U 21. stoljeću nesuvislo je pričati o položaju žena u društvu iako se i dalje ne možemo pohvaliti većim brojem žena na rukovodećim pozicijama, diskriminacija je još uvijek itekako prisutna, a bez obzira na velik broj zakonskih poticaja – žene u poduzetništvu u Hrvatskoj su i dalje vijest! No, posljednjih desetak godina došlo je do blagog rasta pa svjedočimo pozitivnom trendu, broj žena koje pokreću vlastiti biznis polako se povećava. Istraživanja su pokazala kako žene često u vlastite poslovne projekte kreću sa slabijom financijskom podlogom, manje riskiraju, ali su mjesta koja otvaraju daleko stabilnija i sigurnija za zaposlenike. Žene u poduzetništvu ili takozvano žensko poduzetništvo je tema o kojoj se sve češće raspravlja, a baš zato odlučili smo napraviti intervjuu s uspješnom Splićankom Vedranom Tomić!
Prije samo osam godina, Vedrana je u malom mjestu nadomak Splita radila u domu za starije i nemoćne osobe te se njezin život nije pretjerano razlikovao od života prosječne Hrvatice. Posao od 9 do 17, sretan i dugogodišnji brak i neizostavni – krediti! I sve bi bilo i dalje tako da se nije dogodio nesretni kredit s valutnom klauzulom u francima... O rapidnom rastu švicarskog franka koji je brojne obitelji stavio na koljena – ovaj put nećemo pisati, ali zato vam u nastavku donosimo inspirativnu priču o ženi koja je kroz nekoliko godina stvorila pravo beauty carstvo te postala sinonim za mladu i uspješnu ženu, ali i – hrvatsku kraljicu obrvi. Pa upoznajte Vedranu Tomić…
Prije osam godina bili ste zaposleni u jednom domu za starije i nemoćne osobe, a onda ste odlučili dati otkaz i otići u privatni sektor. Kako je došlo do tako ozbiljne odluke?
Školovanjem sam se pripremala za rad u zdravstvu i palijativnoj skrbi. Kao medicinska sestra, ali i studentica psihologije u Zadru i jednopredmetne sociologije u Splitu, opredijelila sam se za socijalnu osjetljivost starijih i nemoćnih osoba. Iako sam započela karijeru kao ravnateljica preslatkog doma u Žrnovnici, a suprug na hitnom prijemu KBC-a Split, sudbina je nametnula nove izazove. Kredit u švicarskom franku je presudio i nametnuo činjenicu da jedan posao neće biti dovoljan.
Nažalost, ili pak na vašu sreću, sa suprugom ste prije desetak godina podignuli kredit s valutnom klauzulom CHF te ste zbog rapidnog rasta švicarskog franka došli u nezavidnu situaciju, situaciju na rubu životne katastrofe. Možete li nam opisati taj period?
Ne postoji životna katastrofa koja se temelji na prihodima, važno je koliko je pojedinoj osobi potrebno. Nazvala bih to izazovima, koje je uvijek moguće okrenuti u svoju korist.
I u tom trenutku se odlučujete za privatan biznis? Kako je izgledao početak?
U šali je bilo svakakvih ideja na temu - kako povisiti prihode, pa se rado sjećamo početaka. Nama je razgovor o poduzetništvu bio kao nekome iščekivanje brojeva za Loto. Svaka ideja je nosila euforiju, koju izgubiš ako razrada plana ne oduševi. Mislim da je za uspjeh važno prvo otvoriti um, fokusirati se na cilj u svakoj sekundi svakodnevice, jer je upravo tako krenuo naš poslovni plan.
Za one koji ne znaju – što točno nudite u svom salonu i zbog čega smatrate da je Chix pronašao svoje mjesto na tržištu dok se mnogi vlasnici kozmetičkih salona danas bore za vlastitu egzistenciju?
CHIX threading bar je kutak u shopping centrima koji pruža usluge ljepote bez zakazivanja termina. Važno je da usluga bude kvalitetna, stoga ulažemo jako puno vremena u obuku, kako našu tako i naših djelatnica, budući da je threading komplicirana vještina pa mnogi čak i odustanu.
Kako ranije niste imali iskustva s uslugama ljepote – kako je uopće došlo do ideje da otvorite walk in kozmetički salon? Ako uzmemo u obzir da salone ljepote najčešće otvaraju kozmetičarke i frizerke koje su ujedno i zaposlene u vlastitom salonu? Koliko je taj potez bio riskantan?
U jednom trenutku se doslovno upali žarulja iznad glave, misli se u sekundi poslože poput Rubikove kocke i tu navalu euforije ne možeš ignorirati. Samo kreneš u realizaciju. U ovom slučaju ključne kockice su bile zapadnjački trend, sveprisutna upotreba društvenih mreža i nedostatak vremena. A veliku ulogu su imale osobne sposobnosti - umjetnička crta, perfekcionizam i psiho-socijalne vještine. Samo poduzetnik može spajati, a ono što odabereš spojiti te čini uspješnim.
Pokrenuli ste i liniju kozmetike namijenjenu obrvama. Koliko ste zadovoljni uspjehom? Mogu li danas mala poduzeća konkurirati svjetskim proizvođačima čija je cijena često jako pristupačna?
Dnevni broj naših klijenata je preko 500, pa postaneš filter proizvoda koje koristiš u radu. Normalan slijed događaja je da poželiš kombinaciju svega što pojedini proizvodi imaju. Kod olovke za obrve je to bila najpoželjnija nijansa boje, gustoća pigmenta, vodootpornost i rok trajanja. Za brow booster smo se odlučili jer postoji jako puno proizvoda na tržištu pa se teško odlučiti kome pokloniti povjerenje, a analizom koja se temeljima na iskustvu klijenata, složili smo formulu koja zbilja pomaže. Imamo sjajnu prodaju, uživamo u povjerenju koje nam klijenti daju budući da smo na temelju njih i kreirali ta dva proizvoda.
Koje su ključne usluge koje nudi vaše poduzeće i tko su vaši ključni kupci?
Našu popularnost je stvorila usluga oblikovanja obrva koncem u nekoliko minuta. Žene jako vole bojati obrve, skidaju se i nadusnice, a muškarci najčešće oblikuju liniju brade i skidaju spoj između obrva.
Što je neophodno, najvažnije posjedovati kada se kreće prvi put u poduzetništvo?
Obrazovanje, plan i podrška. Pozdrav mami i suprugu!
Koliko danas imate zaposlenika i kozmetičkih salona? U kojem trenutku ste odlučili da je vrijeme za širenje?
Posjedujemo devet poslovnica i četiri franšize. Ukupno imamo preko 70 djelatnica/ka. Vjerujem da ekspanzija poslovanja ovisi o multitasking vještini. Prepoznala sam tu vrijednost u sebi pa sam odlučila širiti poslovanje kako bi cijela obitelj imala dobru budućnost. Koliko je multitasking vještina važna u poduzetništvu možemo gledati kroz primjer Jamieja Olivera - goli kuhar, talentiran i uspješan pojedinac koji je zbog stvaranja lanca restorana bankrotirao.
Danas ste uspješna poduzetnica i više niste novi u svijetu poduzetništva. Koji je najčešći razlog zbog kojeg se žene odlučuju za poduzetništvo, odnosno pokretanje vlastitoga posla?
Žene su jednako zastupljene na tržištu rada kao i muškarci, iako i dalje ima slučajeva kada se žene potpuno oslanjaju na prihode supruga. Ovisnost o drugome ili nedostatak slobode u donošenju odluka je možda razlog koji navede ženu da razmisli o pokretanju vlastitog biznisa.
Je li danas poduzetnicama lakše nego prije desetak godina?
Iza svakog uspješnog muškarca stoji žena, a iza svake uspješne žene stoji majka koja joj čuva dijete... Međutim, najlakše je kada imate podršku supruga.
Po čemu se razlikujete od konkurencije?
Od konkurencije se razlikujemo jer stvaramo radna mjesta i razvijamo sposobnosti djelatnica/ka te nismo usredotočeni samo na vlastiti rast.
Što mislite o svijetu poduzetništva u Hrvatskoj, ali i u svijetu danas iz perspektive jedne poduzetnice?
Iako imam dojam da se Hrvatska trudi poticati stanovništvo da se bavi poduzetništvom, mi smo nailazili na zatvorena vrata i prebacivanje odgovornosti na druge. Nažalost, najviše naučiš u onim trenutcima kada dobiješ kaznu za, primjerice, neispravno vođenje poklon bonova. Savjetodavnih tijela nema iako vjerujem da postoji u razvijenim zapadnim društvima. Mišljenja sam da onaj tko uspije u Hrvatskoj - u drugoj zemlji bi bio milijarder. Sviđa mi se plivati u kapitalizmu jer volim izazove, ali dajem mu nekih 400 godina opstanka.
Kakav ste tip poduzetnice?
Empatija, pravednost, skromnost. To su moje vodilje. Sve što započnem to moram završiti, i ništa se ne ostavlja za sutra. No, kada odradim cilj, mogu danima biti na kauču sa suprugom i djetetom, u vrtu ili na brodu. Svakako treba imati vremena za prijatelje, ali biram s kim ću ga provoditi. Privatno nemam uspjeha u spajanju različitih karaktera, ali profesionalno sam u tome pobjednik.
Kakva su Vaša iskustva s kolegicama poduzetnicama? Je li žena ženi najveća podrška ili su jedna drugoj vuk?
Žena ženi je vuk. Možda nije samo onoj koja je ostvarila svoje ciljeve i ne smeta joj tuđi uspjeh.
Što smatrate svojim najvećim uspjehom u životu?
Najvažnije mi je uvijek bilo pronaći najboljeg i najljepšeg supruga na svijetu, to me ispunjuje i to je jedino važno. Ipak, sada znam da je najveća sreća majčinstvo.
Što biste poručili ženama koje razmišljaju o ulasku u poduzetništvo?
Žene moje, pokrenite se! Smatrate li da je bolje uložiti novac u automobil ili posao pomoću kojeg ćete u budućnosti kupiti i kuću? Ako propadne, opet ćeš stići gdje trebaš, ali si stvorila priliku za bolji život ili lekciju za drugi posao.
Iz današnje perspektive – što biste na svom poslovnom putu promijenili, a na čemu ste najzahvalniji?
Ne bih ništa drugačije jer prethodno svaku odluku detaljno ispitujem. Zahvalna sam na prilici da stvaram i ljudima koji se zbog toga osjećaju zadovoljnije.
Dio tima od 75 djelatnika