Kako doznaje net.hr, 31. svibnja 2023. na Remizi ispred Zgrade ZET-a u 15 sati održat će se prosvjed radnika Zagrebačkog električnog tramvaja zbog nezadovoljstva stanjem u firmi.
Kako navode u pozivu radnicima koji je redakcija Net.hr-a dobila na uvid, ovim se prosvjedom želi ukazati na niz nezadovoljstva - od stanja vozila i servisa pa sve do "zadnjih nepravdi vezano za koeficijent vozača tramvaja, autobusa, invalida i radnika u servisu, portira, spremača i spremačica".
Iako su krajem ožujka završili pregovori između odbora poslodavaca i reprezentativnih sindikata te je potpisana nova sistematizacija za radnike ZET-a u kojoj su definirane grupe složenosti poslova pojedinačnim koeficijentima složenosti poslova i stručnim spremama te su obuhvaćeni dodaci za otežane uvjete rada, nezadovoljstvo u ZET-u i dalje vrije.
Organizator prosvjeda, Neven Brnjas, u razgovoru za Net.hr-ističe da je on u ZET-u 21 godinu te je od toga proveo 8 godina u tramvaju. "Ja sam ovdje 21 godinu, koeficijent vozača tramvaja i autobusa i radnika u servisu iznosi 2,40. Razgovarao sam s ljudima koji su ovdje i 40 godina te sve te godine koeficijent se vozaču tramvaja nije promijenio“, rekao je Brnjas, optužujući da se uporno "laže o njihovim plaćama".
"Jedan vozač autobusa je dobio plaću 9900 kuna. Od toga je imao 70 sati noćnog rada, 22 sata prekovremeno i nekih 1000 kuna prodanih karata. Odbijete prodane karte, noćni rad i prekovremene, on dobije 1000 eura“, pojasnio je.
Kaže da ljudi masovno odlaze s mjesta vozača.
"Danas nije izašlo oko 17 tramvaja na liniju jer je neispravno. Guraju se novi neispravni tramvaji da se kupuju", kaže, dodajući da je stanje u servisima katastrofalno.
'Promet je još gori'
"Otvoreno, propuh, curi…tu štakori ne bi radili", kaže Brnjas koji dodaje: "Tomašević je obećavao da će poboljšati promet. Promet je još gori!", kaže.
"Oni su nagazili i na vozače tramvaja i na vozače autobusa, iživljavaju se nad njima. U servisima nemaju dijelove, ljudi. To je opasno, to je promet", rekao je, dodajući da je on dizao kaznene prijave zbog učestalog otkazivanja kočionog sustava na tramvajima.
Brnjas kaže da je to prešlo sve granice. "Ljudi pa vi ste u opasnosti u gradu od toga, to je tramvaj“, kaže, dodajući da je to što se događa postala strahota. Upozorava da su neispravne i pruge te gornji vodovi te da je zaista opasno to što se počelo događati.
Neven Brnjas ističe da je u ovom prosvjedu bitno za istaknuti da se "ovdje ne ide sindikat na sindikat“. "Masovno se pokušavaju neke stvari da se "jaši“ sindikat protiv sindikata. Ovo je prosvjed, ponavljam, radi situacije u ZET-u – neispravnosti vozila, uvjeti rada, plaće, i tako dalje. To nema veze sa sindikatima", kaže, dodajući da je prosvjed organizirao on sa svojim imenom i prezimenom, na papiru stoji njegovo ime te je on zatražio dozvolu od policije.
Podsjećamo, nova sistematizacija u ZET-u potpisana je zadnjeg dana ožujka, a o svemu su na stranicama ZET-a izvijestili 2.travnja 2023. godine. "Pregovarački odbor poslodavca i pregovarački odbor reprezentativnih sindikata potpisali su novu sistematizaciju za radnike ZET-a u petak, 31. ožujka 2023. godine. Nova sistematizacija donesena je kao dodatak Kolektivnom ugovoru za radnike u trgovačkom društvu ZET d.o.o. te su njome definirane grupe složenosti poslova s pojedinačnim koeficijentima složenosti poslova i stručnim spremama, a također su obuhvaćeni i dodaci za otežane uvjete rada“, navedeno je u priopćenju objavljenom na službenim stranicama ZET-a.
'Preduvjeti za unapređenje rada'
"Time smo pokazali da obaveze koje smo preuzeli doista i ispunjavamo, te da sustavno ulažemo u partnerski odnos sa sindikatima kao socijalnim partnerima. Nova sistematizacija je donesena na obostrano zadovoljstvo i u dogovorenom roku, zahvaljujući intenzivnoj suradnji i dijalogu između Uprave ZET-a i reprezentativnih sindikata. Navedeno predstavlja značajan iskorak koji su radnici ZET-a čekali dugi niz godina, a zahvaljujući kojemu su u suradnji s našim socijalnim partnerima, odnosno sindikatima, stvoreni preduvjeti za unaprjeđenje uvjeta i organizacije rada", kazali su iz ZET-a tada.
Tomislav Kiš iz Novog sindikata koji također djeluje u ZET-u, za Net.hr ističe da je njima s 31. ožujka, kao jednom od sindikata koji djeluje u ZET-u, upućen zahtjev za savjetovanjem prije namjere donošenja pravilnika organizacije i sistematizacije i prijedlog pravilnika za ZET.
"Smatramo da su vozači u ZET-u podcijenjeni te da su ovom sistematizacijom trebali zaslužiti više. Ako se ovaj prosvjed uspije organizirati, a ja se nadam da hoće, to bi moglo eventualno dovesti do neke promjene, pa ako treba i u sistematizaciji i specijalno bi to moglo djelovati na sindikate koji djeluju u ZET-u mimo dogovora s radnicima“, kaže.
Upit o stanju i optužbama koje su iznijete poslali smo i ZET-u, a njihov odgovor objavit ćemo kada ga dobijemo.