JEDNOG SVIBANJSKOG JUTRA PODZEMNA JE ŽELJEZNICA BILA BLOKIRANA NEKOLIKO SATI jer su vlasti provodile najveću vježbu zaštite i spašavanja poslije kobnoga 11. rujna. Bila je to vježba "za ne daj, Bože" i sasvim logičan potez vlasti. Možda i sami u svom domu radite nešto slično – održavate podrum, planirate najbolje puteve za evakuaciju kuće u slučaju potresa, mijenjate baterije u protupožarnom alarmu dva puta godišnje... No, jeste li ikad razradili plan "za ne daj Bože" ako ostanete bez svog najvažnijeg resursa – nakon zdravlja, naravno – prihoda.
Podosta je ljudi, sposobnih, darovitih ljudi, posljednjih godina izgubilo posao, a s njime i jedini prihod. Možda ste i vi jedan od njih. Možda poznajete nekoga od njih. Zapravo, sigurno poznajete nekoga od njih. "Živjeti danas znači nikada ne biti predaleko od potencijalne krize na poslu", kaže Alain de Botton, autor knjige The Pleasures and Sorrows of Work. "Nikada ne znate kada će preispitivanje vaše vrijednosti i svrhe u tvrtki doći na red." Vaš bi odgovor na gubitak posla vjerojatno bio sličan onom većine ljudi: neko ste vrijeme bijesni, prijavite se na zavod za zapošljavanje i tražite drugi posao u polju koje vas je upravo odbacilo. To je kao da pokušavate uskočiti na vlak u pokretu s kojeg ste upravo izbačeni. A što ako možete bolje od toga? Što ako je poprilično jednostavno skovati plan "za ne daj Bože" koji biste mogli primijeniti istoga trena kad izgubite ili napustite svoj posao? Što ako bi taj plan mogao biti ne osiguranje, nego investicija koja vam može osigurati više izvora prihoda, bolji položaj u vašoj grani posla ili mogućnost da pokrenete vlastiti posao? Premda zvuči tako, to nije neki oglas teleprodaje. To je vaš plan osiguranja prihoda. I on počinje upravo ovdje.
PRIJE NO ŠTO IZGUBITE POSAO...
Strategija #1Zaboravite studentski pristup Zabavan, cool i popularan nisu poslovne vještine. Samo je jedan način da postanete uočljiviji i cjenjeniji na svom sadašnjem poslu. "Rezultat", kaže Joe Calloway, konzultant i autor knjige Work Like You're Showing Off. "Ako unutar tvrtke od sebe želite stvoriti 'brand', morate postati poznati kao lik koji je u stanju bilo koji zadatak obaviti bez imalo ustručavanja i durenja, ali je istodobno u stanju i sagledati cjelokupnu situaciju pa tvrtki koristiti novim idejama. Biti onaj koji će s vremena na vrijeme reći: 'A znate li što bismo još mogli učiniti?' Budite sredstvo izvršenja i centar razvijanja strategije." Larry Winget, bivši voditelj Big Spendera i autor knjige It's Called Work for a Reason, sugerira da se još preciznije definirate kao radnik. "Otkrijte ono po čemu ste posebni i upotrijebite to drugima na korist", kaže Winget. "Čak i ako dvoje ljudi radi sasvim isti posao, uvijek postoji nešto po čemu je ona ili on specifičan. Što je to? Kada uspijete otkriti po čemu ste na poslu posebni pa naučite to upotrijebiti na korist drugima, posao, uspjeh i blagostanje bit će vam zajamčeni."
Strategija #2Trudite se biti sposobni, a ne sretni "Većina ljudi danas dijeli veliku manu – naučeni smo da na poslu tražimo sreću. Ako na poslu nismo ispunjeni, vjerujemo da s tim poslom nešto nije u redu", kaže de Botton, upozoravajući kako je to sasvim nov trend u ljudskoj povijesti. "Još je Aristotel tvrdio kako nitko ne može u isto vrijeme biti sretan i primoran zarađivati za život. Zadržati posao, bilo kakav posao, blisko je ropstvu i čovjeku oduzima priliku da postane velik." Ipak, do 18. stoljeća noviji su mislioci poput Benjamina Franklina zaključili da posao može i treba ispunjavati čovjeka. I tako danas, dok s tugom gledamo na uništeno tržište rada, uokolo bauljaju hrpe nezaposlenih ljudi koje potraga za srećom priječi od toga da se okušaju u poslu koji ne vole, a zaposlene od toga da postanu bolji u poslu za kojim baš i nisu ludi. "Zaboravite taj stav i bit će vam dobro u životu", kaže Winget. "Jeste li ikada dobili platnu listu na kojoj je pri vrhu pisalo 'Zato što ste tako prokleto sretni ovdje'? Ne. Dobili ste je zato što ste radili. Ništa manja krivnja nije ni na poslodavcima. I oni promiču ideju da na poslu trebate pronaći ispunjenje i strast. Ali strast ipak ne bi trebala biti prioritet. Poznajem i previše ljudi koji strastveno nemaju pojma o poslu koji rade. Puno je važnije biti vješt u onome što činite. Za marljivost i sposobnost uvijek slijedi nagrada. Budite sjajni u nečemu i uvijek ćete pronaći ljude koji žele raditi s vama." A to će vam dati veću sigurnost na poslu, veću plaću i, u konačnici, sreću.
Strategija #3Cijenite neugodu Winget, koji se redovito pojavljuje na CNBC-u, Fox Newsu i CNN-u, poznat je po tome što svojoj publici uvijek govori istinu do boli. "Neugoda je prilika", kaže. "Ona pokreće promjene. Dok god nam je na poslu sasvim ugodno, nije izgledno da ćemo išta mijenjati ili u nečemu napredovati. A to je u konačnici rizik." Propitujte svoju karijeru sve dok ne dođete do istine koja će vas zaboljeti. Dobar bi početak bio – Jesam li spreman otići s ovoga posla ili dobiti otkaz? I eto vam točke s koje možete krenuti u smislenu akciju.
Strategija #4Ne ograničavajte se na područje u kojem ste trenutačno Calloway sugerira kako bi bilo mudro imati "trust mozgova" od četvero-petero ljudi koje cijenite, a rade u različitim granama, drukčijima od vaše. Kad se s vremena na vrijeme nađete na cugi, pitanje posla doći će na red prije ili poslije. "Povezivanje s ljudima koji ne rade ono što i vi može vam proširiti obzore i dati ideje koje inače nikada ne biste dobili", kaže Calloway. "Poznavao sam takvu ekipicu u kojoj je jedan lik ostao bez posla. Upravo nekako u to vrijeme jedan je drugi kompić dobio ideju za posao pa rekao: 'Sam ne stignem na sve strane, ali s obzirom na to da si sad bez posla, možda bi se ti mogao žešće prihvatiti toga.' Jednom je od njih to bilo usput, uz posao, a drugi je to radio cijelo vrijeme. Na kraju su razvili business. A od toga nikada ništa ne bi bilo da nisu razgovarali i razradili ideju."
Strategija #5Napravite "Listu" Recimo da ste ovoga jutra ostali bez posla. Koga ćete prvog nazvati pokušavajući pronaći novi posao? Koga ćete nazvati desetog? Znate li uopće koga ćete sve zvati? "Ako ne znate, upuštate se u gadan rizik", kaže Calloway. "Ne postoji ništa važnije od toga da imate grupu ljudi kojoj se možete javiti za posao u svakom trenu. Čak i ako planirate zauvijek ostati na sadašnjem poslu. Nemate nikoga takvoga? A koliko ste samo ljudi susreli proteklih godina i nikada niste uzeli mail adresu ili broj telefona." Prave su poslovne veze one s ljudima s kojima stalno ostajete u kontaktu. Ako netko ode raditi na drugo mjesto, javite mu se da čujete kako je i čestitate mu na novom poslu. Kratak mail ili telefonski poziv bit će dovoljan. "Odvojite pet minuta svakih nekoliko dana kako biste obnovili kontakte", savjetuje Calloway. Nemojte to propustiti učiniti, vaša karijera ovisi o tome.
Strategija #6Oponašajte Claptona Čak i ako nikada niste naučili svirati gitaru, ništa vas ne priječi da poput Erica Claptona uvijek imate projekt "sa strane". Clapton uvijek surađuje na tuđim projektima i uključuje druge u svoje. Rezultat? Raznolikost i kreativnost. "Tako je lako upasti u zamku razmišljanja u stilu 'Pa ovo je ipak ono što znam raditi.' A zapravo je to samo nešto što ste oduvijek radili", kaže Calloway. Nazovite to kako želite – radom sa strane, fušarenjem... Ali ako uz ono što radite imate još kakav talent koji biste mogli naplatiti, upotrijebite ga. Diverzificirat ćete prihode te proširiti mrežu poznanstava i vlastitih vještina. Samo pazite da to ne ugrozi vaš primaran izvor prihoda (čitaj: nikad ne radite za konkurenciju).
Strategija #7Distancirajte se od poslodavca To ne znači da vam ne treba biti stalo do vašeg posla. "Uvijek vam mora biti stalo do posla, ali s emocionalne distance. Jer, tvrtka vam nikada neće uzvratiti ljubav", kaže Winget. "Tvrtke ne postoje kako bi svojim ljudima dale siguran posao ili kako bi im uzvratile lojalnost. One postoje kako bi bile profitabilne. A vi ste samo sredstvo kojim to pokušavaju postići. I to je to. Masa je šefova kojima su puna usta izjava poput ove: 'Ne, ne kod nas, nama su naši radnici važni!' To nije istina. Ono što je šefovima važno jest profit. Ako nema profita, uskoro neće biti ni njih." Teško da će itko ikad izreći četiri istinitije riječi – "To je samo posao." Ako zadržite emocionalni odmak, lakše ćete podnijeti eventualni rastanak i lakše krenuti tražiti novi posao.
AKO OSTANETE BEZ POSLA...
Strategija #8Razmislite što vam je važno "Vrijeme, energiju i lovu uvijek ulažemo samo u ono što nam je važno, bez obzira na to što tvrdili da nam je važno", objašnjava Winget. "Zato je važan dio vaših priprema za svladavanje poslovnih nevera i to da doznate što vam je doista važno." Financijski nas gurui uče da se zapitamo: Želim li to ili Trebam li to? "Razrađujući strategiju 'za ne daj, Bože', vi se pak zapitajte – Mogu li živjeti bez toga?" kaže Winget. "Unaprijed morate znati bez čega sve možete živjeti. Jednom sam upoznao nezaposlenog lika koji me uvjeravao kako nema snage odjaviti kabelsku televiziju zato što će za dva tjedna biti posljednja epizoda Obitelji Soprano. Rekao sam mu samo: 'Ti si idiot!'" Ako već sada znate bez čega sve možete, lakše ćete donositi odluke onoga trena kad se budete morali prebaciti u taj film.
Strategija #9Trenirajte PR Silna konkurencija tvrtke primorava da na sve načine pokušaju doprijeti do svih tržišnih niša i do svakoga potencijalnoga klijenta. Razmislite koliko biste sadašnjem ili potencijalnom poslodavcu mogli biti korisniji kad biste bili vješti u medijskim istupima? "Kombiniranje vješta snalaženja u medijima s prezentacijskim sposobnostima može biti velika prednost", kaže Calloway. "Da možete otići do šefa i reći: 'Sve vrvi od organizacija i medija koji neprestano traže predavače i sugovornike. Mislim da bih tako mogao dobro predstaviti tvrtku pa bih volio pokušati.' Tako ćete jednim udarcem postići mnogo toga: podići ugled vlastite tvrtke, povezati se s ljudima u medijima i biti stalno na oku ljudima koji bi mogli biti vaši idući poslodavci."
Strategija #10Podijelite svoje talente s društvom Smatrate da vaše vještine nisu dovoljno poznate i priznate? Ponudite svoje sposobnosti nekoj lokalnoj dobrotvornoj organizaciji. Pomoći ćete zajednici, ali ujedno i novim ljudima otkriti što sve znate i možete. "To je stvar kozmičke karme, koja uvijek djeluje", kaže Winget. "Što vas više ljudi može uočiti dok radite ono u čemu ste dobri – i što vas češće vide da to radite u dobrotvorne svrhe – to su veći izgledi da će netko reći: 'Gle, eto dobra čovjeka koji pokušava napredovati. A ja znam nekoga tko mu u tome može pomoći.'" Joe Calloway to je osjetio i na vlastitoj koži. "Kad sam započinjao posao prije 28 godina, volontirao sam na pečenju kokica dok se prikupljao novac za simfonijski orkestar. Tip pokraj mene točio je pivo. Sama je sudbina uplela prste da taj lik bude poznati vlasnik restorana kojeg sam već dugo želio upoznati. Tijekom dva dana festivala na kojem smo obojica volontirala, razmjenjivali smo ne samo kokice i pivo nego i ideje. Uskoro mi je ponudio posao savjetnika. Da se tada nisam prijavio za volontera, vjerojatno ga nikad ne bih upoznao."
Strategija #11Suspregnite ego "Muškarci se najčešće ponašaju kao da su samo ono što rade", kaže de Botton. "Prvo pitanje što ga postavljamo ljudima koje upoznajemo nije odakle su ni tko su im roditelji, nego što rade. Pretpostavljamo valjda da ćemo po poslu znati što je u srži njihova identiteta." A vi ste zapravo samo lik koji ima neke vještine. I to je sve. Pa se zato, kada i ako se vaš posao promijeni, promijeniti morate i vi. Vaš će stav u tom trenutku odlučivati o vašoj budućnosti. "Nikoga nije briga što ste nekad radili", dodaje Winget. "Nedavno sam se vozio taksijem u Washingtonu, a vozač je cijelo vrijeme kukao nad svojom situacijom: 'Ja sam inženjer. Prošle sam godine zaradio 250 tisuća dolara. Predobar sam za ovo!' Na kraju se nisam mogao suzdržati pa sam mu rekao: 'Pa, zapravo i nisi. Danas si vozač taksija i bolje ti je da se potrudiš biti dobar u tome što radiš ili ćeš ostati kratak za podosta napojnica.' Mnogima ego stane na put pa silom žele zamijeniti ono što imaju onime što su imali. A to tako ne ide. A što da je, umjesto za iritantnu kuknjavu, taj inženjer-vozač vrijeme provedeno u taksiju koristio za normalan razgovor i stvaranje poznanstava?" pita se Winget. "Nikad ne znate s kim razgovarate."