U Sloveniji je sve počelo na inicijativu tamošnjeg Lyons kluba. Slovenski trgovački lanci Mercator, Tuš i Spar aktivistima udruga koje se brinu za siromašne građane i beskućnike prepuštaju hranu koja se još može konzumirati iako joj je istekao rok trajanja, a oni je dijele dalje potrebitima. Više o toj akciji koja je oduševila cijelu regiju pročitajte arti-201401130278006.
Iz hrvatskih humanitarnih udruga kažu da je jedan od glavnih problema u suradnji s trgovačkim lancima činjenica da oni na doniranu hranu, bez obzira na rok trajanja, moraju platiti PDV, pa je tako svojedobno išla i inicijativa prema Ministarstvu financija da se promijeni Zakon o PDV-u, no bez uspjeha. Na naš upit o tome razmišlja li se o ukidanju PDV-a na doniranu hranu, iz Ministarstva financija zasad još nije stigao odgovor.
Iz riječke Socijalne samoposluge su nam kazali da s trgovačkim lancima imaju samo suradnju u obliku dozvole za postavljanje štandova u njihovom prostoru, gdje onda građani mogu donirati hranu koju su kupili.
'Kaufland ne baca ništa!'
Ipak, mnogi trgovački lanci već na neke načine surađuju s različitim humanitarnim udrugama. Primjerice, na naš upit o mogućnosti da slijede slovenski primjer, iz Kauflanda su odgovorili da ne uništavaju nikakvu hranu. "Svim takvim i sličnim artiklima (kojima istječe rok trajanja, op.a.) sve naše poslovnice svakodnevno značajno snižavaju cijene i rasprodaju ih, a pred kraj radnog vremena ih i podijelimo", stoji u odgovoru Dubravka Kušeca iz Kauflandovog marketinga.
U međuvremenu je i hrvatski Mercator najavio da će poći stopama svojih kolega iz matične mu Slovenije, te su priopćili da su počeli logističku organizaciju posla oko preuzimanja i distribuiranja hrane jer se trebaju uskladiti sa zakonskim propisima.
A upravo propise, one zdravstveno-sanitarne, navode u Billi kao razlog što se svježa nekonzervirana hrana mora "zbrinjavati" kad više nije podobna za prodaju. "Sukladno istim propisima, takva hrana se ne može i ne smije donirati. Ostali proizvodi se nalaze u prodaji do isteka roka, te ih potom zbrinjavaju tvrtke ovlaštene za tu vrstu djelatnosti sukladno zakonskim propisima", stoji u odgovoru Billinog rukovoditelja marketinga Velimira Smetka, koji dodaje da po upitima taj trgovački lanac povremeno u skladu s budžetom donira neprehrambene proizvode te prehrambene proizvode s valjanim rokom trajanja.
S hranom kojoj je istekao rok trajanja jednako postupaju i u Lidlu, iz kojeg napominju da svu hranu koja je pred istekom roka trajanja nude kupcima po značajno nižoj cijeni, a da su dobrim upravljanjem robom sveli količinu hrane koja se mora zbrinuti na minimum. Ističu da svoje proizvode doniraju putem projekata kao što je "Socijalna košarica – podjela pomoći u naravi", koji provode s Caritasom, a sredinom mjeseca je završio veliki humanitarni projekt "Više za zajednicu!" u kojem je donirano 87 različitih humanitarnih udruga, vrtića i ustanova diljem Hrvatske, a u ime svake od ukupno 84 Lidlove trgovine, te logističkih centara i centrale.
S Caritasom surađuje i Spar, koji godinama pučkim kuhinjama te organizacije donira kruh i peciva. Pomažu li i Plodine i Konzum, nažalost, do zaključenja ovog teksta nismo doznali jer nam nisu odgovorili na upite.