Barem nekoliko puta godišnje u crnim kronikama nađu se vijesti o vozačima uhvaćenima u divljoj jurnjavi ovdašnjim autocestama, čak i brzinama većim od 250 kilometara na sat. Neki se hvale i time kako od Zagreba do Splita ili obrnuto stižu za tri sata, što je, naravno, nemoguće ako se pridržavate propisane brzine.
No, iduće godine takvom bi divljanju na cestama trebao stati na kraj sustav automatskog nadzora brzine koji se namjerava uvesti po uzoru na Tutor kojim se u Italiji raspojasane vozače dovelo u red, piše Večernji list.
Dionice pod nadzorom bit će obilježene
"Nadzor brzine je projekt u razvoju, s ciljem povećanja sigurnosti prometa na autocesti i sprječavanja prometnih nesreća s najtežim posljedicama, a sve u skladu s Nacionalnim programom sigurnosti prometa 2011.-2020. Hrvatske autoceste podržavaju aktivnosti i mjere Ministarstva unutarnjih poslova vezane za povećanje sigurnosti prometa. Nadzor brzine vršit će se mjerenjem prosječne brzine vozila na određenim dionicama autoceste i radarskim kontrolama na točno određenim lokacijama, kao što je zona izvođenja radova gdje je upravo neprilagođena brzina najčešći uzrok prometnih nesreća", pojašnjavaju iz Hrvatskih autocesta.
Lokacije koje budu pod takvim nadzorom brzine bit će obilježene prometnim znakovima koji će upozoravati na to jer, ističu u HAC-u, namjera je upozoriti, a ne kažnjavati.
Brzinu na autocestama u Hrvatskoj trenutačno nadziru jedino policijski presretači. Za prekoračenje dopuštene brzine za više od 50 kilometara na sat propisana je novčana kazna od 3000 do 7000 kuna, zabrana upravljanja motornim vozilom do 24 mjeseca i tri negativna prekršajna boda. Za vozače sa stranom putovnicom, koji tako prekorače dopuštenu brzinu, vrijedi jedino novčana kazna, dok i domaće vozače s visokim primanjima kazna od 3000 kuna i ne pogađa previše jer ako je odluče platiti na mjestu događaja ona tada iznosi "samo" 1500 kuna.
Zatvorska kazna za najteže prekršitelje
Sudski vještak za cestovni promet i vozila, Goran Husinec, kaže kako se novim zakonom želi, među ostalima, stati na kraj i stranim turistima koji se u Hrvatsku dolaze iživljavati na autocestama i kojima za to nije problem platiti novčanu kaznu.
"Kada se uvede kažnjavanje putem videonadzora te za najteže prekršitelje bude propisana zatvorska kazna, naše autoceste više neće služiti divljacima za iživljavanje nego će biti sigurne i moderne autoceste gdje će se domaći i strani vozači moći sigurno kretati dopuštenim brzinama bez straha od potencijalnih teških nezgoda izazvanih bahatom i bezobzirnom vožnjom", kazao je Husinec za Večernji list.
Sustav automatskog nadzora brzine vozila na autocesti, kakav se u Hrvatskoj planira uvesti tijekom 2019. i 2020.godine, već su uvele Norveška, Nizozemska, Austrija i Italija. Kako bi se izbjegle manipulacije poput stanke za kavu koja bi ublažila prosjek brzine dobiven mjerenjem vremena ulaska i izlaska s autoceste, brzina će biti mjerena na više mjesta i većinom na dionicama koje su prepoznate kao poligoni za iživljavanje bahatih vozača. Na svakoj od više odabranih dionica sustav kontrole bit će postavljen na dvije lokacije. Kamere će snimati vozila i mjeriti njihovu brzinu, a temeljem tako dobivene prosječne (ali i zabilježene trenutačne) brzine vozaču će na kućnu adresu stići kazna ili će ga na izlazu s autoceste dočekati policajac, piše Večernji list.