Hrvati uglavnom voze stare automobile. Barem većina njih. Zbog ekonomske situacije većina ih drugo ni može ni priuštiti.
No takvi automobili su opasniji u prometu, ali i ekološki pogubniji za okoliš. Viši porez na starija vozila, koji recimo postoji u Njemačkoj, za cilj ima pomlađivanje voznog parka.
Ministar financija odgovarajući na pitanje o ovoj temi pokrenuo je i samu javnu raspravu o ideji ovakvog poreza. No popodne na stranicama Ministarstva financija objavljeno je pojašnjenje kako Marić nije najavio uvođenje bilo kakvog novog poreza niti je u planu.
Ministar financija vrlo je oprezan kada se govori o ovoj temi. No jasno je poručio kako postoji želja države i Vlade da se promjeni stanje u kojem tri četvrtine vlasnika automobila posjeduju vozilo koje je starije od 10 godina.
No očito ne kroz novi porez već kroz neke druge propise od kojih bi logičan izbor bile subvencija u trgovačkim kombinacijama staro za novo. Stručnjaci za prodaju vozila pak upozoravaju da se kod razgovora o ovakvom porezu uvijek treba biti jasno izražen socijalan kriterij.
"Prije uvođenja bilo kojeg poreza trebalo bi obaviti evaluaciju postojećeih poreza. Npr., neke države Europske unije određuju porez prema razini standarda svojih građana. Drugim riječima, standard određuje kupovnu moć i samim tim kakve će automobile netko voziti", kaže trgovac automobilima BrunoSvečak.
Stare automobile većina bi građana vjerojatno rado zamjenila za novije, no jednostavno za to nemaju novca. Jedini strukturni način da se problem opasnih starudija na cesti dugoročno riješi je očito stalni i dugogodišnji ekonomski rast.
Ekskluzivni podaci o starosti hrvatskog voznog parka
Donosimo ekskluzivne podatke prema kojima Ministarstvo financija ima razloga razmišljati o takvom nametu, budući da su ostali bez poreza na nekretnine.
Ovo je dramatično star vozni park hrvatskih građana: Još prije 10 godina auti su nam bili u prosjeku stari 10 godina. Uslijedilo je razdoblje ekonomske krize počevši od 2009. kada je drastično počela opadati prodaja novih automobila. Osim jednokratnog pomlađivanja 2012., svake se godine vozni park postarao za četiri, pet mjeseci, a 2017. smo dočekali s automobilima u prosjeku starim 12 godina i 7 mjeseci.
A koji su prosječno najstariji automobili u Hrvatskoj? Od top 10 najpopularnijih marki, najstariji su, očekivano, Mercedesi s 15 godina i 8 mjeseci starosti u prosjeku, slijede Fiati sa 15, Folks-vageni s 14 i pol, Opeli s 13 te Reno s 12 godina i tri mjeseca. Apsolutno najstariji automobili u Hrvatskoj su Zastavini - s prosječnih 27 godina i 10 mjeseci. U Hrvatskoj je, inače, u voznom stanju još 5345 jugića, stojadina i fićeka.