Od jučer ujutro ponovno voze autobusi i vlakovi, a počeli su letjeti i avioni. Franjo Tuđman u Zagrebu više nije onako sablasno pust - putnici su jučer iz Zagreba mogli u Dubrovnik i Split. Naravno, uz puno dezinficijensa i opreza. Već krajem mjeseca mogli bi letjeti za London i Amsterdam.
Nebo iznad Hrvatske ponovno se otvorilo - nakon dva mjeseca pauze počeli su letovi na domaćim linijama. Prvi putnici su jučer ujutro u Zagreb stigli iz Splita.
"Tri puta smo radili dezinfekciju, a onda su nam dali i maramice"
"Idem za London. Stojim tamo u karanteni 14 dana i nakon toga idem na brod", kazao je jedan od putnika.
"Dva mjeseca smo bili u Dalmaciji. Sad moramo u Frankfurt natrag. Morali smo ostati od 7. ožujka do danas", kazala je Marija iz Frankfurta.
"Tri puta smo radili dezinfekciju, a onda su nam još u avionu dali maramice. Tako da je stvarno na nivou", kazao je Branko iz Zagreba.
Drugačija pravila u zračnim lukama
Putnici na aerodromu sada imaju nešto drugačija pravila. U zagrebačkoj zračnoj luci umjesto glavnih check-in šaltera rade samo dva sporedna. Dezinfekcijsko sredstvo je odmah na ulazu, a postavljene su i oznake za držanje distance.
Zbog manjeg broja putnika i sigurnosni pregled je smanjen i preseljen. U dizalima smiju biti najviše dvije osobe, a u autobusu koji vozi putnike do stajanke postavljene su oznake tako da putnici stoje u smjeru teksta kojeg na njima čitaju - na taj način su jedni drugima okrenuti leđima.
"Svi putnici sada moraju doći na zrakoplov s maskama. Također i posade moraju biti zaštićene maskama. Nažalost, posluživanja nema. Poštuje se fizička udaljenost i u avionu koliko je to moguće i prilikom ukrcaja i iskrcaja u avion", kazao je član kabinskog osoblja Miljenko Hršek.
Nakon slijetanja, avioni se dezinficiraju prije ulaska novih putnika. "Nas četiri čistimo avion oko 40 minuta. Čistimo ga temeljitije sada propisanim sredstvima", kazala je čistačica Štefica Huzjak.
Veliko smanjenje broja putnika
Jučer su održana četiri domaća leta prema Splitu i Dubrovniku. I ako gledamo kroz rotacije, odnosno povratne letove, na svakom letu je bilo otprilike 60 putnika. Što je za sada veliko smanjenje, ako znamo da u ovom tipu zrakoplova može sjediti 76 putnika.
Cijene karata na domaćim letovima za sada su ostale iste, ali može se očekivati rast cijena na svim letovima.
"S obzirom na kretanje cijena na tržištu i s obzirom na troškove koji su vezani za primjene ovih mjera koje moramo raditi ćemo se prilagođavati", kazao je predsjednik Uprave Croatia Airlinesa Jasmin Bajić.
I za vrijeme karantene jednom dnevno se letjelo za Frankfurt
Hrvatska u doba karantene nije bila potpuno odsječena od svijeta - letjelo se redovno jednom dnevno do Frankfurta, a taj se let i dalje nastavlja. Od tamo se unutar Njemačke putuje vlakovima, a za druga odredišta postoje letovi.
Tko leti u Njemačku, na granici mora imati jasan dokaz zašto tamo putuje. Granična policija ima pravo ne dozvoliti ulazak u zemlju. Do 15. lipnja putnicima iz trećih zemalja ne dozvoljava se ulazak na prostor Europske unije.
"U međunarodnom prometu uveden je dodatan dokument kojeg popunjavate radi lokacije i radi bržeg pronalaženja vaše lokacije na destinaciji", rekao je direktor turističke agencije Zoran Šašić.
Prvi avion za Amsteradam mogao bi poletjeti 25. svibnja
A naši izvori javili su nam i kad bi se Zagreb mogao otvoriti prema Europi. Tako bi, neslužbeno, prvi let za Amsterdam mogao krenuti 25. svibnja, a od 1. - 15. lipnja otvorili bi se i svi ostali europski letovi koji nisu sezonski. Naravno ako to dopusti epidemiološka situacija.
"Nadamo se da je ovo početak i da ćemo uskoro pokrenuti sav promet. Naravno, nadamo se i dobrim rezultatima", rekao je predsjednik uprave Međunarodne zračne luke Zagreb Bahadir Bedir.
Iz Belgije do Hvara stigao automobilom
Od danas su gradovi u državi povezani i autobusnim i željezničkim linijama. A mi smo razgovarali s čovjekom koji je neki dan došao iz Belgije do Hvara i to automobilom. OK, put je malo trajao, ali prošao je bez problema.
"U zemljama poput Austrije, Njemačke i Slovenije tražili su me potvrdu o prebivalištu. To je bilo dovoljno za tranzit jer nisam stajao tamo. U Hrvatskoj su me tražili sve dokumente, potvrdu o prebivalištu, dokaz da sam vlasnik tvrtke. Moj automobil je registriran na tvrtku s hrvatskim registracijama. Zbog tih dokumenata dobio sam propusnicu", kazao je Didier van Bellinghen.
Propusnice više nema, putovati se može, ali pod posebnim uvjetima. Odlasci u prekogranični šoping ili u turizam još će malo pričekati.