Restart koalicija koju je činilo devet stranaka predvođenih SDP-om promidžbu za saborske izbore zaključila je s manjkom od 2,2 milijuna kuna, pokazuje cjelovito financijsko izvješće koje je u četvrtak objavljeno na mrežnoj stranici Državnog izbornog povjerenstva (DIP).
S manjkom zaključio i Domovinski pokret
Na toj stanici od četvrtka su objavljena cjelovita izvješća 50, od ukupno 55 stranaka, koalicija i kandidata koji su se u srpnju natjecali za Hrvatski sabor, pet sudionika nije u propisanom roku dostavilo svoje izvješća, pa im prijete novčane kazne.
Među objavljenim izvješćima su i ona pet najvećih stranka i koalicija: HDZ-a, Restarta, DP Miroslava Škore, Mosta NL i platforme Možemo. Uz Restart koaliciju, promidžbu je s manjkom zaključio i Škorin DP.
Primici za promidžbu Restart koalicije iznosili su 10,6 milijuna, no potrošila je 12,7 milijuna. Grafičke i tiskarske usluge stajale su je 1,4 milijuna kuna, različiti oblici oglašavanja oko osam milijuna. Na televizijsko oglašavanje potrošila je 3,2 milijuna, na oglašavanje plakatima i na portalima po 1,4 milijuna, na radijsko oglašavanje oko 1,2 milijuna, ono na društvenim mrežama 650 tisuća kuna itd.
Većina primitaka bili su su vlastita, odnosno sredstva stranaka koje su činile tu koaliciju, donatori su joj uplatili nešto manje od 700 tisuća kuna.
Uglednici uplaćivali različite iznose
Varaždinska Vodogradnja uplatila je 50 tisuća kuna, Izgradnja Zaprešić 20 tisuća, Tehnix iz Donjeg Kraljevca 10 tisuća kuna.
Stranački uglednici uplaćivali su različite iznose, od maksimalno dopuštenih 30 tisuća kuna, koliko je uplatio Siniša Hajdaš Dončić, do 548 kuna (četiri puta po 137 kuna), koliko je uplatio dugogodišnji zastupnik HSU-a Silvano Hrelja .
Riječki gradonačelnik Veljko Obersnel donirao je 16 tisuća kuna, nova saborska zastupnica Marina Opačak-Bilić 15 tisuća kuna, po 10 tisuća kuna župan primorsko-goranski Zlatko Komadina, novoizabrani zastupnici Renata Sabljar-Dračevac i Vinko Grgić, zagorski župan Željko Kolar itd.
DP: Najveći donator tvrtka Shimadzu
DP Miroslava Škore promidžbu je zaključio sa manjkom od 14.800 kuna, primci su mi bili 2.968.859 kuna, troškovi 2.983.659 kuna.
Pokret se najviše oglašavao na televiziji, što ga je stajalo oko 640 tisuća kuna, najmanje (oko 75 tisuća kuna) u tiskanim novinama.
Od donatora je dobio 307 tisuća kuna, najviše – 40 tisuća kuna od tvrtke Shimadzu iz Zagreba. Tvrtka Tehnix, koja je donirala i neke druge političke stranke, Domovinskom pokretu je uplatila 10 tisuća kuna. Po 27 tisuća kuna uplatile su mu tvrtke Dicentra i Filir iz Vukovara.
Od viđenijih članova, 30 tisuća kuna, donirala je Ruža Tomašić. Most NL za promidžbu je potrošio 1.732.149 kuna, primici su mu bili 1.744.292 kuna, što znači da ima višak od 12 tisuća kuna.
Glavinu promidžbe Most je financirao vlastitim, dakle stranačkim sredstvima, od 19 donatora je dobio samo 84 tisuće kuna. Najveća, i jedina takva, je donacija od 30 tisuća kuna koju je uplatila širok javnosti nepoznata Nedjeljka Sekulić. Na popisu donatora nema Mostovih uglednika, niti široj javnosti poznatih osoba.
Možemo! Nema traga Tedeschijevim donacijama
Politička platforma Možemo! u promidžbi je potrošila 765.989 kuna, primici su joj bili tek neznatno manji, 765.992 kune, dakle u 'plusu' je od tri i pol kune. Od 341 donatora, mahom fizičkih osoba, dobila je 192 tisuće kuna.
Iako se proteklih dana medijskim prostorom 'provukla' informacija da je tu zeleno-lijevu koaliciju, financirao poduzetnik Emil Tedeschi, potvrde za to nema na popisu od 341 donatora. Većina donacija iznosi po nekoliko stotina kuna, malo je onih u tisućama, najveća iznosi 20 tisuća i samo je jedna takva.
Jedna od većih je donacija Bojana Glavaševića, iznosi 15.600 kuna.
Većina donatora nepoznata je široj javnosti, od poznatijih, platformu su skromnim iznosima donirale nekadašnje članice nevladine udruge Gong Suzana Jašić (500 kuna) i Sandra Pernar (1500 kuna), meteorologinja Dunja Mazzocco Drvar (sto kuna), član Programskog vijeća HRT-a Nikola Baketa (200 kuna), sindikalist Mijat Stanić (500 kuna) itd.
Platforma se najviše oglašavala na radiju i društvenim mrežama, što ju je ukupno stajalo 465 tisuća kuna, najmanje na televiziji i u novinama (ukupno oko 6500 kuna).
HDZ: Bistra iz Đurđevca donirala 200 tisuća kuna
HDZ je promidžbu zaključio s plusom od oko 7500 kuna, potrošila je 15.877.845 kuna, dok su joj primici iznosili 15.885.411 kuna.
Stranka je ranije objavila da je u državni proračun vratila 75.700 kuna neželjenih i nedopuštenih donacija, najveći dio odnosio se na tvrtke koje su koristile potpore države za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom.
HDZ je za promidžbu iz vlastitih sredstava doznačila 11,6 milijuna, a partnerska HSLS 202 tisuće kuna.
Od 539 donatora stranka je dobila 4,1 milijun kuna, nekoliko je velikih: tvrtka Bistra iz Đurđevca uplatila je maksimalno dopuštenih 200 tisuća kuna (150 tisuća, pa 50 tisuća), Hospitalija trgovina iz Svete Nedelje 120 tisuća kuna, Agrochem-Maks d.o.o iz Zagreba i karlovački HS Produkt po 100 tisuća kuna, vinkovački AMM donirao je 50 tisuća kuna.
Najznačajniji izborni troškovi HDZ-a odnosili su se na oglašavanje na televiziji (3,8 milijuna) na grafičke i tiskarske usluge (2,3 milijuna), na oglašavanja na portalima (2,2 milijuna) itd.
Naknada ne smije prijeći ostvarene troškove
Izborne troškove stranke i koalicije 'pokrit' će naknadom
koju država isplaćuje za svaki osvojeni saborski mandat, a koja
iznosi 135 tisuća kuna po mandatu. S obzirom da ih je HDZ osvojio
66, trebalo bi mu pripasti naknada od 8,9 milijuna kuna,
strankama okupljenima u Restart koaliciji (41 mandat) 5,5
milijuna kuna, Škorinom DP (16 mandata), 2,2 milijuna kuna, Mostu
(osam zastupnika) 1,1 milijun kuna, a platformi Možemo! (sedam
zastupnika) 945 tisuća kuna.
Za tri osvojena mandata koaliciji IP, Fokus i Pametno pripada 405
tisuća kuna naknade, isto kao i Pupovčevu SDSS-u itd.
Vlada, u čijoj je ovlasti utvrditi visinu naknade, jasno je naznačila da se izbornim sudionicima naknada ne smije isplatiti u iznosu većem od troškova koje su imali.