Venecija je pod opsadom. More čija razina neprestano raste ugrožava temelje grada, kolosalni kruzeri donose pomrčinu na obzorje, a grad - i kad je poplava i kad nije - preplavljuju horde turista. Nedavna poplava, najgora u zadnje 53 godine, potopila je četiri petine grada i prouzročila štetu koja se mjeru u stotinama milijuna eura. I dok se zbrajaju štete i uklanjaju olupine, žitelji Venecije ove su nedjelje izašli na referendum kako bi odlučili hoće li se odvojiti od matičnog industrijskog centra Mestre koji se nalazi s druge strane zaljeva, piše Politico.
"S našim vlastitim vijećem možemo biti stup grada, sa svojim gradonačelnikom koji dijeli radost i suze ovog jedinstvenog mjesta", kaže Marco Gasparinetti, iz organizacije "Gruppo 25 Aprile" koji je vođa kampanje za autonomiju Venecije.
Peti pokušaj odvajanja u zadnjih 40 godina
Ovo nije prvi put da Venecija pokušava prekinuti veze s Mestreom. Dva su grada administrativno vezana i od 1926. godine imau zajedničkog gradonačelnika i Gradsko vijeće. Referendum o autonomiji Venecije ovoga vikenda bit će peti u zadnjih 40 godina. Posljednji pokušaj bio je 2003. godine, ali tada se nije odazvao dovoljan broj birača da bi referendum bio valjan. Ovoga puta Gasparinetti i pobornici autonimije nadaju se da će biti drugačije. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog naraslog bijesa građana izazvanog ne samo razornim učincima klimatskih promjena, koji su se očitovali u nedavnoj poplavi, ngo i sve prekomjernijim turizmom.
Zagovornici autonomije tvrde da ih birokracija "na kopnu" ne razumije tretirajući Veneciju isključivo kao turističku atrakciju, a ne kao živu zajednicu.
"Venecija je svedena na ukras, na komad stakla Murano", rekao je Gasparinetti aludirajući na otok Murano u venecijanskoj laguni.
Što se tiče želje Venecije za autonomijom, uspoređuje se s Brexitom i naziva - Venexitom. Referendumsku kampanju karakterizirale su žestoka retorika i grozne prognoze u procjenama posljedica ostanka, odnosno odvajanja. Politički establišment favorizira status quo, dok venecijanska inteligencija, zaštitnici okoliša i lokalno krilo pokreta 5 zvjezdica zagovaraju autonomiju.
"Venecija i Mestre predstavljaju dvije radikalno različite civilizacije, jednu na kopnu i drugu na vodi", napisao je na svome blogu Beppe Grillo, osnivač pokreta 5 zvjezdica.
Italy, Venice - September 7, 2019.The MSC Musica cruise ship seen in Venice lagoon in front of St. Mark square., Image: 473214149, License: Rights-managed, Restrictions: * France, Germany and Italy Rights Out *, Model Release: no, Credit line: Antonio Pisacreta/Ropi / Zuma Press / Profimedia
Tisuće iseljavaju jer izvan turizma nema posla
"Očigledno je sadašnja uprava propala", kaže za politico Giorgio Suppie, odvjetnik i član građanske skupine Venezia Serenissima. "Bi li autonomno vijeće imalo ikakvih razlika? Vjerujem da bi jer bi vijećnici tada bili isključivo Mlečani i morali bi Mlečanima gledati u lice za odluke koje donose", kaže on.
Veneciju opterećuje i 25 milijuna turista koji posjećuju grad svake godine. Da "valovi privremenih stanovnika" stvaraju socijalne i ekonomske distorzije tvrdi Jane Da Mosto, stručnjakinja za okoliš koja je po tom pitanju društveno angažirana u Veneciji već četvrt stoljeća. Ona upozorava kako domaći stanovnici, frustirani činjenicom da je sve manje posla izvan trustičkog sektora, masovno napuštaju grad - u prosjeku oko tisuću godišnje.
"Autonomija bi omogućila Veneciji da upotrebljava porezne olakšice za privlačenje i zadržavanje stanovnika i poduzeća. Ne postoji strategija, nema administrativnog okvira, nitko ne slušao ideje ljudi koji ovdje žive", kaže Da Mosto.
I Mestre ima zagovornike odvajanja od Venecije
S druge strane zaljeva, u Mestri, takođert ima mnogo onih koji podržavaju odvajanje Venecije.
"Mestre je uvijek na drugom mjestu. Mi smo prije spajanja s Vencijom bili grad s prepoznatljivom kulturom i trgovinom. Bili smo poznati kao mali Versailles, a onda smo došli u sjenu Venecije i otad se borimo da ponovno zasjamo" kaže Debora Esposti iz grupe MuoverSI koja s druge strane obale vodi kampanju za razdvajanje Mestre od Venecije.
Odvajanje bi, kaže, među ostalim oslobodilo Mestre visokih nameta na zbrinjavanje smeća koje se gomila u Veneciji zbog ogromnog broja turista, napose onih koji stižu kruzerima.