MOĆNA LETJELICA /

Kruže slike novog kineskog nevidljivog bombardera: Promatrači su fascinirani, a stručnjaci pomalo zbunjeni

Image
Foto: Profimedia

Upućeni promatrači već neko vrijeme očekuju potpuno novu varijantu nevidljivog lovca J-20, ali kvaliteta fotografija je preslaba da bi se potvrdile eventualne promjene

25.12.2022.
15:07
Profimedia
VOYO logo

Niz slika, za koje se vjeruje da je na njima novi unaprijeđeni prototip kineskog borbenog zrakoplova J-20, postao je viralan na internetu. Ovaj novi zrakoplov, nazvan J-20B, vidi se s modificiranim okvirom i intrigantnim sličnostima s kineskim borbenim zrakoplovom J-35 koji je trenutno u razvoju, piše EurAsian Times.

Upućeni promatrači već neko vrijeme očekuju potpuno novu varijantu nevidljivog lovca J-20. Međutim, kvaliteta fotografija je preslaba da bi se potvrdile eventualne promjene napravljene na mlažnjaku. Značajno je da ova konkretna varijanta nije ista kao varijanta dvosjeda J-20, koja se često naziva i J-20B.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ne zna se još jesu li fotografije autentične

Zrakoplov ima žutu temeljnu boju koja se često koristi na kineskim vojnim zrakoplovima prije bojanja. Stručnjak Andreas Rupprecht na Twitteru je napisao kako je na kljunu zrakoplova uočio serijski broj 2051. Iako lokacija zrakoplova nije objavljena, čini se da je trakoplov proizveden u pogonu Chengdu u Sichuanu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zasad je teško reći jesu li fotografije autentične. Nije neuobičajeno da se kineski zrakoplovi i drugi vojni sustavi pojave na internetu, da bi kasnije bili razotrkiveni kao lažni. Neki tvrde i da kineski propagandisti često objavljuju takve fotografije kao dio planirane strategije. Iako su prve fotografije navele vojne promatrače da ustvrde kako letjelica ne bi već bila dignuta u nebo, nove informacije sugeriraju da je zrakoplovom upravljao netko iz Kineskog ratnog zrakoplovstva.

Intrigantna spljoštena kupola kokpita

Prema fotografijama dostupnima na internetu, konstrukcija letjelice značajno je modificirana. Čini se da je krov kokpita zrakoplova mnogo ravniji od postojeće varijante J-20A. Spljoštenu kupolu prati znatno uzdignuta kralježnica zrakoplova.

Čini se da stražnji dio nedavno fotografiranog zrakoplova J-20, koji se nalazi iza kupole, dijeli neke opće karakteristike s kralježnicom nevidljivog mlažnjaka J-35. Međutim, J-20B i J-35 su potpuno nepovezani u pogledu uloge, djelovanja i prioriteta. J-35 je lovac srednje težine nosača, dok je J-20B teški lovac kopnenog baziranja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ravniji nadstrešnik koji se stapa s uzdignutom kralježnicom mogao bi ugroziti preglednost unatrag. Na primjer, sličan dizajn Lockheed Martinovog F-35 nevidljivog borbenog aviona doveo je do toga da se piloti žale kako se jedva mogu osvrnuti preko ramena. Međutim, ovakav dizajn također znači više skladišta goriva što bi mogao biti ključan čimbenik iza ove modifikacije na J-20B.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hoće li novi dizajn poboljšati 'nevidljivost'?

“Vidljivost unatrag možda nije tako dobra kao kod standardnog J-20A, ali vidljivost unatrag okretanjem glave natrag na šest sati vjerojatno nije toliko važna u današnje vrijeme i to blago smanjenje vidljivosti unatrag vjerojatno je više nego vrijedno prednosti koje nudi”, kazao je jedan neimenovani analitičar za EurAsian Times.

Osim skladištenja goriva, vjeruje se da ravniji krov kokpita koji se stapa s uzdignutom kralježnicom mlažnjaka primarno (prema kineskim akademskim istraživanjima) pomaže u smanjenju otpora, s drugim dodatnim prednostima povećanja unutarnjeg volumena.

Komentatori i zrakoplovni stručnjaci i dalje su podijeljeni oko toga hoće li novi dizajn poboljšati nevidljivost zrakoplova. Međutim, gotovo svi su mišljenja da bi novi zrakoplov mogao biti integriran s domaćim motorima WS-15 za koje se kaže da su u fazi razvoja i testiranja.

“Čini se da konstrukcija zrakoplova J-20B koju vidimo u ovoj fazi nije opremljena motorima WS-15, ali znamo da je WS-15 uveliko u razvoju i da je bio u fazi testiranja leta vjerojatno u proteklih godinu i pol. Postoje spekulacije s kojima se slažem da će J-20B predstavljati novi proizvodni standard jednosjeda za nekoliko godina koji će naslijediti standardni J-20A i da će ovaj J-20B biti opremljen s WS-15”, kazao je isti neimenovani stručnjak za EurAsian Times.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
PREKO 6000 KM NA SAT: /

Predstavljen revolucionarni kineski hipersonični bombarder s dva seta krila: 'Za dva sata može doći od Pekinga do New Yorka!'

Image
PREKO 6000 KM NA SAT: /

Predstavljen revolucionarni kineski hipersonični bombarder s dva seta krila: 'Za dva sata može doći od Pekinga do New Yorka!'

Trebao bi zamijeniti postojeći bombarder J-20A

"S obzirom na to da je prošlo nekoliko godina otkako je standard J-20A prvi put ušao u proizvodnju i tehnologija je napredovala, velika nova podvarijanta uključuje različita poboljšanja u materijalima, konstrukciji zrakoplova, proizvodnom procesu, avionici, čini dobar dio smislu, i može se dogoditi da se poklopi s potencijalnim pojavljivanjem WS-15 u pripravnost”, dodao je.

Poznati analitičar kineske vojske i stručnjak za zrakoplovstvo Andreas Rupprecht kaže da, prema svjedočenjima očevidaca, nova varijanta navodno zadržava ranije motore WS-10, dok se za testiranje može postaviti najviše jedan WS-15. U oba slučaja, ne bi bilo sasvim neočekivano da nova verzija J-20 bude opremljena provjerenim WS-10 motorima, barem za početnu fazu testiranja leta. Konačni WS-15 mogli bi biti postavljeni nakon što se potvrde aerodinamička poboljšanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim ovih značajki, motor ovog zrakoplova vjerojatno bi imao kontrolu vektora potiska (TVC), što bi doprinijelo njegovoj manevarskoj sposobnosti i poboljšalo performanse. TVC motori mogu poboljšati nevidljivost minimiziranjem otklona kanarda tijekom leta.

U nedostatku više informacija, nejasno je hoće li J-20B u potpunosti zamijeniti J-20A, koji je trenutno u operaciji ili paralelno postoji. Kina je ranije objavila da je zrakoplov J-20 operativan u svim njezinim zapovjedništvima na ratištu.

pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo