Najmodernija rješenja i najnovije tehnologije. Cijeli svijet modernog prijevoza sljedeća je tri dana na jednom mjestu - u Berlinu. Otvoren je Innotrans, najveći svjetski sajam transporta. Ima i Hrvatska svoje adute, ali ono što će voziti Kalifornijom možemo samo sanjati. Borko Brunović.
Baterije, hibridni pogon, vodik, ovako izgleda budućnost putničkog prijevoza.Ovaj plavi "ljepotan" uskoro će voziti po San Franciscu. Ne zagađuje i ne treba napon jer struju sam proizvodi - iz vodika.
Ansgar Brockmeyer, izvršni potpredsjednik prodaje i marketinga Stadlera: "Ovo je prvi vlak na vodik za američko tržište. SAD ima najveću željezničku mrežu na svijetu, više od 200 tisuća kilometara i svega 1 posto je elektrificirano. Tako da trebaju alternativni pogon i vodik je prava zamjena."
Svjesni su toga i u Južnoj Koreji, u kojoj također razvijaju nove tehnologije. Lee Won-Sang, izvršni direktor Hyundai Motors: "Vodik je najzastupljeniji element i čini 75 posto mase svemira. Lagan je i sitan, ali esencijalan za budućnost prijevoza i još k tome i ne zagađuje."
Na sajmu se predstavlja 2800 izlagača iz 56 zemlja. Uz moderna rješenja, fokus je i na sigurnosti prometa. Uz ovaj simulator i neiskusni strojovođe postaju majstori zanata.
Matthieu Howorth, inženjer: "Mogu odraditi sate i sate treninga prije nego što sjednu u pravi vlak. Lakše im je i što je najvažnije, mogu vježbati kako reagirati u kritičnim situacijama. Mogu isprobati kako djeluju kočnice za hitne situacije što je inače jako skupo za isprobati na pravom vlaku."
U Berlinu i hrvatske tvrtke. Končarov novi tramvaj već je prodan Latviji, a po interesu bi se moglo zaključiti da će biti i novih poslova.
Gordan Kolak, predsjednik Uprave Končara: "Ključni eksponat na sajmu je ovaj tramvaj kojim pokazujemo da Končar i dalje kroz sva ova desetljeća koja postoji, se ravnomjerno natječe s velikim svjetskim igračima."
Mnoga od ovih rješenja Hrvatska može samo sanjati, no to će se, uvjerava nas državni tajnik, uskoro promijeniti.
Alen Gospočić, državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture: "Očekujemo gotovo 5 milijardi eura u samu infrastrukturu... Kroz 3 godine očekujemo da će flota biti dignuta na jedan zavidan nivo, gotovo 80 posto flote bit će gotovo novo."
Prvu željezničku prugu Hrvatska je dobila davne 1860. I dok je svijet otišao naprijed, mi smo ostali u 19. stoljeću.
Neki od ovih vlakova jure i do 250 kilometara na sat. Prosječna brzina vlaka u Hrvatskoj je sramotnih 58 kilometara. Puno se o modernizaciji priča, malo radi. Vrijeme je da se to promijeni. Rješenja iz Berlina dobar su putokaz u kojem smjeru krenuti.