U terorističkom napadu koji se dogodio 11. rujna 2001. u SAD-u poginulo je više od 3.000 ljudi. Prema službenom izvještaju, 19 osoba u službi Al-Qaide otelo je četiri američka zrakoplova.
Dva su udarila u Svjetski trgovački centar (WTC) na Manhattanu u New Yorku, po jedan u svaki neboder u 17 minuta razlike, ubrzo nakon čega su se oba nebodera srušila. Treći je zrakoplov udario u Pentagon, glavno sjedište Ministarstva obrane SAD-a u Virginiji. Četvrti se zrakoplov srušio u ruralnom dijelu općine Somerset u Pennsylvaniji 130 km istočno od Pittsburga nakon što su putnici pružili otpor otimačima.
Donosimo pregled pet najvećih kontroverzi vezanih uz 9/11.
1. Jesu li se napadi mogli spriječiti?
CIA je znala da su dva terorista al-Qaede ušla u SAD već u siječnju 2000. No, CIA nikada nije prenijela ove informacije FBI-u pa ih FBI nije ni mogao tražiti.
Dvojica budućih otmičara aviona, Nawaf al-Hazmi i Khalid al-Mihdhar, doselili su se u San Diegu gdje su počeli pohađati lokalnu školu letenja. Upotrijebili su svoja prava imena u službenim dokumentima, a al-Hazm je čak bio naveden u lokalnom imeniku.
Da je CIA obavijestila FBI da su dva poznata operatera al-Qaede dospjela u Ameriku, bilo bi ih lako pratiti, a možda bi i napadi 11. rujna bili spriječeni.
Nakon napada, vladini dužnosnici pozvani su da daju dokaze prije nego što je postavljena kongresna istraga kako bi istražila neuspjeh obavještajnih podataka prije 11. rujna. Čini se da su podaci CIA-e o al-Hazmi i al-Mihdhar "izgubljeni u sustavu".
Ali senator Bob Graham izjavio je za The Conspiracy Files kako je frustriran zbog nedostatka suradnje FBI-a u toj istrazi i odluke vlade da cenzurira preko 30 stranica izvješća koje se odnose na Saudijsku Arabiju.
2. Je li američko ratno zrakoplovstvo moglo spriječiti napade?
Skepticima službenog izvješća od 11. rujna, ideja 19 fundamentalista koji otimaju komercijalne zrakoplovne avione i tako nadmudruju najnapredniji sustav protuzračne obrane na svijetu čini se nevjerojatna. Neke 9/11 teorije zavjere tvrde da je američko ratno zrakoplovstvo trebalo uspjeti presresti barem neke od otetih zrakoplova.
U službenoj verziji Izvješća komisija od 9/11 piše da je u jutro 11. rujna 2001. održana velika vježba obuke za obranu. Ova vježba izazvala je zbrku, a neki od osoblja su u početku smatrali da su dojave o otmičarima bile dio vježbe.
Čak i kad su dojave bile potvrđene, trebalo im je još devet minuta da se "pokrenu". I kad su bili u zraku, još uvijek nisu bili sigurni kamo idu: krenuli su iz Washingtona i prema moru, a ne prema otetim avionima, piše BBC.
3. Jesu li Twin Towers namjerno srušeni eksplozivima?
Istrage federalne agencije za upravljanje hitnim slučajevima (FEMA) i Nacionalnog instituta za standarde i tehnologiju (NIST) utvrdili su da je slom Twin Towersa bio posljedica utjecaja zrakoplova i velikih količina eksplozivnog mlaznog goriva.
Oni koji ispitaju ovaj slučaj iz ove perspektive upućuju na dim koji je izlazio iz zgrada neposredno prije njihovog kolapsa. Jesu li to eksplozivne naprave postavljene kao dio zavjere?
Oni također tvrde kako mlazno gorivo, koje ima daleko nižu temperaturu gorenja od točke taljenja čelika, vjerojatno neće oslabiti čelični noseći okvir koji je dovoljan da potakne kolaps Twin Towersa.
Jet gorivo gori na 800 stupnjeva Celzijusa, dok temperature moraju dosegnuti 1.500 Celzijevih stupnjeva kako bi otopio čelik.
Službeno objašnjenje je da dok se čelik doista otapa na 1.500 stupnjeva Celzija, gubi polovicu snage na znatno nižoj temperaturi od 650 stupnjeva Celzijusa.
Gorivo možda nije rastopilo čelične stupove, ali je oslabilo strukturu, a posebno nosače koji su podupirali svaki kat, do točke da više ne mogu podnijeti težinu na zgradi.
U poslijepodnevnim satima 11. rujna 2001., zgrada Svjetskog trgovačkog centara (WTC7), 47-katni poslovni blok blizu Twin Towersa srušio se bez da su ga pogodili zrakoplovi. Žrtava nije bilo jer je zgrada bila evakuirana.
Među ostalima, u WTC7 su se nalazili lokalni uredi CIA-e, Ministarstva obrane, Američke tajne službe i Gradskog ureda za upravljanje hitnim slučajevima.
Skeptici tvrde da je zgrada namjerno uništena u kontroliranom rušenju, možda kako bi Vlast sakrila važne informacije o zemlji prije 9/11.
Prema službenom izvješću, kolaps WTC-a uzrokovan je požarom.
4. Je li teretni zrakoplov kontrolirao napad na Pentagon?
Dok je oteti avion American Airlines Flight 77 prilazio Washingtonu, teretni zrakoplov C-130 poletio je iz zrakoplovne baze Andrews, na putu u Minnesoti.
Teorije zavjere sugeriraju da je teretni zrakoplov C-130 tijekom jutra mogao kontrolirati napad kao dio tajne vladine vlasti, ili čak ispaliti raketu koja je sputavala Boeing.
Pilot C-130, pukovnik Steve O'Brien, govori drugačiju priču. Rekao je za The Conspiracy Files da su on i njegova posada upozorili kontrolu zračnog prometa na prisutnost neidentificiranog projektila koji se približavao glavnom gradu.
O'Brien opisuje kako putnički zrakoplov Boeing s prepoznatljivim srebrnim i crvenim bojama American Airlinesa prelazi svoj put leta u neobično strmom nagibu.
Njegova prva pomisao bila je da zrakoplov pokušavao hitno sletjeti u obližnju Nacionalnu zračnu luku Reagan. Nekoliko trenutaka kasnije Boeing se srušio u Pentagon. Dodaje da C-130 nije sposoban nositi rakete.
5. Je li vlada SAD-a prikrila upetljanost Saudijske Arabije?
Novinar New York Posta, Paul Sperry intervjuirao je razne dužnosnike koji istražuju 9/11 napade.
On tvrdi da praktički sve vodi natrag do Saudijskog veleposlanstva u Washingtonu i Saudijskog konzulata u Los Angelesu koji su navodno izuzeti iz potrage pod izgovorom 'diplomatskog imuniteta'.
Ti isti izvori rekli su mu da su iz izvješća o kongresu od 11. rujna nestale stranice, uključujući i posljednje poglavlje koje se bavilo "stranom potporom otmičarima 11. rujna". To poglavlje uključivalo je i dokaze prikupljene od CIA-e i FBI-a službene Saudijske pomoći za najmanje dva saudijskih otmičara.
Navodno su neke od tih informacija već su procurile, a uključuju telefonske pozive između jednog od sekundanta otmičara iz San Diega i Saudijskog veleposlanstva te transfer od oko 130.000 dolara od obiteljske banke tadašnjeg Saudijskog veleposlanika Princa Bandara i još jednog od sekundanta otmičara.
Njegovi izvori također tvrde da dok su određene skupine htjele istražiti Bandara, drugi su ga aktivno štitili. Bivši agent FBI-a John Guandolo, koji je radio i na 9/11 i povezanim slučajevima al-Qaede, rekao je da bi Bandara trebao biti ključni osumnjičeni u istrazi 11. rujna.
CIA je 2016. godine javno objavila nalaz svoje unutarnje istrage iz 2005. godine o neuspjehu obavještajnih službi koji je doveo do napada 11. rujna 2001. godine. Izvješće od 500 stranica nije pokazalo nova otkrića, no 28 stranica još je uvijek zapečaćeno i ne mogu se samostalno pregledavati zbog čega su predmet tolikih rasprava i spekulacija, prenosi Vox.