I premda u Hrvatskoj jadno ili nikako slavimo Dan Europe vladajuće političke elite silno se trude da nas uvjere kako nam je Europa važna, pa da bi nam onda trebali biti važni i izbori za Europski parlament. Koliko ta važnost dopire do birača najbolje govori podatak o izlaznosti na prošle eurospke izbore od jedva 25 posto što je među najlošijim rezultatima u Europskoj uniji.
Bit će dobro ako na ovim izborima ne bude i gore. Jer je i politička kampanja onih koje se bore za poziciju i plaću u Europskom parlamentu jedva zamijetna, financijski skromna i osim rijetkih iznimki dosadna do bola. Naš reporter Petar Panjkota skoro je zaspao pregledavajući njihove spotove, ali je na kraju uspio napravit zanimljiv prilog i od dreka napravio pitu.
Progresivne kampanje u Hrvatskoj su rijetkost, za ove izbore tim putem ide Amsterdamska koalicija. Na ulicama će se uskoro pojaviti i plakati na kojima je AnkaMrak Taritaš s punkerom.
"Kampanja je kad dođete do neke poruke, vrtite je i želite da ta poruka kroz ponavljanje nekako ostane u uhu birača, da birač kaže ja bih za njih jer oni idu... evo, Amsterdamska koalicija kaže za naprednu i normalnu Hrvatsku. To je jasna poruka", rekao je politički analitičar i bivši savjetnik premijera KrešimirMacan.
Slično, ali personalizirano radi i HNS-ov međimurski župan. A da HDZ-ovu listu nosi mladac od niti 30 godina o kojem do jučer javnost nije znala ništa osim da je posinak VladimiraŠeksa, za vladajuću stranku možda je najveća novost. HDZ-ove mreže prikazuju ga kako obilazi zemlju, s ostalim kandidatima sudjeluje u procesijama, obljetnicama. I stilom i sadržajem vrlo je nalik onome tko ga je predložio.
No, slogan "Hrvatska za generacije" ni bivšem savjetniku premijera nije zapeo za oko.
"Ja ne znam uopće ustvari koja je poruka HDZ-a, nisam je vidio iskreno. Dakle, morate je vidjeti negdje u prostoru, ja je nisam vidio na plakatu."
Glavna oporbena stranka ima slogan "Za ravnopravnu Hrvatsku". Poput HDZ-a u klasičnom su pohodu na glasove, a najviše pažnje zasad privlači 007 ili Gordan Maras, prvo sa svojim laptopom u sabornici, a onda i očito niskobudžetnim spotom.
Barem kad su plakati u pitanju, dosad najefektniju kampanju ima SDSS Milorada Pupovca, čije su plakate s pitanjem kako je biti Srbin u Hrvatskoj diljem države trgali ili išarali porukama mržnje. Plakati su inspirirali Srbina na listi Suverenista koji kaže da je biti Srbin časno, a Pupovcu - unosno. I MOST u kampanji umjesto Europe, više spominje Srbiju.
Antieuropska stranka Živi zid šalje poruku da su jedina opcija koja može navesti ljude da se vrate u Hrvatsku. A i dalje idu na deložacije, iako one s europskimizborima nemaju nikakve veze.
Stranka MilanaBandića na plakatima ima cijelu listu, ne ističe pojedince. A od svih personaliziranih kampanja možda se najviše ističe ona Mime Simić iz platforme Možemno, koja cijelu državu obilazi biciklom.
"Zato što je to jedini način na koji ja znam raditi politiku, jedan na jedan, u kontaktu, u trenju s ljudima. Mislim da je problem s politikom danas što političari nemaju pojma kako ljudi žive", govori Mima Simić, kandidatkinja za Europski parlament.
I ne samo to, kao da se nitko ne trudi privući nove birače.
"Gdje je kampanja za birače koji nisu vaši članovi ili pravi simpatizeri, nego oni koji bi možda glasali zato što propagirate neku politiku koja im se sviđa. Zato se radi kampanja, za one koji su neodlučni. Mi imamo malu izlaznost, nitko ne radi kampanju za izlaznost još", smatra Macan.
Jer Hrvatska je prije pet godina s tek svakim četvrtim biračem koji je glasao bila na europskom dnu, samo su Slovenci, Česi i Slovaci bili gori. Izlaznost kakvu imaju Belgija, Luksemburg ili Malta možemo samosanjati, teško je dostižan i europski prosjek od 40-ak posto. No, tko zna, možda nas zadnjih 16 dana kampanje iznenadi. Šansu za to imaju rekordne 33 liste.