Ministar prometa Oleg Butković mjesecima je isticao kako Uber radi nelegalno. No, donošenjem novog zakona o taksi prijevozu tvrdio je kako će se ići u liberalizaciju te usluge.
Sudeći prema prvim danima primjene zakona, stvari definitivno nisu otišle u tom smjeru. Naime, brojna pravila koje vozači Ubera sada moraju poštovati, od kojih je najvažnije da njihov automobil ne smije biti stariji od sedam godina, rezultirala su bitnim smanjenjem broja Uberovih vozača na cestama.
Veće cijene i dulje vrijeme čekanja
Što to znači za korisnike? Pa, u ovom trenutku vrijeme čekanja vozila je nerijetko i više od 10 minuta, a cijene su znatno veće od Radio Taxija, Cammea i ostale konkurencije, što je donedavno bilo nezamislivo. Net.hr-u se više čitatelja požalilo na povećane cijene i dulje vrijeme čekanja. Naime, Uber svoje cijene podiže ovisno o ponudi i potražnji - odnosno broju vozila na cestama i broju ljudi koji naručuju Uber.
Svatko tko se barem povremeno vozio Uberom zna da je dobar dio vozila bio stariji od sedam godina, pa je tako trenutačno na našim cestama premalo vozila što dovodi do veće cijene. Jutros smo provjerili i cijena Ubera je bila dva puta veća od normalne, što rezultira uvjerljivo najskupljom cijenom na tržištu. Pola sata kasnije, cijena je i dalje bila povećana, ovog puta 1,5 puta. Povećanje se zadržalo i još 20 minuta kasnije - 1,8 puta.
Postaje li povećanje cijena Uberov standard?
Što sve donosi novi zakon?
Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu sva vozila Ubera postala su taksi vozila, pa tako moraju biti označena taksi oznakom na krovu i bočnom oznakama s natpisom "Taxi".
Dobra je stvar što će Uber sada Uber moći koristiti brze, žute trake namijenjene taksistima.
Uber je prošlog mjeseca i povećao cijene, pa su tako nove cijene u Zagrebu sljedeće: start šest kuna, svaki prijeđeni kilometar 3,60 kuna i svaka protekla minuta 0,60 kuna. Dosad je start koštao šest kuna, svaki kilometar tri, a minuta je bila 40 lipa. Uber je, dakle, poskupio za 60 lipa po kilometru i 20 lipa po minuti vožnje.
Kad su cijene povećane Uber je - najskuplji
No, veće povećanje predstavlja upravo "surge" - pomnožite gornje cijene sa dva (situacija kakva je bila jutros) i Uber postaje skuplji od, primjerice, Radio Taxija čije su cijene fiksne - start iznosi 10 kuna, a kilometar vožnje šest kuna.
Novim zakonom, u čijoj su izradi sudjelovali i predstavnici Ubera, vozači ne smiju biti mlađi od 21 godine, a moraju položiti teorijski ispit iz poznavanja prometnih propisa. Nakon toga im se izdaje svjedodžba o stručnoj osposobljenosti. Osim vozača sa starijim vozilima, zbog ovoga će otpasti i velik dio vozača kojima Uber nije bio jedini i stalni posao.
Naime, s obzirom na novi automobil, polaganje ispita (što košta) i obvezne taksi oznake upitno je koliko će ljudi koji su Uber vozili nekoliko sati na dan i dalje imati računicu u toj praksi.
Ljudi nisu sretni
S obzirom na gotovo konstantni "surge", odnosno povećanje cijena možemo se samo nadati kako će novi zakon zaista i dovesti do liberalizacije taksi tržišta, odnosno do bolje usluge za korisnike. Stvari zasad definitivno ne idu u tom smjeru.
Na Facebook stranici Ubera ljudi su reagirali na ovo primjenu novog zakona. Naravno, prilično su nezadovoljni: