Diljem zemlje kolodvori su poluprazni. Prvo su zbog pandemije
ostali bez prihoda i putnika, a sada ih je dotukla visoka
cijena goriva. Broj linija mnogi su prepolovili. Poslovanje je,
kažu nam prijevoznici, neodrživo.
"Mi prevalit cijenu prijevoza na putnika ne možemo, a da taj
prijevoz ne postane toliko skup da si ga putnik više ne može
priuštit, dakle došli smo do granice. Svako daljnje povećanje
cijene karata bi uzrokovalo da se ljudi više ne voze", tvrdi
Hrvoje Meštrović, predsjednik HUP-ove
Koordinacije javnolinijskog prijevoza.
No, idućeg tjedna mogle bi cijene goriva ići dolje.
"Obzirom da je kod zadnjeg velikog povećanja goriva dizel
poskupio dosta više nego benzin, ja vjerujem da bi sada dizel
mogao više pojeftiniti nego benzin", smatra Mirko
Skalicki, naftni stručnjak.
Cijene bi se dodatno trebale sniziti i početkom travnja nakon što
bude vidljiv efekt Vladine mjerenje o odustajanju naknada za
biogoriva. No to, uvjeravaju stručnjaci nije dovoljno, pravi
potez je niži PDV što je za ministra financija
neprihvatljivo.
"Teret je na građanima, teret je na gospodarstvu, teret je na
poduzetništvu, a država jednostavno i dalje svoje naplaćuje tako
da održavanje neke umjetne cijene, nema govora o tome, cijena je
realna", objašnjava ekonomski analitičar, Mladen
Vedriš.
Plan za uštede predlaže Međunarodna agencija za energiju. Izdali
su 10 preporuka među kojima je rad od kuće, ali i dan bez
automobila kao i vožnja par-nepar.
"Čovjek se svačemu prilagodi pa ćemo vjerojatno i tome ako bude
bilo potrebe", kaže Aida Vicković iz
Zagreba.
"Ne volim restrikcije, općenito, moderno smo društvo koje je malo
čak i razmaženo, pa sve te restrikcije donose čak i nemir",
smatra Linda Karem.
"Nešto je u tom sistemu vrijedilo, a bi li sad vrijedilo, ja
mislim da sad taj par-nepar što se registracija tiče ne bi baš
funkcioniralo", poručuje Ivančica
Vinkler.
Hrvatska će reagirati, uvjeravaju stručnjaci onako kako reagira
Europa.
"Mi smo na dnu Europe, tako da kada bi Hrvatska prihvatila takve
mjere onda bi puno više pogoršala svoju energetsku i ekonomsku
situaciju, puno više nego što bi se to dogodilo prosječnim
zemljama i razvijenim zemljama Europe“, smatra bivši ministar
gospodarstva, Ljubo Jurčić.
"U razvijenim nacijama, disciplinarnijim nacijama više će biti
njihove primjene, ali generalno rečeno, mi ne možemo jedno i
drugo. Ne možemo očekivati da ćemo imati smanjeni dotok goriva i
skuplje gorivo, i u potpunosti zadržati dosadašnje navike",
poručuje Vedriš.
Kakav je stav Hrvatske pitali smo i u Ministarstvu gospodarstva.
Tek poručuju, redovno se razmatraju mjere energetske
učinkovitosti, pa tako i u prometu.