U ponedjeljak, 12. studenog svečano je otvorena treća poslovnica food outleta Žabac u Importanne centru. Vrpcu je prerezao Željko Rutić (44), gospodin koji je prije pet godina ostao bez krova nad glavom i umalo odustao od života. Nasreću, prije godinu dana uključio se u udrugu Dom nade i krenuo iznova. Na upit koliko mu ovaj posao znači, jasno odgovara: "Sve. To mi je sada životna egzistencija."
On je jedan od novih zaposlenika u Žapcu u Importanne centru. Uz njega tu je i Jura Čičak (31), član Centra za inkluziju. Njemu je to, naime, prvi pravi posao u životu i presretan je što je napokon dobio priliku samostalno zaraditi novac. Prije toga je radio na građevinskim poslovima, ali daje do znanja da je sada puno zadovoljniji.
Koncept koji je prijeko potreban
Toga ne bi bilo da nema onih koji to omogućuju. Naime, osim što od otvaranja prvog outleta supružnici Mario i Maja Žamboki šire koncept socijalnog poslovanja, isto tako pružaju pravi primjer odgovornog, brižnog poduzetnika tako što zapošljavaju socijalno ugrožene skupine. Zbog toga su i nagrađeni prestižnom nagradom nakon što su osvojili drugo mjesto na Euromonitorovom natječaju za New Concepts in Retailing 2017, u kategoriji Grocery.
"Ide super, sad sam već dva tjedna ovdje, dobro radim, slušam mentora", govori Jura pa sa smiješkom pokaže na Luku Dianića, njegovog mentora i asistenta. Pozdravljam i Luku, koji se skromno pomiče u stranu, puštajući dečke da pričaju. No oni nemaju vremena za to, već Željko juri posložiti police, Jura nestaje na drugoj strani dućana pa se vraća natrag s kutijama u rukama...
FOTO: (Novi zaposlenik Žapca u Importanne centru, Jura Čičak)
Inače, Luka je već 11 godina član Centra za inkluziju, čija misija je pružiti potporu deinsititucionalizaciji osoba s intelektualnim teškoćama kroz razvoj usluga u zajednici kako bi ih se podržalo pri ostvarivanju njihovog prava na život u zajednici i postigla socijalna uključenost. Potvrđuje nam da ovakvi poticaji samo doprinose pozitivnim pomacima.
"Centar potiče i podržava proces deinstitucionalizacije osoba s intelektualnim teškoćama u Hrvatskoj i regiji te nastoji razvijati modele stručnih službi podrške u zajednici te poticati razvoj istih sa strane raznih pružatelja usluga. Potrebno je osobama s intelektualnim teškoćama omogućiti da postanu dio društva", priča mi Luka pa nadodaje:
"U ovih 11 godina, kao asistent i mentor, mogu zbilja reći da sam imao samo lijepih iskustava. Ti ljudi su toliko predani, usudim se reći čak predaniji i marljiviji nego što je normalno, ali još uvijek nisu 'poželjni radnici'. Žele dati svoj doprinos, samo im treba dati šansu", nadodaje pa ističe:
"Problem još uvijek leži u tome što javnost nije osviještena o uključivanju osoba s intelektualnim teškoćama. Svakako treba raditi na tome, a Žabac je izvrstan primjer drugima", zaključuje.
Luka Dianić, mentor i asistent, Centar za inkluziju
FOTO: (Luka Dianić, mentor i asistent, Centar za inkluziju)
Živimo na rubu siromaštva, ali hrana se više ne cijeni
Žabac mnogo znači i po pitanju bacanja hrane. Navedena situacija nigdje nije bajna, no s obzirom da ne živimo negdje drugdje, koncentrirat ćemo se na Hrvatsku. U jednoj godini smo, dakle, bacili gotovo 400 tisuća tona hrane, a najviše u kućanstvima, čak 53 posto. Često mislimo kako upravo takva odbačena hrana potječe od supermarketa i ugostitelja.
Hrana definitivno više nije cijenjena kao nekad, iako si milijuni siromašnih i ljudi u potrebi, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj, svaki dan ne mogu priuštiti dostojan obrok. Oni koji su uvidjeli s etičkog i ekonomskog gledišta da bacanje hrane nije prihvatljivo, prvenstveno jer si neki ljudi hranu ne mogu priuštiti, a i zagađuje se okoliš, su upravo supružnici Žamboki.
Food outlet Žabac, Importanne centar
FOTO: (Food Outlet Žabac, Importanne centar)
Velika količina hrane nepotrebno se baca ili propada, a radi se o gotovo trećini proizvedene hrane, što je oko 1,3 milijarde tona godišnje. Brojka od 380 tisuća tona je velika, a boli činjenica da je vrlo lako mogla naći svoj put do krajnjeg korisnika. Ideja za Žapca nastala je upravo kada su shvatili koliko se hrane baca u Hrvatskoj.
Žabac je s radom počeo početkom kolovoza 2016. godine, a zasniva se na prodaji viška robe proizvedene u tvornicama, lomljenih proizvoda koji su oštećeni u proizvodnji ili kojima nije dobra ambalaža te robe koja je pred istekom roka trajanja, ali je sva zdravstveno ispravna. Mario Žamboki potvrdio je da će i dalje otkupljivati takvu robu, s vizijom da si stanovništvo slabijeg socijalnog statusa može priuštiti najbolje brendove.
FOTO: (Ponuda u Žapcu, Importanne centar)
A da su kupci i zaposlenici zadovoljni tretmanom, dokazuje i živopisna atmosfera. S dvije blagajne odzvanjaju veseli glasovi "Dobro nam došli" i "Doviđenja, dođite nam opet", a skromne gospođe sa svakom mušterijom i malo popričaju, što o proizvodima, što o njima, kao da smo u starim vremenima kada smo za to imali vremena.
Posla ima, ali baš ništa nije teško, kažu mi usput dok kupcima skeniraju proizvode na blagajni, brzo i opušteno.
FOTO: (Uvijek nasmiješene zaposlenice , Importanne centar)
Vedar duh osjeti se na kilometre, a osjete to i mušterije. Dućan je prepun svega, ali uredno organiziran. Može se kupovati hrana, sredstva za čišćenje, higijenu i slično po povoljnijoj cijeni od minimalno 50 do 90 posto od uobičajene cijene. Stižu blagdani pa su se pobrinuli i da ima božićnih ukrasa. Žamboki dodaje da se proizvodi nabavljaju od raznih proizvođača, a zbog velike potražnje u trgovini su uvijek raznoliki novi proizvodi, uglavnom poznatih brendova.
Žabac je u svakom slučaju postavio čvrste temelje za napredak, no za takav pomak potrebna je i uključenost građana, osviještenost pa čak i edukacija o mogućnošću i sposobnošću korisnika Centra za inkluziju. Jer dokle god ima takvih radnika i takvih incijativa, ne trebamo strahovati za našu budućnost.
VEZANE VIJESTI:
- Supružnici Žamboki u RTL Direktu: od kud ideja za food outlet i koliko je teško pokrenuti ovakav biznis?
- Otvoren prvi hrvatski 'Food Outlet' s do 90 posto jeftinijim cijenama: 'Želimo vratiti građanima osmijeh na lice'
- Otvoren najveći outlet s hranom u Hrvatskoj: cijene i do 90 posto niže nego u uobičajenim dućanima