Kako bi, prema riječima Slavena Fischera (HURA), jednog od suorganizatora, revitalizirali domaću "kreativnu industriju", te potaknuli nove trendove u cilju prilagođavanja novim okolnostima na tržištu, organizatori festivala, udruga HURA i IAB Croatia, uspjeli su dovesti nekolicinu vrhunskih svjetskih stručnjaka, koji su održali predavanja na temu kreativnosti, inovacije, digitalnog marketinga, oglašavanja, uloge društvenih mreža u oglašavanju...
Helge Tennø iz Scandinavian Design grupe, Norveška, na predavanju "Širenje digitalnih vidika" ukazao je na rušenje barijera među tehnologijama (ISDN, broadband, wi-fi, mobile, handheld...), te poput mnogih ostalih predavača na ovom festivalu predviđa da će se korištenje interneta na PC-jevima u narednih nekoliko godina značajno smanjiti u korist mobilnih platformi, kao što su mobiteli i tableti.
"Web nije net", rekao je Tennø, čime je želio istaknuti razliku između weba kao tehnološke platforme i medija.
"Neprestano idemo naprijed, a na retrovizor gledamo unatrag", točno onako kako je predvidio McLuhan. Na to nas, prema mišljenju ovog stručnjaka, upućuju i imena koja dajemo novim tehnologijama. "Zapravo, novim stvarima dajemo stara imena samo s drugačijim predznakom, poput primjerice izraza Web 2.0."
Kako digitalna komunikacija djeluje na biznis izvan marketinga, Tennø je objasnio na nekoliko oglašivačkih kampanja, te je pritom upozorio da "sadašnji modeli žele pridobiti korisnike, umjesto da se orijentiraju prema odnosima među samim korisnicima".
Tennø se slaže da "besplatno" (free) ne može biti poslovni model, pa je nužno da digitalna komunikacija od paradigme prodavanja proizvoda sama postane proizvod.
Jedan od najiščekivanijih predavača bio je Gerd Leonhard, direktor agencije The Futures. Leonhard je u posljednjih osam godina imao preko 850 angažmana u 42 zemlje s oko 300.000 stručnjaka i članova menadžmenta mnogih globalnih kompanija, pa u uspjeh organizatora festivala svakako treba ubrojiti i njegovu prisutnost (uz, naravno, Garryja Vaynerchuka i ostale).
Leonhard je govorio o moći publike, odnosno potrošača u umreženom društvu. "To više nije skupina idiota", rekao je Leonhard.
Naime, potrošačima, odnosno u širem smislu publici, danas su informacije dostupnije nego ikad prije. "Jeste li spremni to priznati?", pitao je Lenhard okupljene. Naime, oglašavanje i marketing u umreženom, povezanom svijetu ima posve drugačiju logiku, budući da obilje informacija danas publici omogućava da sama pronađe najbolja rješenja za svoje potrebe.
Poput ostalih predavača, i Leonhard smatra da je "budućnost mobilna", te predviđa nestanak tiskanih novina u formi kakvu danas poznajemo. Googleova platforma za mobilno plaćanje, koja je dan prije predstavljena javnosti, samo je još jedan dokaz. Nedavne revolucije na Bliskom istoku zapravo su "mobilne revolucije", rekao je Leonhard. Marketing svakim danom sve više seli na mobilne platforme, a osobni podaci postaju "nafta interneta", odnosno postaju od najveće vrijednosti u novim oblicima internetske ekonomije.
U tom kontekstu Leonhard je govorio o računarstvu u oblacima (cloud computing) i potencijalima koju takve platforme kriju za budućnost biznisa. "Nekoliko tisuća inženjera radi na Gmailu, koji vi besplatno koristite. Google može čitati vaš mail i to je deal između vas i Googlea. Odnosno, vi ste se složili s tim da Google može čitati vaše mailove ako vi zauzvrat možete koristiti Gmail besplatno", objasnio je Lenhard usporedivši tu situaciju s filmom Matrix. "Ne možeš biti izvan mreže (matrice) i istodobno imati korist od te mreže."
Marketinškim stručnjacima u publici Leonhard je govorio i o važnosti "transparentnosti" u poslovanju. Naime, "nitko neće kupovati stvari kojima ne vjeruje i koje mrzi". Drugim riječima, kada radite s proizvodima ni u kojem slučaju "nemojte lagati". Završio je predavanje kazavši da "ljudi koje smo prije poznavali kao konzumente", danas su nešto drugo i svatko tko se bavi marketingom i oglašavanjem ovu činjenicu treba imati na umu.
Ari Merkin, izvršni direktor Crispin Project + Bogusky iz Sjedinjenih Država, govorio je o "kreativnom rješavanju problema". Na brojnim primjerima koji su zabavili publiku Merkin je pokazao kako "brendovi danas ne žele samo zadržati pažnju, nego i angažirati vašu maštu". Tijekom rada u svojoj agenciji Toy, Merkin je bio zadužen za razvoj jedne od najvećih viralnih kampanja ikad – Elf Yourself. Ta je pak kampanja osvojila najprestižnije festivale na svijetu, od Cannesa, preko Clia do Effiesa.
"Monolog sve više ustupa mjesto dijalogu u marketinškim komunikacijama", rekao je Merkin. "U situaciji kada nam nove tehnologije pomažu da zaobiđemo oglase, kreativno riješiti problem znači zapravo prvo razmišljati kao marketingaš, a tek potom kao oglašivač", istaknuo je Merkin.
Posljednje predavanje održao je Gary Vaynerchuk, jedna od najvećih "zvijezda" na ovogodišnjem IdejaX. Dvorana je bila ispunjena do posljednjeg mjesta. Garry je tijekom jednosatnog predavanja u neprestanoj interakciji s publikom, ispričao svoj životni put; od toga kako kao "tinejdžer nije bio previše sklon alkoholu", ali ga je u svijet vina uveo njegov otac jer mu je bio potreban radnik za njegovu trgovinu alkoholnim pićima. Poput mnogih tinejdžera koji se bave kolekcionarstvom, odnosno skupljaju sve i svašta, i Garry, koji je porijeklom iz Bjelorusije, je započeo s time, ali je prikupljao vina.
"Kada govorimo o marketingu i biznisu govorimo o kulturi" započeo je svoje predavanje, što je u njegovom slučaju bila riječ o "vinskoj kulturi". Premda je većina prisutnih za Garrya čula putem interneta, Garry je rekao da nikada nije "vodio previše računa o platformama", poput Facebooka, Twittera, Foursquare-a, Qora-e i sl. već što se s tim platformama može postići. Zbog toga je u jednom trenutku izjavio da mu se ni sam naziv "social medija" (za koju kaže da je "fucked-up world") previše ne sviđa jer je u internet marketingu bitan internet kao takav, a ne samo određene, ove ili one, društvene mreže.
"Ne volimo promjenu, ali volimo komunicirati", međutim komunikacija je ta koja dovodi do promjene. Ako je "content king", onda je "marketing queen" i ono što će odrediti budućnost kreativnog biznisa je kontekst, prema mišljenju Vaynerchuka.
Garryjeva najnovija knjiga “Ekonomija zahvalnosti” koja govori o komunikaciji s potrošačima te o personalizaciji marketinškog pristupa usmjerena je na to kako doći do toga da se korisnik s vašim proizvodom osjeća zadovoljno. Ipak, dodao je da će sve što je napisao u svojoj knjizi biti zastarjelo u narednih pet godina, možda i brže, jer se u marketingu stvari brzo mijenjaju.
Za ovoga "gurua interneta", kako bi se to popularno reklo, "internet je moćniji od izuma tiska" jer ova platforma u doslovnom smislu "mijenja načine na koje živimo".
"Budućnost se događa sve brže i brže" naglasio je prisutnima Garry, a taj tempo prati i marketing.
Prethodni članci:Više od 1.300 posjetitelja na prvom festivalu oglašavanja Dodijeljene nagrade X za najbolje radove u kreativnom oglašavanjuDodijeljene nagrade Mixx na IdejiX