Prema policijskim statistikama u prosjeku svaki dan u Hrvatsku ilegalno pokuša ući jedan kombi pun izbjeglica. U obilasku granice s policijom doznajemo da su neki puta i sami vozači žrtve snalažljivih migranata.
Granični prijelaz Bajakovo. Godišnje ima gotovo 8 i pol milijuna putnika i 2 i pol milijuna vozila.
Za kamione iz Rumunjske, Bugarske, Turske, Srbije i Makedonije ovo je nužan prolaz. Ali tako su i oni ponekad nužniji ilegalnim migrantima.
"Mi smo po ovim granicama non stop, Balkan je to... Čuo sam kolege druge što su im se ubacili s krova, sami, razbili sajle, uletili.. Kad spava čovjek, na primjer, oni se ubace, s krova, presreću samo ceradu i zamaskiraju i ubace se unutra", prepričava Blagoja Kustovski, vozač iz Makedonije.
Znali za ilegalne suputnike ili ne, preko Bajakova ih ne mogu uvesti. Svako teretno vozilo prolazi detaljni pregled. Taman kad izgleda da je gotovo – vozilo spoje na senzore kojima ništa ne može promaknuti.
"Kako to funkcionira? Senzori se postave na dijelove šasije na četiri mjesta. Kad se postave senzori, započinje postupak kontrole teretnog vozila. Senzori očitavaju jesu li unutra živa bića, dakle otkucaji srca, to senzori traže", objasnio je Krešimir Vidović, pomoćnik načelnika za poslove granične kontrole PGP Bajakovo.
U takvom je carinskom pregledu Bogev prije tri mjeseca shvatio da, ne znajući, šverca migrante iz Makedonije.
"Oni su zalijepili sve ono ne možeš primijetiti. Našli su na granici na skener. Čekao sam 2,3 sata da dođe tumač i kaže jesam li ja uzeo pare ili su oni", izjavio je Bogev Đurđiev, vozač kamiona iz Makedonije.
U Hrvatsku je lani ilegalno ušlo 4.496 ljudi.
S obzirom na to da je ovo vanjska granica EU i da je ovaj granični prijelaz toliko dobro kontroliran, prava je kritična točka upravo zelena granica oko njega. Gotovo su se svi pokušaju ilegalnog prijelaza granice dogodili preko nje jer Hrvatska nema niti na jednom dijelu nikakvu ogradu ili barikadu. Ali zato smo razgovarali s mještanima koji nam kažu kako su ovdje policijske snage i danju i noću.
"Svaki dan prolaze, čuvaju već više od godinu dana", govori Luka Puštilo.
Patroliraju duž čitave zelene granice, zajedno sa snagama Frontexa koji su, kako doznajemo iz MUP-a, stacionirani oko Tovarnika i Babske. Točke preko koje je od početka migrantskog vala prošlo najviše ljudi.
Na raspolaganju su im termovizijske mobilne kamere, ali i stacionirani radari koji funkcioniraju u svim vremenskim uvjetima.
"Stalno su i po noći i po danu, stalno. Imaju i dobru opremu, dobro su opremljeni i dobro izvršavaju svoje zadatke", smatra Marinko Vujić iz Apševaca.
Istočna je granica bila najteži zadatak u samim početcima migrantskog vala, pred ulazak Hrvatske u zonu Schengena, jako važan izazov.