Gotovo svaki liječnik, a posebno oni u ordinacijama obiteljske medicine, svakodnevno se susreće s različitim lažima svojih pacijenata.
Najčešće laži su o odbacivanju cigareta, konzumiranju alkohola, redovitom uzimanju terapije...
O čemu lažemo liječnicima i zašto, doznali smo iz prve ruke u razgovoru s dr. Tanjom Pekez, specijalisticom obiteljske medicine.
''Kada ulazi pacijent u ordinaciju, bilo da je to u hitnoj medicinskoj pomoći, obiteljskoj medicini ili ambulanti u sklopu bolnice, očekujete da imate partnerski odnos pun razumijevanja i obostranog povjerenja. Iako pacijenti nekad nisu zadovoljni s nama medicinskim radnicima, postoje situacije kada smo mi razočarani u naše pacijente, osobito u obiteljskoj medicini, gdje bi taj odnos liječnik – pacijent trebao biti daleko prisniji nego u ostalim granama medicine'', kaže dr. Pekez za RTL.hr.
To je stoga što im pacijenti ne kažu istinu, pokušavaju ih odvesti na pogrešan trag pa čak i lažu.
Zbog nekih laži pacijenata bi i liječnici mogli ozbiljno odgovarati
''Te laži se kreću od vrlo bezazlenih pa i do onih opasnih, gdje se npr. traži potvrda da se bilo u našoj ambulanti da bi se izbjegao sud ili slično što može dovesti i do kaznenog progona liječnika. Prije su se znale koristiti tuđe zdravstvene iskaznice što je u slučaju težih bolesti i hospitalizacija moglo dovesti do ozbiljnih posljedica. Ovo su naravno, ekstremi, ali laganja sebe i liječnika ima dosta'', otkriva liječnica.
Dodaje i da se često izmišljaju tegobe kako bi se dobilo bolovanje. Najčešće tegobe koje u tom slučaju pacijent izmisle su proljev, bolovi u kralježnici i slično. No, kada se pregledom utvrdi da pacijent nema te tegobe, ponekad zna biti i vrlo neugodnih situacija jer pacijent ne dobije bolovanje koje je silno želio.
'Ne varaju nas nego, nažalost, sebe'
''Rad s kroničnim pacijentima, osobito onim sa šećernom bolesti je najzahtjevniji. Ovdje bih rekla da oni ne varaju nas, nego nažalost sebe. Povremeno je i komično da se strogo drže dijete dva do tri dana prije kontrole laboratorijskih nalaza, a mi ipak na osnovu tih istih nalaza shvatimo da se pacijent nije pridržavao uputa o prehrani i duže vrijeme.
Kao primjer ovome, ispričat ću jednu anegdotu s pacijentom koji posljednjih godinu dana nikako da regulira svoju šećernu bolest. Pokušano je s promjenom lijekova, ne ide. Pacijent je postao nervozan i želi ići dijabetologu. Ja ga zamolim da mi prije toga donese dvotjedni dnevnik prehrane. Između niza grešaka u prehrani zajedno smo se smijali tome što je pacijent dva puta tjedno jeo piletinu s mlincima. Nakon što je i sam uvidio kako je griješio i prešao na odgovarajuću prehranu vrijednosti glukoze u krvi su se normalizirale. Ili primjer pacijenata s proljevom koji nikako ne znaju kako još uvijek ne dolazi do poboljšanja, a oni uredno jedu. Nakon nekoliko pitanja i inzistiranja dođe se do podatka kako su morali pojesti hrenovke ili paštetu ili nešto pohano jer se više nisu mogli pridržavati odgovarajuće prehrane ili nažalost nisu znali kako se treba ponašati u slučaju proljeva'', govori dr. Tanja Pekez.
Lijekove dijele susjedima
Priznaje i da je vrlo teško je surađivati s pacijentima koji negiraju konzumiranje cigareta i alkohola, a dogodi se i da nakon takvog pitanja napuste svog izabranog liječnika.
''Sada kada imamo elektronske kartone vrlo lako možemo pratiti potrošnju lijekova pa onda vidimo tko na vrijeme naručuje lijekove a tko ne. Ima pacijenata koji unaprijed naručuju lijekove zbog raznih razloga: jedan je strah da neće imati dosta lijeka, a drugi je razlog da su podijelili susjedima.
Dok sam radila u hitnoj medicinskoj pomoći znali smo kod pacijenta naći kutije i kutije neiskorištenih lijekova koje su oni uredno podizli ali nisu koristili'', otkriva dr. Pekez.
Nepotrebno na Hitnu
Postoji niz pacijenata koji kada dođe mladi doktor i/ili sestra u ambulantu pokušavaju ih izmanipulirati da bi došli do sitnih malih povlastica.
Problem su i pacijeni koji opterećuju hitnu službu bez potrebe, a izgovor im je da doktor obiteljske ne radi ili ih nije htio primiti.
Telefonskom provjerom se utvrdi da to nije istina. Povod takvom ponašanju je želja pacijenata da budu ''obavljeni'' odmah jer ne žele čekati kod svog doktora ili žele dobiti lijek osobito antibiotik koji nisu mogli dobiti kod svog liječnika.
Nažalost, ima i određeni broj pacijenata koji su manipulatori i koji liječnike znaju dovesti u vrlo neugodnu situaciju svojim izjavama ili radnjama.
''Srećom, većina pacijenata su ugodni ljudi koji se pridržavaju naših uputa, surađuju s nama i često nam svojim sugestijama pomažu u postizanju njihovog ozdravljenja'', zaključuje dr. Tanja Pekez.