"Splitsko stanje uma je da drugi rješava probleme, a one koji nude rješenje etiketiramo ka' kretene, obožavan grad u kojem svi su face i u kojem najveće face za par dana budu štrace" - legendarne su to riječi TBF-a. E sad, tko će biti štraca, a tko faca? Kako će se etiketirati Ivicu Puljka? Hoće li moći ispuniti svoja velika predizborna obećanja?
Jer drugi najveći grad u Hrvatskoj ima hrpu nagomilanih problema. Smeće, parking, oronula šuma na Marjanu, poljudska ljepotica čiji je krov sve samo ne stabilan. Može li se uopće riješiti problem stare jezgre grada koja je uništena bankomatima, mjenjačnicama, fast foodovima na svakom uglu zbog kojih je Split postao grad po mjeri turista, a ne Splićana.
Umjesto cvijeća - gomile smeća. Ovo najveće ilegalno odlagalište
otpada u gradu sve više se širi i raste, a osim divljih deponija
koji svakodnevno niču veliki problem je i razvrstavanje otpada.
Navika je to koju većina građana tek treba usvojiti. Split je na
samom dnu ljestvice i odvaja najmanje od velikih gradova u
Hrvatskoj, tek nešto manje od šest posto.
Iako je završena prva faza sanacije ekološke bombe grada, još
uvijek se ne zna kada će centar za odvajanje otpada Lećevica biti
završen i što kada se Karepovac opet napuni. Najaktivniji gradski
vijećnik koji nije prošao u utrci za gradonačelnika objašnjava -
problem je sve veći.
''Nažalost mislim da će proć još puno godina dok Lećevica ne bude
gotova. + Mi zbilja moramo hitno i sada odvajati što više jer ako
to ne napravimo za četiri do pet godina nećemo imati gdje baciti
niti jednu kantu smeća'', rekao je gradski vijećnik Jakov
Prkić.
Gradske ulice, kvartovi, i parkovi zagušeni su automobilima. Grad
ima tek 30 tisuća parking mjesta, a oko 100 tisuća
automobila.
''Možete kupit auto, al' parkirno mjesto ne možete nać. U
poziciji smo ako nađete parkirno mjesto da ga čuvate po par
dana'', rekao je Splićanin Čedomir Čorkalo.
''Prije bi ljudi stajali na prozoru, gledali kad će se neko
maknuti. I onda on i žena dole trka. Žena stoji, čuva, a on okolo
napravi đir i parkira se'', kazao je Goran
Grubelić iz Splita.
Nema parkinga, nema ni dobre regulacije prometa. U trajektnoj
luci, uz koju su i autobusni i željeznički kolodvor, najgore
je.
A jedini izlaz kojim prolazi cijeli promet ova je jednotračna
cesta. Prometni kaos i gužve ljeti su ovdje svakodnevica, jer
ovom cestom, kroz jedan jedini prometni trak, dnevni prođe i
nekoliko desetaka tisuća automobila pa se često zna dogoditi i da
turisti više putuju od srednjedalmatinskih otoka do Splita nego
što im treba da izađu iz trajektne luke i grada.
''Novi gradonačelnik je u vrlo nezgodnoj poziciji. On je
pobijedio HDZ, a u stvari će mu rješavanje ogromne većine
gradskih problema ovisit upravo o HDZ-u. Dakle, to uključuje
izlaz iz gradske luke koji ovisi o Hrvatskim cestama i
ministarstvu prometa. To uključuje prilaze gradu koji također
ovise o njima. To uključuje preseljenje kolodvora s ove lokacije
u Kopilicu što ovisi o Hrvatskim željeznicama. Ako HDZ, odnosno
premijer Plenković i Vlada ako se odluče na neki način osvećivati
Splitu i blokirati te projekte mislim da neće baš dobro proći'',
izjavio je novinar Damir Petranović.
Šuma Marjan. Simbola grad uništen je zbog bube potkornjak i
ilegalne sječa stabala. Na listi izabranog gradonačelnika je i
onaj koji desetljećima brine o šumi pa obećava promjene već prvi
tjedan.
''Zaustavit promet, koja je odluka već donesena, krenut u
pošumljavanje, građevinska područja izbacit iz park šume,
rješavat imovinsko pravne odnose'', rekao je Srđan Marinić,
predsjednik Društva Marjan.
Centar su preplavili restorani, kafići, bankomati. Iako velik dio
građana živi od toga, sve više je i problema.
''Povećanje cijena, poskupljenje stambenih kvadrata, iseljavanje,
pogotovo mladih, iz centra grada'', komentirao je
Petranović.
Ono što je trebala biti jedna od najvećih i najljepših gradskih
plaža još uvijek izgleda kao pustopoljina.
Uvođenje reda na Žnanu i rušenje nelegalnih ugostiteljskih
objekata počeli su krajem 2017. godine, četiri godine nakon
Žnjanski plato i dalje izgleda isto. Ministarstvo je raspisalo
natječaj za koncesiju, jedna gradska tvrtka udovoljila je
uvjetima, no odluka o dodjeli još uvijek se čeka.
''Sad slijedi realizacija tog projekta. To sigurno neće ići tako
lako i preko noći. Projekt je vrijedan oko 200 milijuna kuna i
vrlo vjerojatno će trebat nekoliko godina, možda četiri, možda
pet da se to zbilja napravi do kraja'', kazao je Prkić.
I to nije sve, nosači krova Poljuda su se odvojili. A ni taj, kao
ni svi drugi problemi neće se riješiti bez ogromnih ulaganja -
novi Puljkov tim vjeruje da ništa nije neizvedivo.