Hrvati u krizi postali racionalni potrošači

Crne prognoze drastično su promijenile potrošačke navike Hrvata. Ne ponašamo se više 'tradicionalistički', već dobro razmislimo prije nego potrošimo svaku kunu.

28.2.2010.
13:42
VOYO logo

Osim što je značajno, za više od 15 posto kriza je smanjila promet u trgovini na malo, no, ona je još značajnije promijenila i potrošačke navike. Kupuje se osnovno, pa su, kako kažu podaci Državnog zavoda za statistiku, u cijeloj prošloj godini, u odnosu na čitavu 2008.

Hrvati kupovali 15 posto više onog najosnovnijeg – kruha, tjestenine i pekarskih proizvoda, a odricali se svega onog što za život nije nužno. Kruhom smo, može se slobodno reći, zavaravali glad!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kriza je definitivno promijenila navike potrošača, kako se i predviđalo, jer se u potrošnji štedi, a štednja na bankama, kažu podaci tih banaka, povećava, piše Novi list.

"Kad nam s vrha vlasti neprestano govore da će ova godina biti još i teža od prošle, mi automatski prestajemo trošiti, makar su nam primanja možda ostala ista", ističe Tanja Kesić, profesorica kolegija Ponašanje potrošača i konzumerizam s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kesić kaže da su ljudi promijenili svoje potrošačke navike, čak i oni koji nisu u tolikoj financijskoj 'stisci', jer, slušajući neprestana upozorenja, i crne prognoze – i oni prestaju trošiti. Tako se, bez pozitivnih signala vladajućih, zaključuje profesorica, gospodarstvo neće pokrenuti, a onda ćemo ga, nakon što prođe "kriznija" 2010. godina, pokušavati vratiti u "normalu" još godinama.

Pozitivne signale, za razliku od Vlade, šalju sami trgovci, jer je očito da bez naše neracionalnosti ne mogu opstati. No pitanje je, istovremeno, koliko mi možemo opstati i kupovati bez svojih poslova i plaća koje ćemo u trgovinama trošiti, uz porezni 'harač' i najave novog povećanja PDV-a.

Prodaja tehnike i namještaja u studenom prošle godine je, kaže službena statistika, bila manja za čak 27 posto u odnosu na studeni 2008. godine, pa u toj trgovini dolaze i nove najave otpuštanja radnika, a za dvadesetak posto smanjena je bila i prodaja računala, telekomunikacijske opreme, knjiga, igračaka, kućnih ljubimaca, satova i nakita. Najveći pad, od gotovo 60 posto, lani je, u odnosu na cijelu 2008. godinu, zabilježio promet motornim vozilima, dok je pala i prodaja alkohola, za 30-tak posto. Kako kažu upućeni, ne pije se manje, nego se alkohol kupuje u sivoj zoni, onaj iz "domaće" proizvodnje.

Savjetnik Nezavisnih hrvatskih sindikata Goran Bakula kaže da se Hrvati više neponašaju "tradicionalistički", u krizi nisu vjerni poznatim proizvodima, već sada, u obilju onoga što im se nudi, duže obilaze više trgovačkih trgovačkih centara, radi dobrog omjera cijene i kvalitete.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prethodni članci:

arti-201002190047006 arti-201002080225006 arti-201002250551006

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo