MANJE GUŽVE NA GRANIČNIM PRIJELAZIMA: Na Bregani automobili čekaju do pola sata, autobusi sat i pol
Europska komisija, naime, ustrajava na dosljednoj primjeni novih schengenskih pravila i strožih kontrola na granicama Schengena, a Hrvatska poziva na njihovu suspenziju, piše Deutsche Welle.
Bruxelles neće lako popustiti
U Bruxellesu su u srijedu stručnjaci iz država-članica EU raspravljali o problemima nastalima primjenom nove uredbe i premda je Europska komisija iskazala razumijevanje za početne teškoće, ipak je ustrajala na njezinoj dosljednoj provedbi.
Premijer Andrej Plenković pozvao je Sloveniju da se ugleda na Hrvatsku i privremeno suspendira striktne kontrole svih putnika i prijeđe na ciljane kontrole. Plenković je poručio da je striktno provođenje schengenske uredbe za Hrvatsku kao turističku zemlju neodrživo. No, Slovenija ustrajava na primjeni uredbe, a tamošnje su vlasti obavijestile Bruxelles da će ciljane kontrole provoditi samo u slučaju velikih gužvi i zastoja.
Deutsche Welle piše kako se Slovenija nada da će dosljednom primjenom novih schengenskih pravila na granici s Hrvatskom privoljeti Austriju na povlačenje graničnih kontrola na austrijsko-slovenskoj granici.
Kolikogod se stroge kontrole na hrvatsko-slovenskoj granici možda čine apsurdnima, s obzirom na to da su i Hrvatska i Slovenija članice EU, one ipak imaju formalno opravdanje. Hrvatska još nije članica schengenske zone, a nova i stroga schengenska pravila donesena su na inzistiranje najvećih članica EU nakon prošlogodišnjih terorističkih napada u nizu europskih gradova. Zato je sigurno da će Europska komisija ustrajati na provedbi nove uredbe, premda hrvatski europarlamentarac i nekadašnji hrvatski ministar obrane Jozo Radoš, koji je upućen u sigurnosnu dimenziju ovog problema, ocjenjuje kako je riječ o mjeri s vrlo problematičnim i upitnim učincima.
"Riječ je o političkoj mjeri"
"Riječ je o političkoj mjeri, koja je ujedno i birokratski najjednostavnija. Puno je lakše provjeravati baze podataka na granicama nego rješavati problem terorizma na njegovim izvorima ili uspostaviti bolju suradnju obavještajnih agencija i policija europskih članica, što bi povećalo unutarnju sigurnost. No, za to nema političke volje", kaže Radoš.
Da će stroge kontrole biti učinkovite u otkrivanju terorista ne vjeruje puno ni stručnjak za sigurnost Igor Tabak. On smatra da je riječ o mjerama kojima EU nastoji nadomjestiti obavještajno-sigurnosni rad na području borbe protiv terorizma.
"Riječ je o mjerama kojima se teret sigurnosti i borbe protiv terorizma sa zemalja u kojima je dolazilo do napada pokušava prebaciti na nekog drugog. I imajući u vidu s koliko su originalnih europskih putovnica teroristi proteklih godina baratali, postoje, na žalost, veliki izgledi da ovakav sustav kontrola na schengenskim granicama neće spriječiti napade kojima su izložene neke europske zemlje", kazao je Tabak za Deutsche Welle.
"Hrvatska treba ispostaviti račun Bruxellesu"
Tabak je uvjeren da su gužve kojima sada svjedočimo samo uvod u mnogo veće kojih će biti u vrijeme turističke sezone. Tada će strogi granični režim pogađati i državljane velikih europskih zemalja koji će dolaziti u Hrvatsku. To bi, po Tabakovom mišljenju, moglo ubrzati promjene sadašnjeg režima. A ako se ništa ne promjeni, Tabak smatra da Hrvatska tada treba ispostaviti račun Europskoj komisiji.
"Činjenica je da EU već neko vrijeme pokušava schengenske probleme prebaciti na vanjske članice EU-a. Kada granične države zbog toga pretrpe štetu, onda je to i europski problem, a štetu netko mora platiti", kaže on.
I Radoš vjeruje da će išak doći do korekcija novouvedenog režima.
"Ova će mjera vjerojatno biti ublažena, kako bi se izbjegao prometni kolaps, a sačuvala njezina suština. Sama mjera nije nelogična i njezin je cilj povećanje sigurnosti, iako je neobično da prometni problemi nisu anticipirani", kaže Radoš te ističe kako problem pogađa i Sloveniju i slovenske građane, pa ne očekuje da će biti dodatnih problema sa slovenske strane.
PROMETNI STRUČNJAK O GUŽVAMA NA GRANICI SA SLOVENIJOM: ‘To je samo igrokaz, a glavni problem je…’