S njom i klizanje plaća i standarda, broja zaposlenih, dok raste sve ono što bi trebalo padati, poput nezaposlenosti, dugova države, loših kredita, broja blokiranih građana kojima su zamrznuti svi računi. Najgore je što nema naznaka oporavka ni signala da će dogodine biti bolje.
Uoči najboljeg mjeseca za trgovce, kada ''kese odriješe'' i najtvrdokorniji građani koji imaju nešto kuna u njima ili oni koji nemaju ni lipe viška, pa troše plaće koje još nisu dobili peglajući kartice, čini se da će biti dobro uknjiže li lanjske rezultate.
To i oni sami sebi priželjkuju. A lani su građani u prosincu ostavili u trgovinama oko 11 milijardi kuna, jednako kao i prethodne dvije godine, dok je rekordna godina bila 2008., kada su ljudi izbrojili 12,5 milijardi kuna u prosincu, prema podacima Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore (HGK) koji prati potrošnju građana u prosincu tijekom proteklih 12 godina. Te je posljednje pretkrizne godine zaustavljen rast prosinačke potrošnje koji je trajao od 2001. godine, kada je u prosincu potrošeno pet milijardi kuna, piše Slobodna Dalmacija.
Kakav se promet očekuje?
Poduzetnici iz sektora trgovine očekuju da bi promet u trgovini na malo, s obzirom na sve aktualne ekonomske okolnosti, mogao biti približno na razini prošlogodišnjeg u prosincu.
I ove će godine potrošnja ovisiti o postojećoj kupovnoj moći i životnom standardu, raspoloživom budžetu kućanstva, ali i o isplati božićnice i njezinoj visini, pa će se konkretni rezultati moći sagledati tek početkom sljedeće godine'', rekla je Sanja Smoljak Katić, direktorica granskih udruga Hrvatske udruge poslodavaca.
Prednost imaju najnužniji proizvodi
Ova godina bit će drukčija od prethodnih po tome što će se malo više peglati kartice i prebacivati plaćanje računa u 2015. godinu.
''Očekuje se da će kupci koristiti razne oblike odgode plaćanja u značajnom obujmu. Definitivno se promijenila struktura potrošnje te se daje prednost samo najnužnijim proizvodima, dok se potražnja za luksuznim proizvodima znatno smanjila.
Kupci se ne odriču hrane i ostvarivanja želje za raskošnim blagdanskim stolom te prigodnih darova za svoje bližnje, naročito djecu. U kupnji darova su oprezniji i umjereniji, bez naglih nepromišljenih kupnji, pa se vodi računa o uspoređivanju s drugim sličnim ponudama konkurenata. Svaka odluka o kupnji prethodno se dobro razmatra s ciljem da se dobro uklopi u ukupni kućni budže''. govori Smoljak Katić.