U donošenju najvažnijih odluka u Hrvatskoj više očito ništa neće biti isto. Ne samo unutar Vlade, već i na relaciji Banski dvori - Pantovčak. Predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović je odluku o smjeni ravnatelja tajne službe donijela, premijer Tihomir Orešković još nije, ali zato jest čelnik Mosta Božo Petrov, ali suprotnu predsjedničinoj.
Priznaje pritom da je razgovarao s Draganom Lozančićem te da ne vidi razloge zbog čega bi bio smijenjen, dok Tihomir Orešković za RTL Danas poručuje - Petrov može imati svoj stav, ja ću odlučiti idući tjedan.
Cijelu situaciju oko smjene ravnatelja Sigurnosno obavještajne agencije te što možemo očekivati narednih dana u RTL-u Danas dodatno je pojasnio stručnjak za sigurnost, dr. Vlatko Cvrtila.
Bili ste savjetnik za sigurnost i premijerke i predsjednika. Smatrate li da je ovaj jednostrani potez predsjednice pritisak na premijera?
Je, veliki je pritisak s obzirom da se takve stvari donose
zajednički i zajednički se izlazi u javnost. Dakle, dogovor je
trebao postojati i taj dogovor uvijek ukazuje da postoji
koordinacija između dvije grane izvršne vlasti. To se nije sada
dogodilo i sada premijer Orešković nema baš puno
izbora.
Što sad preostaje premijeru?
Mislim da mu samo preostaje potvrditi ono što je predsjednica rekla. Ako on na neki način ospori njezinu odluku, onda bi imali krizu, a nisam siguran da ima takva kriza sada treba.
Prema podacima koje znamo, je li šef SOA-e zaslužio razrješenje, ima li predsjednica dovoljno argumenta za takvu odluku?
Ono što smo vidjeli u javnosti, možemo reći da nisu dovoljni argumenti, odnosno da su poprilično nejasni i nelogični. Prema tome, treba vjerovati da predsjednica ima argumente i da njima može uvjeriti premijera. Ali isto tako bi bilo jako dobro da hrvatska javnost sazna nešto od tih razloga jer ova općenita formulacija da je 'prekršio zakon' je vrlo opasna jer čovjek na tako važnom mjestu ne bi smio kršiti zakon. A ako ga je kršio, on bi onda morao odgovarati za to, ne samo smjenom, nego i na drugi način.
Je li predsjednicu trebalo obavijestiti da se Zdravka Mamića nadzire, s obzirom da ona komunicira s njim?
Ne nužno, mislim da je to na neki način u javnosti stvorilo određene zabune. Nositelji u državnoj vlasti ne trebaju znati ništa o osobama koje su pod mjerama jer su to uvijek tajne istrage. I upravo zbog toga da se osigura tajnosti neovisnost istraga, te informacije se ne šire i malo ljudi zna za njih. pogotovo ne treba svaki dan trčati predsjednici i premijeru i govoriti tko je pod mjerama. Tako da mislim da je to jedna priča koja je skrenula pozornost javnosti u krivom smjeru.
Može li se Lozančić nekome žaliti ako smatra da nije kriv?
Ne može se žaliti, nažalost, jer ne postoji nikakva istraga. Da je bila nekakva istraga i da su utvrđene činjenice ili da je saborski Odbor za nacionalnu sigurnost obavio tu istragu, onda bi eventualno u javnosti postajali opravdani argumenti za njegovu smjenu. Nažalost, u takvim slučajevima nema žalbe.
Predsjednica je rekla da nema njezino povjerenje i sada čekamo potpis premijera. Sada smo zapravo u nekoj 'pat poziciji'?
Jesmo, to je sada neugodna situacija i zato bi bilo dobro da su to napravili zajednički. Pokrenut je postupak za razrješenje, ali on je još uvijek ravnatelj jer je potreban supotpis premijera. On će još nekoliko dana biti 'napola' ravnatelj. To nije dobro za sustav i takve situacije bi trebalo izbjegavati u budućnosti.
Pokazalo se da kadroviranje između HDZ-a i MOST-a prilično dugo traje, vjerojatno će i dogovor oko novog šefa SOA-e potrajati. Je li time domovinska sigurnost ugrožena?
Nije izravno ugrožena, ali nije dobro za sustav da ne postoji menadžer koji bi bio u punoj ovlasti obavljati svoje poslove jer on i SOA obavljaju vrlo ozbiljne poslove u području nacionalne sigurnosti. I u tom slučaju nije dobro da čelna osoba ne zna u kakvom je statusu. A isto tako ne bi bilo dobro da nakon što će se vjerojatno razriješiti ova situacija razrješenjem Lozančića, čekamo dugo da se imenuje nova osoba na to mjesto. Mislim da to nije dobro i svaka takva situacija ostavlja jedan gorak trag u javnosti.
Što mislite, kako će se to sve sada razviti i u kojem periodu?
Možemo govoriti samo temeljem iskustava koje imamo do sada... Možda razrješenje bude sljedeći tjedan, ali imenovanje možda neće biti tako brzo. Odnosno, bilo bi dobro da imenovanje prođe onu proceduru koja je potrebna, a to je da osoba ide prvo na razgovor u parlamentarni Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, tamo nemamo predsjednika, za to tijelo ne znam može li raditi ili ne, nije još konstituirano. Tako da se postavlja pitanje, zbog formalnih razloga, možemo li mi u kratkom vremenu dobiti ravnatelja.