Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je u ponedjeljak izvješće o izvidima pomorskih prekršaja prilikom pomorske nesreće broda Lastovo, u kojem predlažu pokretanje prekršajnog postupka u odnosu na Jadroliniju, Davida Soptu kao odgovornu osobu u Jadroliniji te odgovornu osobu na brodu.
Zaključeno je da sustav upravljanja sigurnošću u Jadroliniji nije u cijelosti uspostavljen te kako je zapovjednik broda Lastovo prekršio odredbe poslovnika upravljanja sigurnošću broda Lastovo, kojima se propisuju odgovornosti pojedinih članova posade u obavljanju operativnih zadaća vezanih uz sustav pramčane rampe.
U dijelu u kojem se obrazlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv Jadrolinije, navodi se kako je kompanija dužna uspostaviti i održavati sustav upravljanja sigurnošću, kao i stanje broda i njegove opreme te da je izvidima utvrđeno da Jadrolinija nije uspostavila, ne održava i ne provodi dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću.
Navodi se kako nisu definirane jasne odgovornosti članova posade vezano za postupke upravljanja pramčanim vratima i pramčanom rampom, da nisu definirane jasne upute vezano za postupak podizanja, spuštanja i osiguranja pramčanih vrata i pramčane rampe te da nisu definirane jasne upute vezano uz operativne radnje održavanja sustava pramčane rampe.
U izvješću stoji i da se upoznavanja članova posade broda Lastovo ne provodi sukladno poslovniku upravljanja sigurnošću Jadrolinije te da sustav održavanja broda Lastovo ne slijedi postupke definirane poslovnikom upravljanja sigurnošću tog broda.
Predsjednik uprave odgovoran za službu pomorske sigurnosti i druge službe
U vezi pokretanja prekršajnog postupka protiv odgovorne osobe u Jadroliniji navodi se kako svi dionici u sustavu upravljanja sigurnošću odgovaraju izravno predsjedniku uprave, da je on odgovoran za službu pomorske sigurnosti i druge službe.
U vezi prijedloga pokretanja prekršajnog postupka protiv zapovjednika broda Lastovo navodi se kako je propustio obavljati svoje dužnosti u smislu upoznavanja sa sustavom upravljanja sigurnošću broda, preuzimanja odgovornosti vezano uz definiranje obaveza pojedinih članova posade u postupku podizanja, spuštanja i osiguranja pramčane rampe, u smislu zapovijedanja članovima posade i poduzimanja radnji u situacijama koje nisu definirane poslovnikom sustava upravljanja sigurnošću broda Lastovo.
Iz Ministarstva podsjećaju da je, nakon saznanja o pomorskoj nesreći, u kojoj su pri padu pramčane rampe smrtno stradale tri osobe, dok je jedna osoba teže ozlijeđena, Ministarstvo uputilo ovlaštene službenike iz Uprave sigurnosti plovidbe da provedu izvide s ciljem utvrđivanja okolnosti koje su dovele do nesreće te otkrivanja i kažnjavanja počinitelja pomorskih prekršaja, u skladu s ovlastima koje proizlaze iz Pomorskog zakonika. Ministarstvo je završilo izvide pomorskih prekršaja koje je provodilo vezano uz nesreću broda „Lastovo“ te je na svojim mrežnim stranicama objavilo izvješće o provedenim izvidima.
Također, najavili su izjavu za medije, koju će u 10,30 sati u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture dati potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković i ravnatelj Uprave sigurnosti plovidbe kapetan Siniša Orlić.
Izvješće je izradio je isti tročlani tim Ministarstva, koji je izradio i Nacrt završnog izvješća o provedenoj upravnoj istrazi pomorske nesreće Lastova, a koji je u medijima objavljen još u listopadu. Iz Jadrolinije su tada reagirali tvrdnjom da je tekst Nacrta izvješća neobjektivan i da ugrožava sve hrvatske brodare i sustav Hrvatskog registra brodova.
Cijelo izvješće pročitajte u nastavku:
Za danas je najavljena i objava završnog izvješća o teškoj nesreći broda Lastovo, kojeg je nakon provedene sigurnosne istrage izradila Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Agencija, kao nezavisno tijelo za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, autonomno provodi sigurnosne istrage s ciljem i zadatkom utvrđivanja uzroka nesreća te izdavanja sigurnosnih preporuka na osnovu nalaza provedenih sigurnosnih istraga.
Istragu provodi i Županijsko državno odvjetništvo (ŽDO) u Rijeci, koje je u suradnji s policijom provelo izvide nakon nesreće. Kako su ranije potvrdili, nakon što im se dostave izvješća zatražena od drugih nadležnih institucija, ŽDO u Rijeci će donijeti meritornu odluku.
Teška nesreća na Jadrolinijinom trajektu Lastovo dogodila se u Malom Lošinju 11. kolovoza, kada su pri padu rampe poginula trojica članove posade, a jedan je teško ozlijeđen. Uprava Jadrolinije smijenila je izvršnog direktora tehničkih i operativnih poslova nakon tragičnog događaja za koji je, kako su istaknuli, nadležan po zapovjednoj odgovornosti.
Sopta: 'Ne osjećam krivnju'
Iz Jadrolinije su se oglasili u vezi izvješća. Priopćenje prenosimo u cijelosti:
Do ovog trenutka nismo bili upoznati s tekstom Izvješća Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te ćemo se o njemu podrobnije očitovati u kratkom roku. Primjećujemo da se u zaključcima Izvješća predlaže pokretanje prekršajnog postupka protiv kompanije, Predsjednika Uprave i zapovjednika broda. To znači da će se o bilo čijoj prekršajnoj odgovornosti moći govoriti tek kad se taj prekršajni postupak pravomoćno okonča. Ali čak i postojanje eventualnog prekršaja ne znači automatski krivnju za tragediju. Kaznenu odgovornost utvrđuje DORH čija je istraga još u tijeku. Evidentno su da svim redovnim dosadašnjim inspekcijskim pregledima ISM sustava potvrđena implementiranost i funkcionalnost sustava upravljanja sigurnošću. Sve navedene neusklađenosti sustava utvrđene izvanrednim pregledom na zahtjev Ministarstva ne mogu biti direktan uzrok tragedije.
Također, mjerodavno je i mišljenje Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu, čiji sadržaj i prijedlog korektivnih mjera uskoro očekujemo.
„Osobno kao Predsjednik Uprave ne osjećam krivnju za nesreću, a dao bih sve da se 11. kolovoza nikad nije dogodio. Moj mandat je na raspolaganju od prvog dana. Procedura razrješenja i imenovanja Uprave Jadrolinije, koja u skladu sa Statutom skupno zastupa Društvo i donosi sve odluke zajednički, jasno je definirana. Do sada smo iz pijeteta prema poginulim pomorcima i njihovim obiteljima vrlo kratko komentirali raznorazne netočne i iskonstruirane tvrdnje, naročito od strane sindikalnih predstavnika. Međutim, sada, kada je Izvješće Ministarstva javno objavljeno, i kada je evidentno su brod i rampa bili tehnički ispravni, morat ćemo pravnim putem odgovoriti na sve iznesene zaključke. Još jednom napominjem da su u dva navrata, i to mjesec dana prije nesreće (Lučka kapetanija u redovitom pregledu), kao i neposredno nakon nesreće (HRB zajedno s Ministarstvom mora i Lučkom kapetanijom u izvanrednom pregledu) nadležna inspekcijska tijela utvrdila kako „tijekom pregleda broda nisu uočeni nedostaci u svezi sustava upravljanja sigurnošću“. Takva utvrđenja samog Ministarstva u izravnoj su suprotnosti s onim što se sada navodi u Izvještaju istog tog Ministarstva.“, poručuje predsjednik Uprave David Sopta.
Podsjetimo, u velikoj tragediji smrto su stradali Boško Kostović (56) iz Vinišća, Marko Topić (38) iz Solina i Denis Šarić (54) iz Zadra.
POGLEDAJTE VIDEO: Obitelji poginulih pomoraca sutra će doznati istinu? Sindikati imaju poruku za ministra Butkovića