U ponoć su stigle odlične vijesti za sve vozače - opet je pala cijena goriva. Litra eurosupera 95 pojeftinila je za čak 29 lipa. To je ujedno i njegova najniža cijena od početka ožujka 2010.
Nakon dva tjedna rasta, pala je i cijena eurodizela i to za 12 lipa po litri. Pojeftinio je i autoplin - litra stoji 15 lipa manje, odnosno, 3 kune i 63 lipe.
Do ovih vijesti koje vesele dovele su niske cijene nafte, no to bi se uskoro moglo promijeniti, a potom i utjecati na Hrvatsku. O čemu se radi pojasnio je u RTL-u Danas naš vanjskopolitički reporter Petar Panjkota:
Saudijska Arabija i Rusija, dvije zemlje koje su najveći globalni proizvođači nafte, dogovorile su zadržati proizvodnju na siječanjskoj razini. U tome im se pridružila i Venecuela, još jedna zemlja među top 10 proizvođača na svijetu, i zemlja gdje je dogovor sklopljen, Katar, koji je na toj listi 17.
Ovo je prvi put da se ograničava proizvodnja nafte, a cilj je održavanje razine cijene koja u posljednje vrijeme rapidno pada.
No, ove četiri zemlje sada očekuju da druge zemlje proizvođači učine isto, pa se sada čeka potez SAD-a, Kine, Iraka, Irana i ostalih velikih izvoznika. A nas u Hrvatskoj najviše zanima hoćemo li zbog ove odluke rezervoar goriva plaćati više ili manje, evo što mi je na to u razgovoru rekao naš vodeći naftni stručnjak:
"Izravno, nema veze, ali neizravno, ako ova odluka izazove porast cijena, onda se taj porast cijena može reflektirati na Hrvatsku kroz nekoliko tjedana, odnosno mjesec dana ili kasnije, kad utjecaj mediteranskog tržišta, stvarni uvoz po stvarnim cijenama, dopre do našeg tržišta. Dakle, utjecaj je posredni", objašnjava Igor Dekanić.
U tom međusobnom utjecaju postoji jedan ali - kada se radi o padanju cijena goriva u Hrvatskoj. Taj ali je poveliki i može ga se dosta jednostavno objasniti.
Kada pogledamo kako su se od početka desetljeća kretale cijene benzina i dizela u Hrvatskoj, u odnosu na cijenu sirove nafte, može se jasno vidjeti da prevelikih odstupanja nema, cijene goriva išle su više-manje u skladu s rastom ili padom cijena nafte.
No, situacija se s cijenom nafte drastično mijenja od ljeta 2014., kada je barel postao dvostruko jeftiniji, još malo porastao, a potom se još survao do današnje rekordno niske cijene. Isto se u tom periodu nije događalo s cijenama goriva u Hrvatskoj.
Dakle, barel nafte u lipnju 2014. bio je na 117 dolara, danas je na 29, što je gotovo 75-postotni pad. A najprodavaniji eurosuper 95 u lipnju 2014. bio je na gotovo 11 kuna po litri, danas je iznad osam kuna, što je tek 25-postotni pad.
Zašto, odgovor je prilično jasan, iz nečega se ipak treba puniti državni proračun.