Za brojne građane počelo je najljepše doba godine u Zagrebu, a za šačicu odabranih najunosnije. Zagrebački advent protekle tri godine nagrađen titulom najboljeg u Europi, no tek je ovog prosinca otkriven kontroverzni princip dodjele adventskih kućica.
Iza blještavila lampica i blagdanskih delicija u kućicama krije se uhodan multimilijunski posao u kojem Grad, bez javnog natječaja i samo odabranim pojedincima, dodjeljuje prostor koji oni potom podiznajmljuju.
Sve to na zagrebački advent privuklo je i USKOK.
"Problem iza ove lijepe fasade Adventa je da na gradskoj imovini zarađuje 7-8 povlaštenih tvrtki i udruga koji su unaprijed bili poznati da će dobiti te lokacije", napominje novinar 24 sata.
Mimo javnog natječaja
Iako se prema odluci Grada iz 2014. sve lokacije dodjeljuju javnim natječajem, gradonačelnik ima pravo dekretom dodijeliti lokacije za manifestacije ukoliko imaju program od javnog interesa.
"Ja sam ćaća Adventa, to je moje dijete koje je tri puta najbolje u Europi, a sad konkurira da bude najbolje na svijetu. Pa tko na to ne bi bio ponosan? I nikakve mrlje ga neće uprskati", kazao je zagrebački gradonačelni Milan Bandić prije dva dana.
Tako se ove godine iskristaliziralo da sve radi tek osam tvrki, od koje su neke u vlasništvu iste osobe, a 288 kućica za koje su dobili pravo dalje daju u zakup za - od 20 do 100 tisuća kuna.
Apetiti su izgleda - narasli. Iako Grad uporno tvrdi kako svi mogu dobiti taj posao, na terenu nam ugostitelji, koji ne žele pred kamere, govore da nije tako. Da bi saznali što je prava istina i koje su lokacije problematične, stranka GLAS podnijela je prijavu protiv Bandića zbog netransparentnosti. Tako da ove godine možemo reći da će I USKOK imati svoju kućicu na Adventu.
Tko određuje natječaj?
Za sada ne možemo reći da je zbog svega manje posjetitelja, ali prema podacima turističke zajednice u prvih 5 dana adventa broj dolazaka je isti kao u isto vrijeme prošle godine. Nije uopće narastao.
Na pitanje koliko Zagreb uprihodi od Adventa, gradonačelnik Bandić odgovara kako je "to tehnička stvar".
"Gradonačelnik se bavi vizijom, a ne tehnikom"
- Ali gradonačelnik određuje hoće li biti javnog natječaja?
"Gradonačelnik određuje viziju"
-Viziju bez javnog natječaja?
"Samo viziju, vizija je važna a to vama nije lako".
Da, tako nam je odgovorio gradonačelnik Zagreba s vrha stepenica. Ima, kaže, viziju koju je teško shvatiti. Problem je tu što je ni ugostitelji očito ne shvaćaju, pa su tražili od njega da sljedeće godine uvede pošteno natjecanje.
"Treba završit tu agoniju čim prije, treba li tu DORH, USKOK ili policija djelovati da to unište da ne bi došlo do točke da se zbog šnicle uništi krava. 80 posto troška Adventa podnese ugostitelj na svojim leđima i oni proizvedu tu vrijednost. Ja moram stati iza ugostitelja i reći da se mora braniti taj mali čovjek koji se smrzava na toj lokaciji", kazao je Marin Medak iz Nacionalne udruge ugostitelja.
Građani ljuti na ugostitelje, a ne Grad
Zbog cijena koje rastu, posjetitelji će direktno zamjeriti ugostiteljima. A iako cijene rastu i 10 posto godišnje, primjerice, od jedne kobasice koja košta 30 kuna ugostitelj plati 16 kuna državi, 9 kuna ga košta sama namirnica, još kunu ambalaža i čiste zarade mu ostane tek 4 kune.
"Prije ste mogli davati što hoćete, smješne stvari davati za novce u kojima je bila velika marža i velika zarada. Sad ljudi već znaju da mogu očekivati više pa neće klasičnu debrecinku, neće kranjsku. Ovo je postala već prava gastronomija. Pravi restoran. Salata od hobotnice, bakalar, pršut... Nije to da dođete i naručite hot dog", primijetio je Igor Modrić iz Novigrada.
Dok se sa štandova šire stvarno dobri mirisi, neki od onih što su zakupili kućice uopće nisu ugostitelji, na terenu ih zovu vodoinstalateri.