RTL-ov politički analitičar Ivan Rimac je bio gost Facebook Livea i tom prilikom prokomentirao rezultate RTL anekte, mogućnost obrata na izborima, intervjue lidera najvećih stranaka za RTL, ali se osvrnuo i na nedostatak dijaloga u ovoj političkoj kampanji.
Na pitanje kako komentira intevrjue Andreja Plenkovića i Zorana Milanovića te može li ih usporediti, Rimac kaže kako je Milanović prešao u aktivniju kampanju u kojoj je odlučio dovoditi svoje protivnike u probleme i postavljati pitanja koja oni izbjegavaju odgovoriti.
"Ponekad je djelovao pomalo agresivno i napadački, što obično ima svojih pozitivnih i negativnih strana. S jedne strane, pokazuje da je 'fajter', da je netko tko je spreman potruditi da se pokaže kakav je. S druge strane, pretjerana agresivnost kod glasača izaziva izvjesnu odbojnost. Glasači više vole ležerne političare, koji imaju smisla za humor, a ne samo da su ozbiljni i napadački nastrojeni", kaže Rimac.
Što se tiče Andreja Plenkovića, Rimac kaže kako je on pokazao u intervjuu da postoje zone tema o kojima ne želi razgovarati, koje su mu u planu kao nešto što želi prikriti i ne otvarati.
"Njegova kampanja je usmjerena samo na kampanju jednog čovjeka i time se želi sakriti ostatak HDZ-a iza njegova lika koji obećava da će reformirati HDZ, bez obzira na to kakav je sastav HDZ-a i kakav je krug ljudi s kojima nastupa na izborima", kaže Rimac.
Što se tiče 'mijenjanja HDZ-a', Rimac smatra da je Plenković za sada napravio samo kozmetičke promjene, koje zapravo i nije htio raditi.
"Mislim da on čeka rezultate izbora i eventualni uspjeh kako bi dobio legitmitet za kadrovske promjene u vrhu stranke. Stranka je ostala sa istim sastavom u vrhu, a što se tiče glasača, ona je nepromjenjiva. Računaju na stalni krug simpatizera i s te strane će simpatizeri evenutalno prihvatiti i imati povjerenje u novog lidera, ali neće bitno mijenjati stavove i način na koji se odnose prema stranci", smatra Rimac.
RTL anketa je pokazala da bi Narodna koalicija trebala biti relativni pobjednik izbora, a Rimac je prokomentirao mogućnost nekakvog obrata u idućih tjedan dana.
"Mi koji se bavimo istraživanjem javnog mijenja ne volimo ankete koje nisu pribavile podatke do zadnjeg trenutka, računajući da se uvijek može dogoditi nešto šokantno. Imali smo i u Hrvatskoj događje koji su promijenili gotovo sigurne prognoze, no na lokalnim izborima Činjenica je da imamo dosta neodlučnih birača, mnogo graničnih mandata, što može dovesti do promjena. Ni činjenica je da ćemo uglavnom zadržati ovakve odnose. SDP je izbio na vrh, ne samo zbog grijeha HDZ-a u prošlom kratkom mandatu, već jer je okupio veću koaliciju. Po logici izbornog sustava, onaj koji je pobjednik u više jedinica načelno može računati na marginalno jedan mandat više po svakoj od tih izbornih jedinica", kaže Rimac.
RTL-ov analitičar kaže kako je bilo za očekivati da će Most relativno pasti, barem za onaj dio glasača koji je bio skloniji ljevici i kojima je koalicija Mosta i HDZ-a bila šok.
"Takvi glasači će se vratiti SDP-u jer praktički nema alternative na ljevici", kaže Rimac.
Što se tiče HDZ-a, Rimac kaže kako su oni samostalnim nastupom ostavili prostora da kasnije uđu u koalicijske pregovore sa strankama koje nisu vezane za SDP.
"Međutim, činjenica je da će i jedni i drugi imati problema u sastavljanju većine", kaže Rimac.
Koliko Vlada s Mostom može biti stabilna?
"Sudeći po izjavama Petrova, čini se da Most nije puno napredovao u stilu kako se odnosi prema obnašanju vlasti. Nastupaju jednakom retorikom i zahtjevima kao i na prošlim izborima, to je sada već postala konstanta i predstavlja opstrukcijski element u formiranju vlasti", kaže Rimac.
"Problem je i taj što Milanović ne vjeruje Mostu i Petrovu jer se osjeća izigranim i realno je da će pokušati sastaviti koaliciju bez Mosta. Mislim da će sada i pojačati kampanju kako bi došao na domak toga", dodaje Rimac.
Mogu li neodlučni birači okrenuti rezultat izbora? Mogu li ih reklamni spotovi i izborne aktivnosti aktivirati?
"Po dosadašnjoj praksi, ne. Naši apstinenti od izbora su tvrdo uvjereni da u tome ne treba sudjelovati, kao što su tvrdi uvjereni glasači SDP-a i HDZ-a da trebaju glasati. Oni se nastoje lišiti bilo kakve ekspozicije porukama i nastoje ih izbjegavati. Većina tih glasača koja se ne pojavljuje na izborima, uglavnom se nastoji izvući iz politike. Pogotovo kad se pojača kampanja, to smatraju agresivnim i dodatno utvrđuju svoj stav", kaže Rimac.
Dodaje i kako postoji izvjesni broj ljudi koji misli da nema za koga glasati, no da ova kampanja nije iznjedrila nekog tko bi ih u tome mogao razuvjeriti.
Rimac je prokomentirao i Bandićevo 'trošenje' gradskog novca na izbornu kampanju.
"Gledajući po zastupljenosti u medijima, čini se da je mnogo više poruka protiv Milana Bandića i prikazivanja njega kao uzurpatora gradske blagajne, nego što je pozitivnih poruka koje je uspio poslati u kampanji. Kritike na Bandićevo trošenje novca je su prilično glasne. Mislim da on neće imati velikog uspjeha, barem što se tiče Zagreba, a i na prošlim izborima se pokazalo da ostatak Hrvatske ne ragira pozitivno na njegove poruke", kaže Rimac.
Rimac se osvrnuo i na izostanak idoeoloških rasprava u ovoj kampanji, koje su bile okosnica prošlih parlamentarnih izbora.
"Mislim da je to credo kampanje Andreja Plenkovića. Nakon pokušaja Tomislava Karamarka da gradi distinkciju 'lijevo-desno' samo na ideološkim prijeporima, Plenković je u svom nastupu pokušao zaobići rasprave o ideologiji kako bi pokazao da donosi novu klimu u HDZ-u. Time je s jedne strane pokazao da želi drugačije pristupati politici, ali nije odgovorio na sve dileme koje je iza sebe ostavio Karamarko. Sve ideološke prijepore koje smo imali za vrijeme Oreškovićeve Vlade, HDZ je prikrio i više ne želi o njima razgovarati. S jedne strane, glasači na to pozitivno reagiraju na to, ali se s druge strane budi sumnja da će se te teme vratiti onog trenutka kada HDZ dođe ponovno na vlast, ako osvoji dovoljno mandata.
Rimac je u razgovoru za Vijesti.hr prokomentirao i nedostatak dijaloga u ovoj kampanju, ali i poruke koje šalju političari. Što je rekao, pogledajte u videu.