Baš kao što vi zijevate pod tušem tako su i oni nerjetko zijevali
al pred punim dvoranama. Pjevati na plejbek je često jedino
oružje protiv sramoćenja onih koji bi se baš bavili glazbom iako
im je slon prdnuo u uho, ali i nužno zlo kojem su ponekad
prisljeni pribjeći oni koji glasa imaju.
Ima slike, ima tona, ali nešto ipak ne valja. Prošlogodišji CMC
Festival u Vodicama najsvježiji je i najuočjiviji primjer onoga
što se događa kada umjesto pjevača na pozornici pjeva onaj s
CD-a, a na pozornici se propisno osramotila Jelena
Rozga koja je pola svog nastupa zaboravila na
pjevanje.
"Večeras je stvarno, tako me lipo publika dočekala da sam ja u
momentu zaboravila, mislim znamo da večeras festival ide na
playback, nećemo se lagat. I ja sam ono muzičar koji nije naučio
pjevat na playback i ja sam u momentu eto euforije i ludila, ja
sam zaboravila otvarati usta.", pokušalas e tada opravdati
Rozga.
"Osnovna stvar pjevanja ili svirke ili bilo koje umjetnosti je
neki live događaj. Situacija je kod nas toliko loša da se nema
novaca za vodit bend sa sobom pa se svira uz digitalnu podlogu",
kaže glazbeni kritičar Hrvoje Hrovat.
Drugi nisu zaboravili otvarati usta, ali su zaboravili mikrofon.
Playback krije zamke samo takve.
"Kad pjevaš u živo onda si možeš dozvoliti neku improvizaciju,
učinit nešto drugačije, da i tebi i muzičarima bude interesantno.
Playbeck mi je kao na silu pjevanje i ulazak u rutinu", kaže
Toni Cetinski.
"Čovjek ne može guštati u pjevanju na playback, to odrađuješ zato
što moraš", name najbolje mišljenje o ovakvom načinu pjevanja ni
Luka Nižetić.
Glazbenik Boris Đurđević ima rješenje i za
ovakve situacije.
"Ja uvijek pjevam, dakle ne otvaram usta nego uvijek pjevam.
Mikrofon bio ugašen ili upaljen, ja uvijek pjevam", kaže
Đurđević.
"Ne morate se bojati ako vam malo pukne glas, to je sve prirodno,
puno je gore kad ono matrica krene preskakati", kaže
Žanamari Lalić.
Preskakala je matrica sve u šesnaest, posebno davnih dance
devedesetih.
"Ja sam svojevremeno bio poznat po tome da bi, kad je jako
playback bio popularan i na TV-u i na nastupima u živo pred
ljudima, bilo da se uštedi novac jer je bilo ratno razdoblje, ja
u to doba nekako ipak nisam razmišljao o svojoj zaradi, nego sam
razmišljao da kontriram svoj toj struji i ja sam onda imao bend
jedno vrijeme koji se zvao No more playback band", prisjeća se
Toni Cetinski.
Ipak mnogi su se kroz glazbenu povijest morali popeti na
pozornicu i samo - otvarati usta. Danas im to ne služi na čast,
ali je bilo situacija u kojima je to bila jedina mogućnost.
"Koliko se sjećam, nastupili smo jednom u emisiji u kojoj se
izvodio samo i isključivo playbeck. Znam da sam imao zalijepljenu
traku na kojoj je pisalo pjeva u živo preko usta. I to je bila
jedna zafrkancija, svi smo zamjenili instrumente i pristali smo
na to", priča Ivan Dečak iz grupe Vatra.
"Na početku karijere, naravno, još poslije Hrvatskog idola, sam
slušala neke menadžere pa sam koji put i ja zapjevala na matricu,
ali mi je to najgori osjećaj u životu i ne bi to nikad ponovila",
prisjeća se i Žanamari svojih početaka.
"Pa pjevao jesam zato što negdje se zbog tehničkih razloga mora
pjevati playback. Pa onda mislim ništa zlo u tome, ok. Ali mislim
koncerti i to, to je bend, ja kad sam krenuo tek sa 17 godina
odmah sam osnovao bend i rekao to je to idemo svirat", kaže Luka
Nižetić.
"Jedne godine, mislim da je to bilo devedeset i sedme na
Splitskom festivalu, na Melodijama hrvatskog jadrana, mi smo se
javili, nas tri, da bismo pjevali u živo i kada smo došli dan
ranije na tonsku probu to nam je bilo onemogućeno", kaže
Đani Stipaničev.
Splitski se festival danas dići činjenicom da na Prokurativama
sve ide u živo. No to jednostavno nije uvijek moguće, čak i u
kontroliranim uvjetima. Bilo zbog infrastrukture, ograničenog
vremena u televizijskim prijenosima ili zbog drugih tehničkih
razloga.
"Ako su neka TV snimanja ili emisije onda je normalno da svi
pjevaju na playbeck. Recimo Porin prije nekolio godina ili
Eurosong je bilo pravilo da se ne smije pjevati na playbeck.
Imamo situaciju na Super Bowlu kad je izbio skandal oko nastupa
Red Hot Chilli Peppersa. Ali ljudi ne znaju da se na Super Bowlu
uvijek zapravo svira na playbeck iz prostog razloga što je to
toliko veliki prijenos za toliko ljudi i pušta se zbog tehničkog
problema. Kod nas je naravno druga situacija. Oni imaju previše
novaca pa sviraju na playbeck, a mi premalo pa zato radimo na
playbeck", kaže glazbeni kritičar Horvat.
Svoje playbeck sramote sigurno neće zaboraviti ni svjetske
zvijezde. Neki od najupečatljivijih nastupa u povijesti svjetske
glazbe su - lažnjaci!
Legendarni nastup pop dive Whitney Houston na
Super Bowlu 1991. je bio playbeck. Mariah Carey
je razočarala fanove kada su shvatili da njezin anđeoski glas
izlazi iz zvučnika, a ne mikrofona, a i Beyonce
je na inauguraciji Baraka Obame samo otvarala usta.
Najšokantnije otkriće varanja publike bilo je ono vezano za turbo
popularne densere Milli Vanilli. Do 1990. godine
prodali su više od 30 milijuna singlova i 11 milijuna albuma.
Nakon dodele Grammyja 1990. godine, otkriveno je da njih dvoje
zapravo nikada nisu pjevali na albumima koje su prodavali.
Onima koji se izvlače zijevanjem bilo bi bolje da se jednostavno
ostave mikrofona. A ovim drugima ćemo sve oprostiti ako nas
scenskim nastupom i energijom ostave bez daha. I ne zaborave
barem otvarati usta. Po mogućnosti u skladu s matricom.
Vojske fanova slušaju svoje miljenike, kunu se u njihove divne pjesme i još divnije glasove pri tom neznajući da mnogi od njih mikrofon koriste kao ukras. Playback je ponekad nužan, no često izvođači njime zapravo kriju ne baš vrhunske glasovne vještine. Donosimo vam koga je zijevanje u mikrofon obilježilo za sva vremena.