- Riječ je o jednostavnom eksperimentu, zamisao je bila jednostavna i - uspjela je, rekla je Mengia-Seraina Rioult-Pedotti, neurologinja koja je vodila istraživanje. - Stavila sam životinju u kutiju, a u nju manju kutiju s rupom. Životinja je morala naučiti kako desnom šapom posegnuti u rupu. Uvježbavala sam ih pet dana... i svakog su dana sve više napredovali, rekla je voditeljica istraživanja o kojemu je izvijestio i znanstveni časopis "Science".
- Nakon pet dana uzela sam mozak, zarezala ga i zabilježila reakcije. Provela je struju kroz još žive dijelove moždanoga tkiva i otkrila razlike na područjima za koja se zna da upravljaju desnom prednjom šapom štakora. Kao i u ljudi, lijeva strana mozga, uglavnom, kontrolira desnu stranu tijela i obrnutno. Istraživači su potražili promjene i u lijevom motoričkom korteksu. - Mjerila sam aktivnost na području korteksa koje je specifično za prednje šape, rekla je. Životinje su učile nešto raditi samo desnom prednjom šapom pa su se promjene dogodile samo u jednoj moždanoj hemisferi. Radi kontrole, provjerila je i drugu hemisferu pa je otkrila da su sinapse - veze među neuronima - jače na području koje kontrolira novu zadaću.
- Životinja uči i ja primjećujem promjenu u ponašanju, ali vidim i promjenu u mozgu, rekla je Mengia-Seraina Rioult-Pedotti. Istraživači su htjeli dokazati i teoriju po kojoj je proces nazvan LTP (long-term potentiation) odgovoran za jačanje tih veza među neuronima. U drugom pokusu poslali su kroz komadiće mozga impulse visoke frekvencije kako bi simulirali LTP. Najprije su preopteretili moždane stanice tako da ne mogu više provoditi signale, a zatim su drugim frekvencijama oslabili sinapse. Tako su dobili niz potencijala za moždane stanice. - Otkrila sam da se raspon, ograničenje, ne mijenjaju nakon učenja. Postoji isti maksimum i isti minimum, rekla je voditeljica istraživanja.
No, postoji i osnovna reakcija koja se u uvježbanih štakora pomiče prema gornjoj granici, za razliku od neuvježbanih. To pokazuje, kažu znanstvenici, da LTP uvodi fizičke promjene u mozgu štakora. A to objašnjava prijašnje studije, koje su pokazale da ljudi ne mogu učiti dvije slične, ali ipak različite fizičke zadaće istodobno. Moždane stanice jednostavno postaju prezasićene. Mehanizam nije poznat. Možda se prazne neurotransmiteri, a možda su istrošeni svi receptori. - Veza između LTP-a, promjena sinapsi i učenja vrlo je zanimljiva, rekao je John Donoghue, profesor neurologije koji je pomogao u istraživanju. Najnovija studija jak je dokaz da samo učenje pokreće LTP u cerebralnom korteksu koji jača sinaptičke veze.