinec misli da bi sadašnji zakon trebalo postrožiti i nakon 65 uvesti obavezne liječničke preglede svakih 5 godina. Europske države to su drukčije uredile: najstroža je Finska gdje je liječnički pregled obavezan nakon 45 godine, Belgija, Francuska i Njemačka - vozačku dozbolu ne trebaju obnavljati.
"Po sadašnjem zakonu, ako su zdrave, osobe do 80 godina mogu pravljati vozilima bez liječničkog pregleda. Tek poslije 80 idu na liječnički pregled i vozačka im se produžuje. Po prijedlogu novog zakona ta dobna granica bi se smanjila na 65 godina. Te bi se produžavala vozačka na 5 godina", Goran Husinec, prometni stručnjak.
Takav zakon Hrvatska je već imala. Uveden je u srpnju 2014. ali ukinut je godinu dana kasnije. Najveća kritika dolazila je upravo od umirovljenika koji su tvrdili da godine ne treba izjednačavati s zdravstvenim stanjem.
Milivoj se slaže. Ima starijih koji voze bolje od mladih i obrnuto.
"Ima ljudi starijih koji stvarno ne znaju voziti, to im nije bio posao. Njima što ja znam, ne treba im se dati dozvola", dodaje Bilošević.
A Milivoj, kaže, svoj život ne može zamisliti bez automobila i voziti, će - dok god može.