No, nedavno je ruski tanker sam prvi put preplovio dosad zaleđene vode bez da mu je trebala pomoć ledolomca. Radi se o uspjehu za plovne rute, ali istovremeno i o zabrinjavajućem primjeru klimatskih promjena, piše IFLScience.
Tanker je prešao udaljenost od Norveške do Južne Koreje za samo 19 dana, što je 30% brže nego da je išao uobičajenom rutom kroz Sueski kanal, a za prolaz kroz ruski dio Arktika trebalo mu je samo šest i pol dana.
Ako se nastavi sadašnja brzina topljenja leda na Arktiku, predviđa se da će ga do 2040. godine brodovi moći prolaziti bez problema tijekom ljetnih mjeseci, a do 2100. redovite linije plovidbe bit će otvorene tijekom cijele godine.
Posebno projektiran brod
Do sada se Arktikom moglo ploviti samo uz pomoć ledolomca, ali ovaj je tanker posebno projektiran da plovi kroz otopljeni snijeg, te može probijati led debljine do 1,2 metara bez pratnje.
Bila je to prva plovidba broda Christophe de Margerie, koji je prevozio tekući prirodni plin (LNG) iz novog LNG postrojenja na poluotoku Jamal u Sibiru.
"Prije je sjevernomorska ruta bila otvorena samo četiri mjeseca i morali ste imati ledolomca. No, sada će ovaj brod moći ploviti na zapad cijele godine, a na istok od srpnja do prosinca", rekao je Bill Spears, glasnogovornik vlasnika broda, ruske brodarske tvrtkee Sovcomflot.
Iako bi se ova rekordna plovidba mogla pripisati i posebnom dizajnu ovoga broda, to ipak ne bi bilo moguće bez rekordno niskog nivoa morskog leda. Poznato je kako se led na Arktiku topi dvostruko brže nego bilo gdje drugdje na svijetu, te postoji bojazan da bi pojačan promet mogao naškoditi osjetljivom ekosustavu.
Sama činjenica da su se već počeli projektirati i proizvoditi brodovi u skladu s očekivanim smanjenjem morskog leda, a morate biti stvarno sigurni da potrošite 300 milijuna dolara na novi brodski dizajn, ne govori dobro o budućnosti Arktika.