'NI DA MI PLATE NE BIH ZARONIO U TOME' /

Bivši zaposlenik upozoravao na tragediju koja se na koncu i dogodila: 'Rekao sam da će ubiti i sebe i druge'

Image
Foto: Profimedia

David Lochridge bio je direktor pomorskih operacija OceanGatea, a otpušten je nakon što je potkraj 2017. naveo niz nedostataka i izrazio zabrinutost za sigurnost podmornice Titan

4.7.2023.
12:01
Profimedia
VOYO logo

Nakon tragično okončane misije mini podmornice Titan, kojom se petero ljudi htjelo spustiti do olupine Titanika na dnu Atlantika pa su poginuli u imploziji plovila nedugo nakon zaranjanja, oglasio se bivši djelatnik tvrtke OceanGate David Lochridge, koji je svojedobno dobio otkaz jer je upozoravao upravo na nedostatke spomenute podmornice.

Podsjetimo, misiju podmornice Titan organizirao je izvršni direktor i suvlasnik OceanGatea Stockton Rush, jedan od petorice poginulih u podmornici. Lochridge, koji je od 2015. do 2018. bio direktor pomorskih operacija OceanGatea, otpušten je nakon što je koncem 2017. godine, zabrinut za sigurnost podmornice Titan tijekom njene izgradnje, poslao e-mail svojim nadređenima u kojem je iznio razloge svoje zabrinutosti. Napomenuo je tada da će Rush ugroziti i svoj i tuđe živote 'samo da bi nahranio svoj ego", piše Daily Mail.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
TAJNE TRAGEDIJE TITANA /

Stručnjak za podmornice: 'Ovih sedam tragova otkrit će što se dogodilo'; Dvije stvari posebno su sumnjive

Image
TAJNE TRAGEDIJE TITANA /

Stručnjak za podmornice: 'Ovih sedam tragova otkrit će što se dogodilo'; Dvije stvari posebno su sumnjive

'Ni da mi plate ne bih zaronio u njoj'

"Smatrao bih se prilično neodgovornim kad treba raditi stvari koje su opasne, ali tu podmornicu čeka nesreća. Ni da mi netko plati ne bih zaronio u more u tom plovilu", napisao je.

Danima prije nakon što je poslao mail Lochridge je pregledao svaki dio podmornice i brzo pronašao gomilu nedostataka. Među ostalim, utvrdio je da se ljepilo odvaja na šavovima balastnih vreća vozila i da nepravilno postavljeni vijci za pričvršćivanje prijete pucanjem. Pronašao je probleme i na stropnim površinama podmornice, primijetivši da je na njima bilo vidljivih pukotina. Neke važne komponente podmornice navodno su bile pričvršćene patentnim zatvaračima. No, među propustima koje je uočio Lochridge, najvećim je smatrao jezgru od karbonskih vlakana, koja je ključna za preživljavanje putnika u ledenim dubinama oceana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tamo je vanjski pritisak vode strahovit, otprilike 2700 kilograma na 2,5 četvorna centimetra. Lochridge je zabrinjavala činjenica da je tlačna komora bila izrađena od ugljičnih vlakana - nepouzdanog materijala koji se ne koristi ni u jednoj drugoj dubokooceanskoj podmornici i zbog čega je uglavnom neprovjerena.

Dobio otkaz na licu mjesta

Osim Lochridgea, još je nekoliko stručnjaka oštro osudilo Rushovu upotrebu tog materijala koji je čvrst kada je napet, ali slab pod pritiskom. Ipak, možda najviše zabrinjava navodna odluka OceanGatea da ne traži certifikaciju nove tehnologije i nedostatak dugotrajnih dubokovodnih testiranja prije nego što je konačno eksplodirala.

Lochridge tvrdi da je konačna odluka bila na Rushu i Tonyju Nissenu, direktoru inženjeringa tvrtke sa sjedištem u Washingtonu. Lochridge je u svojoj tužbi protiv OceanGatea ustvrdio da je Titanu bilo potrebno više testiranja kako bi putnici mogli biti sigurni kada podmornica dosegne ekstremne dubine. Rush je navodno bio toliko bijesan na Lochridgeove opaske i upozorenja da mu je doslovce dao otkaz na licu mjesta. Istog popodneva sazvao je sastanak s vodstvom OceanGatea inzistirajući na tome da testiranje trupa nije potrebno.

Kao odgovor na njegovu tužbu, OceanGate je tužio Lochridgea, tvrdeći da je prekršio ugovor o tajnosti podataka. Lochridge je tada podigao novu tužbu tvrdeći da će OceanGate, koji naplaćuje mjesto u podmornici za ekspediciju do 250.000 dolara, izložiti putnike potencijalno ekstremnoj opasnosti u eksperimentalnoj podmornici. Također je tvrdio da Titan nije bio opremljen da dosegne dubine od oko 4000 metara gdje počiva olupina Titanica.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nisu imali strpljenja čekati certifikat

Oceangate je na svojoj web stranici potom objavio tekst pod naslovom "Zašto Titan nije klasificiran?" nudeći svoje stajalište o netraženju certifikata i sugerirajući da bi proces jednostavno trajao predugo.

"Iako su agencije za klasifikaciju spremne nastaviti s certificiranjem novih i inovativnih dizajna i ideja, često imaju višegodišnji ciklus odobravanja zbog nedostatka već postojećih standarda", naveli su dodajući da su njihovi interni sigurnosni protokoli dovoljni.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Lochridge je inače bivši pomorski inženjer britanske Kraljevske mornarice i brodski ronilac, koji je iz velike Britanije preselio u SAD i pridružio se OceanGateu kao stručnjak za podmorničke operacije i spašavanja. To se tiče Titana, Lochridge nije bio suglasan sa stajalištem OceanGatea da podmornica zaroni bez ikakvih prethodnih ispitivanja koja bi potvrdila da se putnici ne izlažu potencijalno ekstremnoj opasnosti.

POGLEDAJTE VIDEO: Je li Oceangate podmornica zaista bila nesigurna

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Dosje jarak
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo