Gost RTL-a Danas bio je Agan Begić, direktor agencije Promocija plus koja je za RTL provodila ciklus istraživanja Slike nacije.
Vaša agencija od 1997. provodi različita istraživanja u Hrvatskoj, jeste li do sada provodili ovakav sken nacije - riječ je o terenskom istraživanju?
"Ovo je prvi put u Hrvatskoj da smo proveli ovakvo istraživanje. Ne mi nego općenito da je provedeno. Ideju smo dobili prošle godine gledajući slično istraživanje provedeno u Italiji i u osnovi dio koji se najviše vrti u javnosti, antiznanstveni sentiment posuđen je iz tog istraživanja. Htjeli smo vidjeti kako to izgleda u Hrvatskoj. Svi ostali sadržaji su naš dodatak i dobili smo sjajnu sliku u koju možda nismo previše vjerovali, ali sad vidimo kako izgleda. "
Detektiran je protuznanstveni val koji je vidljiv i globalno, ali samo 85 posto građana sigurno je da zemlja okrugla?
"Fenomenalno je da tako razgovaramo. Opet ću reći, u Italiji nije puno različito. Volio bih vidjeti kako izgleda taj podatak u drugim zemljama. Nažalost, nemamo usporedivih podataka. Činjenica je da je taj pokazatelj u ovom trenutku za Hrvatsku vrlo nizak, ali nije strašan s obzirom na sve što se zbiva u svijetu u ovim trenucima. Društvene mreže su fenomen koji pratimo zadnjih 30 godina, razvijale su se i unijele određeni sentiment koji bismo mogli nazvati antiznanstvenim. Fenomen vala protiv znanja."
Imamo i neke "domaće" fenomene, poput povjerenja u stranačku iskaznicu?
"To je jedna od stvari koja nas je jako dirnula, ne iznenadila s obzirom na to da naši građani ne vjeruju da će im visoka obrazovanost i stručnost pomoći koliko i stranačka iskaznica. Drugi fenomen je veza, odnosno da je za posao bitnija veza nego obrazovanje i stručnost što je definitivno ozbiljan problem. Isto tako, imamo problem da ljudi ne vjeruju da će im za uspješan život trebati marljivi rad nego politička podobnost"
Najzadovoljniji životom su Dalmatinci, najnezadovoljniji Slavonci ali kao nacija djelujemo poprilično sretni - više od 68 je zadovoljno?
"Rekao bih da postoji hardware i software. Softwerski gledano, na osobnoj razini naš čovjek je prosječno zadovoljan. Međutim, kad uvedemo hardware, institucija, odnos korupcije i nepotizma pokazuju da imamo ozbiljan problem. Povjerenje u institucije i okolinu proizvodi ovaj drugi dio fenomena koji je potencijalno za naše mlađe stanovništvo problematično i tjera ih na izlazak iz zemlje"
Tradicionalne vrijednosti Hrvatima su najvažnije, obitelj, djeca, 69 posto je vjernika, ali čvrstih nešto iznad 17 posto?
"Fenomen promjene religioznosti je nešto što se zbiva i u Hrvatskoj i drugim zemljama. Svakako bih skrenuo pozornost da neke vjerske norme koje ste spomenuli, poput predbračnog seksa, vidimo da većina našeg stanovništva u osnovi se ne slaže s vjerskim učenjem i normama koji ne dozvoljavaju takve oblike ponašanja"
U nekim su pitanjima građani dosta složni, s druge strane su velike podjele. Što Vam se čini u fenomenu da težimo vođi čvrste ruke?
"To je fenomen koji bi svakako istaknuo. Imamo problem povjerenja u političke institucije, imamo problem nepovjerenja prema političarima, a s druge strane imamo iskazan interes za politikom čvrste ruke. To je pokazatelj s jedne strane antidemokratskog sentimenta, odnosno potencijala. To je u perspektivi može otvoriti vrata nekim autokratskim ponašanjima, osobama koje bi mogle proizvesti probleme koje u ovom trenutku ne vidimo, ali možda naslućujemo", zaključio je Begić.