Romantični svjetionik na Punti Savudrija koji je izgrađen 1818. godine najstariji je uščuvani svjetionik u Istri, možda čak i na cijelom Jadranu. Savudrijski svjetionik jedna je I od najpopularnijih atrakcija Savudrije i ovog dijela Istre, tim više što se za njegovu izgradnju vežu zanimljive i romantične priče.
Izgrađen je brzo nakon Napoleonskih ratova, a izgradilo ga je Austrijsko Carstvo kako bi označili južni ulaz u Tršćanski zaljev. Svjetionik je imao vitalnu ulogu u komunikaciji - brodovi su se najavljivali zastavicama, što je dalo dovoljno vremena za pripremu za njihov dolazak u luku. Svjetionik je originalno bio visok 19 metara da bi krajem 1890.-ih bio dograđen na sadašnju visinu od 29 metara. Točnije, kula je visoka 29 metara, dok se svjetlo svjetionika nalazi na 36 metara nadmorske visine.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/0f85d374-470f-11ee-b7a6-0ee8f36581c7/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
Ljubavna priča
Osim što je svjetionik imao važnu ulogu u pomorskom prometu, postoji i romantična legenda vezana za njegovu izgradnju. Priča kaže da ga je izgradio austrijski grof Metternich kao znak ljubavi prema lijepoj hrvatskoj plemkinji koju je upoznao na bečkom balu. Nažalost, zdanje u kojem su trebali zajedno živjeti nikad nije dočekalo svoje vlasnike. Ona je umrla tijekom izgradnje, a austrijski grof ga više nikada nije posjetio.
Službeno, svjetionik je dala izgraditi deputacija Tršćanske burze ("Deputazione di Borsa", op.a. današnja Gospodarska komora) pod pokroviteljstvom austrijskog cara Franje I. koji se i spominje u natpisu na podnožju građevine. Projekt je napravio arhitekt Pietro Nobile, koji je projektirao i cestu Trst-Pula. U izradi je korišten lokalni kamen s obližnje obale, a krov svjetionika pokriven je crjepovima koji teže čak 70 kilograma i odolijevaju najjačim burama.
![Image](https://d19p4plxg0u3gz.cloudfront.net/0f84d708-470f-11ee-bb3d-0ee8f36581c7/v/42bc9a34-9d0c-11eb-a404-cedfb09875dd/1280x1280-42bcbbf4-9d0c-11eb-8f97-cedfb09875dd.webp)
Izgradnja je započela u ožujku 1817. godine, a do kraja iste godine već je bilo sagrađeno 80 posto. Svjetionik je prvi put upaljen u noći 17. travnja 1818. godine, a tom svečanom činu prisustvovao je i sam austrijski car koji je tada bio u posjeti Trstu.
Prvi svjetionik s rasvjetom na plin od ugljena
Zanimljivo jest i da je Savudrijski svjetionik prvi svjetionik u svijetu koji je za rasvjetu koristio plin dobiven destilacijom ugljena dopremanog iz rudnika s područja Labinštine. U slučaju eventualnih kvarova na plinskoj instalaciji, omogućeno je i alternativno rješenje pa se za rasvjetu moglo koristiti i ulje.
Svjetionik danas više nije u funkciji, zamijenjen je manjim potpuno automatiziranim, a njegova dva apartmana iznajmljuju se turistima.
Pogledajte video: Romantika ili apsolutna glupost? Mladić u rimski Kolosej urezao ime djevojke, izazvao bijes javnosti