REGRESIJA POTROŠAČKIH PRAVA / Ministarstvo ugasilo savjetovališta: 'Očajni u potrazi za savjetom, građani nas zaustavljaju i na cesti'

Image
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Građanima kojima su prekršena potrošačka prava mjesečno se vraćaju deseci tisuća kuna zahvaljujući pravnoj pomoći

9.2.2019.
14:30
Dusko Jaramaz/PIXSELL
VOYO logo

Kako će u budućnosti u Hrvatskoj izgledati zaštita potrošača vrlo je upitno, ali izgledi zasad naginju regresiji. Naime, od 1. siječnja 2019. ugašeno je djelovanje svih savjetovališta za potrošače, a ona su bila ključna točka svojevrsno utočište u kojemu su građani i građanke tražili pomoć. 

Posljedice bi mogle biti doista ozbiljne, a upozoravale su na to udruge za zaštitu potrošača još potkraj prošle godine, pisale pisma resornom Ministarstvu, pokrenuta je i peticija na internetu protiv ukidanja potrošačkih savjetovališta, a glas razuma pokušala je biti i zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan. No, to nije spriječilo Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta da nakon 13 godina uspješna djelovanja savjetovališta povuče potez kojim ozbiljno ugrožava ionako nisku razinu zaštite potrošača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ministarstvo je, naime, odlučilo u 2019. početi primjenjivati drukčiji model sufinanciranja tako da financira inovativne projekte udruga u informiranju i edukaciji potrošača, a ne tako da financira savjetovališta za potrošače. Ukupno je predviđeno 1,4 milijuna kuna potpore, a raspodjeljivat će se po projektu - od najmanje 20.000 do 70.000 tisuća kuna.

Proteklih godina potpore su mogle koristiti samo udruge koje imaju savjetovališta - njih četiri, odnosno šest od lani, iako ih u registru udruga za zaštitu prava potrošača ima stotinjak. Međutim, u Hrvatskoj su do 1. srpnja prošle godine postojala samo četiri potrošačka savjetovališta, tada su osnovana još dva, a broj zaposlenih je povećan s dva na tri.

Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta, Darko Horvat, diplomirani inženjer elektrotehnike, 18.710 kuna (oženjen, ima djecu, prebivalište u Donjoj Dubravi)


Zašto se država odriče Savjetovališta za potrošače?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao podlogu za svoju odluku iz Ministarstva su se pozivali na rezultate istraživanja iz rujna prošle godine prema kojemu se tek 1,7 posto potrošača u rješavanju svojih problema obraća savjetovalištima koje financira država pa su promjenama nakanili proširiti krug sudionika i potaknuti bolju komunikaciju.

No, udruge su već u javnom savjetovanju upozoravale da to nije dobar put, kao i da je istraživanje problematično te da su krivo protumačeni pojedini rezultati. No, zasad bezuspješno. Zašto nisu ozbiljno shvatili upozorenja udruga, ali i europarlamentarke, kao ni primjer iz susjedne Slovenije, pitanja su na koja još uvijek čekamo odgovor Ministarstva gospodarstva od kojeg smo zatražili detaljnija pojašnjenja i daljnje planove. 

Image
Foto: RTL

''Ministarstvo je raspisalo samo natječaj za edukaciju i informiranje potrošača koji nije namijenjen dosadasnjem financiranju rada Savjetovalista pri udrugama, a maksimalni iznos koji se po projektu može dobiti na tom natječaju 70.000 kuna nije dostatan za rad jednog Savjetovališta u godini dana. Stoga djelovanje Savjetovališta nije upitno, nego je, nažalost, od 1. siječnja 2019. posve ugašeno, pri svim udrugama u Hrvatskoj pri kojima su Savjetovališta dosad uspješno djelovala'', upozorila je za Vijesti.hr pravnica udruge 'Potrošački forum' Osijek Dunja Mak.

Prilično zbunjujuće s obzirom na to da su, kako je podsjetila, 'regionalna Savjetovališta za potrošače u Republici Hrvatskoj djelovala su 13 godina i besplatno rješavala oko 25.000 individualnih potrošačkih sporova godišnje, svakodnevno u punom radnom vremenu. Mjesečno su potrošačima vraćala ili zaštitila na desetke tisuća kuna u svakom Savjetovalištu te je bez njih zaštita potrošača u RH samo 'mrtvo slovo na papiru' jer i bez toga smo na zadnjem mjestu po zaštiti potrošača u Europskoj uniji''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Marko Lukunic/PIXSEL

Mak: Građanima su Savjetovališta potrebna da ih vode kroz 'šumu propisa'

Što se tiče rezultata ankete na koje se Ministarstvo gospodarstva poziva, Mak je upozorila na problematične točke. Naime, navodi se da bi se 'gotovo šest posto građana obratilo za savjet, i to četiri posto udrugama te 1,7 posto Savjetovalištima - ''to je velik postotak jer građanima su Savjetovališta i udruge istoznačnica i u praksi ih ne razlikuju pa ovih 1,7 posto za Savjetovališta nisu niti realan, niti utemeljen podatak, a time niti osnova za prestanak financiranja Savjetovališta koja itetako ispunjavaju svoju svrhu''.

Sličan broj obratio bi se izravno institucijama za zaštitu potrošača, ali kako upozorava Mak: ''One će ih prvo uputiti na reklamaciju trgovcu, za što im trebaju upravo Savjetovališta da im tumače čitavu 'šumu' propisa i da gotovo 25.000 potrošača godišnje individualno vode kroz složeni postupak s pozitivnim ishodom''. 

Podatak da bi se oko 60 posto obratilo izravno trgovcu, smatra ''poražavajućim jer isti taj trgovac uvjerava ih da nemaju prava i zastrašuje ih. A posebno je alarmantnan podatak da čak oko 30 posto građana ne bi učinili ništa - jer to pokazuje da ne znaju svoja prava pa upravo zbog svih navedenih rezultata Savjetovališta treba još više jačati i promovirati, a ne ići stotinu koraka unazad i zatvarati ih''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Borzan: Ovaj potez snažno će doprinijeti regresiji potrošačkih prava

Da svako Savjetovalište na mjesečnoj razini građanima vrati ili zaštiti nekoliko desetaka tisuća kuna, upozoravala je ministra gospodarstva Darka Horvata i europarlamentarka Biljana Borzan, koja za Vijesti.hr ističe: ''Svake godine Savjetovališta pruže više od 60.000 savjeta te dobivaju brojne pohvale od strane europskih, nacionalnih i međunarodnih institucija. Čak tri potrošačka Saveza te udruge izvan tih saveza su 2018. godine upisani na kartu Europske politike zaštite potrošača. Zašto su odjednom savjetovališta problem? - to treba pitati ministra'.'

Odgovor ministra, kako već rekosmo - čekamo, a Borzan kaže da su stvari što se nje tiče, jasne: ''Ja to vidim kao gašenje iznimno uspješne grane, gdje su radili ljudi koji su bili iznimno angažirani, imaju stvarne rezultate za građane premda im godinama dolazi do zastoja plaća i sličnih tegoba zbog lošeg financijskog programa. Dugoročno, mislim da će ovaj potez snažno doprinijeti regresiji potrošačkih prava''. 

Mak podsjeća i da je Nacionalnim programom zaštite potrošača za razdoblje od 2017. do 2020. kojeg je u veljači 2018. donio Sabor propisano da Ministarstvo financira regionalna Savjetovališta za potrošače.

Image
Foto: Thinkstockphotos.com

Što Hrvatska može naučiti iz primjera Slovenije?

''Građani vjeruju visokoobrazovanim savjetnicima s dugogodišnjim iskustvom i znanjem koji prate njihov reklamacijski postupak od početka do kraja, a pravna pomoć rezultira uspješno riješenim sporovima i ostvarenjem potrošačkih prava u praksi. Pritom udruge pri kojima djeluju Savjetovališta moraju biti neovisne o trgovcima i političkim strankama, a jedini izvor financiranja su im sredstva Ministarstva i u manjem iznosu jedinica lokalne samouprave (o svom radu i utrošenim sredstvima podnose redovita javna izvješća, a nadzor Ministarstva ima pozitivne ocjene'', ističe Mak.

''Svoj posao radili smo dobro, zakonito, transparentno i s opipljivim učincima za građane, njihovu dobrobit i ekonomske interese. Sada to više ne možemo i utoliko je ovo štetna odluka za hrvatske potrošače jer se šest Savjetovališta više nemaju otkud financirati, a gomila upita svakodnevno i dalje pristiže upravo na naše kontakte Udruge jer kršenja potrošačkih prava na tržištu su mnogobrojna i preskupa'', upozorava i dodaje: ''Očajni u potrazi za savjetom, građani čak zaustavljaju i na ulici savjetnice iz (bivših) Savjetovališta kako bi dobili pravni savjet i zaštitili se jer vjeruju nam i bezbroj puta su se uvjerili u naše znanje i učinkovitost savjeta koje smo pružali''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Ne vidim zašto mijenjati dobro uhodan obrazac jer se građani vole po problemu javljati potrošačkim udrugama. Kako će Ministarstvo raditi taj posao i hoće li biti prepoznato od građana, ostaje vidjeti, ali nisam optimistična'', kaže Borzan i podsjeća: ''U Sloveniji je situacija bila slična, ali su se u konačnici vratili na rješenje sa Savjetovalištima jer ministarstva nisu mogla kvalitetno odraditi taj posao''.

TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo