Boeing B-52 Stratofortress američki je strateški bombarder velikog dometa. Pokreće ga osam turbo-ventilatorskih motora. U usporedbi s ostalim bombarderima u svojoj kategoriji, ima veći domet i može ponijeti najveći teret.
Zahvaljujući svojim superiornim performansama na visokim podzvučnim brzinama, te relativno niskim troškovima održavanja ovaj bombarder je ostao u uporabi iako su s vremenom čak tri nova bombardera projektirana kao njegova zamjena - XB-70, B-1_Lancer te nevidljivi B-2.
Iako je kod projektiranja zamišljeno da će biti nosač nuklearnih projektila, tijekom ratova nije ih koristio niti jednom, piše BBC.
Danas, više od 60 godina od prvog leta, nakon što je odigrao važnu ulogu u ratovima od Vijetnama, Iraka pa do onog u Afganistanu, ponos američkog ratnog zrakoplovstva i dalje patrolira nebom.
Prvi put je poletio 1952., a u Američkom ratnom zrakoplovstvu koristi se od 1955. Kroz razne modernizacije planirano je da ovaj moćni bombarder, njegova zadnja verzija B-52H ostane u službi sve do 2044.
Poruke koje se ozbiljno shvaćaju
"On je simbol američke moći. Gdje god idemo po svijetu, ljudi shvate poruku", kaže kapetan Erin McCabe.
Kada SAD nekoga želi upozoriti, onda šalje B-52. Tako su u studenom prošle godine izazvali bijes Pekinga. Naime, tada su dva bombardera B-52 bez najave preletjela otočje u Južnom kineskom moru, nakon čega je Pentagon upozoren od kineske kontrole leta.
Naime, Kina osporava slobodu plovidbe Južnim kineskim morem, od kada je u studenome 2013. uznemirila regiju uspostavom tzv. zračno-obrambene identifikacijske zone nad Istočnim kineskim morem koja obuhvaća i otoke na koje pravo polaže Japan.
Prvi obrisi na salveti
B-52 Stratofortress je za Amerikance ikona, moćna mašina koja je navodno skicirana na salveti samo tri godine nakon završetka Drugog svjetskog rata. Od tada izaziva strah kod neprijatelja, a tko će, bez obzira na eru dronova i zrakoplova sa satelitskim sustavima navigacije ostati još godinama.
"Ovaj avion je kultni ratni stroj američkih zračnih snaga", kaže za BBC Keith Kol Schultz, koji ga je pilotirao više od 30 godina.