Hrvatski vojni piloti i medicinsko osoblje još jednom su dokazali svoju profesionalnost i sposobnost kad su jučer porodili trudnicu u helikopteru nad Bračkim kanalom.
Ovaj slučaj još jednom otvara pitanje je li Hrvatskoj potrebna hitna helikopterska služba s posebno prilagođenim helikopterima za prijevoz pacijenata.
Malena Kristina je na sigurnom u majčinom naručju, a porod na nebu iznad Bračkog kanala dobro je završio zahvaljujući dežurnom osoblju MORH-ovog helikoptera. No, rizik je bio velik - ne zbog ljudi, nego zbog helikoptera.
"Mi imamo vrhunske ljude, samo sredstvo u kojemu je to napravljeno, s kojim su došli do te pacijentice u ovom i svim drugim slučajevima nije adekvatno za takvu vrstu skrbi", upozorava Ante Muljačić, umirovljeni traumatolog.
U 2017. i 2018. vojnim helikopterima prevezeno je ukupno 1.018 pacijenata. Ministar Kujundžić tvrdi kako je u pitanju adekvatno rješenje. "Ti helikopteri imaju opremu neophodnu za medicinsko postupanje."
No, iz udruge HELP - Helikopterima liječnici pomažu, ne slažu se s ministrom. Tvrde da helikopter namijenjen prijevozu oružja nije adekvatan za prijevoz životno ugroženih pacijenata.
"To su višenamjenski helikopteri koji su veliki. 25 metara, 22 metra promjer rotora koji ne mogu doć blizu pacijenta, a isto tako niti ne mogu kraj same bolnice sletjeti 200 metara od bolničkog trakta", kazao je Mladen Tureček, predsjednik "HELP" - Helikopterima liječnici pomažu.
HELP već osam godina ukazuje na potrebu uspostave hitne helikopterske službe koju bi, uz naš ljudski potencijal, činili i manji, mobilniji i posebno prilagođeni helikopteri. Dvije slične talijanske letjelice bile su u Hrvatskoj u sklopu četvernomjesečnog pilot programa, no program nije zaživio jer nisu mogli letjeti noću pa je opet trebala vojna pomoć.
"Moramo imati helikoptere namjenjene isključivo hitnoj medicinskoj pomoći i ono što mi želimo je da ta pomoć bude namjenjena svakom građaninu Republike Hrvatske", ističe Ante Muljačić, umirovljeni traumatolog.
Osim liječnika, oni bi uvelike olakšali posao i HGSS-u. "Mi i Hitna pomoć koji smo komplementarni, znači oni pokrivaju urbane sredine, prometnice, sve ono što mogu i mi koji pokrivamo te nepristupačne terene, zapravo trebamo taj helikopter kao neophodno sredstvo za brži pristup mjestu nesreće", kazao je Vinko Prizmić, pročelnik HGSS-a.
No, za njih ministar nema dobre vijesti. "U ovome trenutku mi na žalost nemamo novaca kupiti helikoptere."
Naši susjedni Mađari su eskadrilu od sedam takvih helikoptera platili oko 75 milijuna kuna. Za državu koja je upravo potrožila 2,9 milijardi kuna na borbene zrakoplove, a priprema se i na kupnju novih vojnih helikoptera, ta cijena je očigledno prevelika.
Zagreb dobiva još dva motocikla Hitne pomoći
A na zagrebačke ceste u pomoć stižu još dva nova motocikla Hitne pomoći. Gradske prometne gužve više ne bi trebale biti problem jer u pomoć unesrećenima stižu za sedam minuta. Pokazalo se da bi veći i jači motori pridonijeli bržem dolasku potrebne medicinske pomoći. Pilot projekt hitne medicinske pomoći na motociklima uveden je još 2016. godine.
"Broj reanimacija koje su zbog brzine, lakog proboja kroz gužve, ovi timovi napravili je daleko uspješniji. Dakle zbog vremena kojim se počinje reanimacija tako da imamo gotovo 80% uspješnih reanimacija", istaknuo je dr. Vjekoslav Jeleč, pročelnik za zdravstvo Grada Zagreba.