Nakon prošlotjednog napada na Markovu trgu, podignuta je razina sigurnosti za visoke dužnosnike pa se tako i premijer Andrej Plenković i predsjednik Zoran Milanović odnedavno voze u superzaštićenim Mercedesima S600. Osim udobnosti, pružaju i balističku i protueksplozivnu zaštitu. Hrvatska ih je kupila 2018., a sve dosad su iz garaže rijetko izlazili, donosi RTL Danas.
"Prosudbe o tome u kakvim će se automobilima voziti čelni ljudi u državi izrađuju Sigurnosno obavještajne agencije, bilo SOA, bilo vojna sigurnosno obavještajna agencija. S obzirom na promjenu koju vi govorite, a i na situaciju koja se događala, očito je došlo do promjene stupnja rizika kojem su osobe izložene", kaže stručnjak za sigurnost Gordan Akrap.
Zato su predsjednik i premijer smješteni u posebne verzije automobila Mercedes S600. Svaki od njih ima najveću razinu balističke zaštite - VR9 koja s udaljenosti od 10 metara zaustavlja projektile pucane iz pušaka M60, M14, M16, Magnum 357 i Magnum 44. Opremljeni su višeslojnim neprobojnim staklima.
Svaki stoji šest milijuna kuna
Imaju posebne pneumatike koji omogućavaju vožnju i bez zraka, zaštićeni su protueksplozivnim podvozjem. Od dodatne opreme, tu su nosači za strojnice, senzori za suzavac, sustav za gašenje vatre, sustav za nužni izlaz. Cijena svakog od njih je oko šest milijuna kuna, a nabavili su ih su za potrebe predsjedanja Europskom unijom.
"Još od devedesetih i predsjednika Tuđmana pa nadalje postoje blindirana vozila u kojima se voze štićene osobe, a ova dva nova su jednostavno zbog takve prilike i predsjedanja. Potrebno je bilo nabaviti ih baš zbog standarda nekih stranih državnika za koje se očekivalo da će biti ovdje", kaže Bono Marjanović.
RADIKALIZACIJA? Bivši šef operativaca SOA-e tvrdi: ‘Napadač s Markova trga bio je vrlo spreman i sposoban. Pucao je u namjeri da ubije
U takvo vozilo u Hrvatskoj je prvi sjeo izraelski predsjednik Reuven Rivlin pri posjetu Zagrebu u srpnju 2018. U njima su se prije Milanovića i Plenkovića vozili i Ursula von der Leyen, Charles Michel i Angela Merkel. Ostatak vremena stajali su u garaži. Premijer i predsjednik ih dosad nisu koristili jer su 4,5 tona teški automobili skupi, a onaj tko upravlja njima, mora proći posebnu obuku.
Pojačali zaštitu ljudi
"Korištenje takvih vozila je dosta zahtjevnije i iziskuje dosta troškova, a sasvim sigurno i u određenim političkim situacijama može dovesti i do onih reputacijskih percepcijskih rizika koji nisu bili potrebni nikome od štićenih osoba", kaže Akrap.
Osim automobilske, pojačana je i ljudska zaštita štićenih osoba prve kategorije. "Sustav sigurnosti ne čini ono što mi vidimo - blindirana vozila, snajperisti... Tu je i cijela lepeza onoga što se vrlo često ne vidi i ne spominje", otkriva Marjanović.