LJEPOTICA OD 120 GODINA /

Što će biti s Namom? Nepoznata sudbina kultne robne kuće u kojoj Zagrepčani kupuju još od Austro-Ugarske

Legendarna robna kuća nakon 23 godine u stečaju do kraja mjeseca konačno će doznati svoju daljnju sudbinu. Donosi se odluka o prodaji robnih kuća u Ilici i na Kvaternikovu trgu. Zgrada u Ilici početkom godine je privremeno zaštićena kao kulturno dobro, u prijevodu Grad očekuje da u njoj i dalje ostane robna kuća, da se iznutra i izvana ne mijenja. A zašto i bi kada je i poslije više od 120 godina Nama i dalje spektakularan prostor drukčiji od bilo kojeg šoping centra.

Petar Panjkota

Petar Panjkota

Reporter Direkta, prati sve od vanjske politike do sporta. Ne libi se imati stav, niti boardati pred kamerom

3.9.2024.
6:57
VOYO logo

Najprepoznatljivija zgrada u najpoznatijoj zagrebačkoj ulici odmah je na početku. Možda niste znali, ali u toj zgradi Zagrepčani i njihovi gosti najduže u kontinuitetu mogli kupovati koješta - više od 120 godina, još od vremena Austro-Ugarske.

Robna kuća Nama do danas je ostala simbol nekih minulih vremena, ali i gotovo jedini dućan u centru u kojem se može kupiti gotovo sve. Fraza "od igle do lokomotive" možda se najviše odnosi upravo na Namu, jer otkad postoji ovdje se moglo kupiti svašta - od hrane, školskog pribora, parfema, pozamanterije, odjeće, obuće, kućanskih aparata, u Nami je uvijek bilo svega živoga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bilo je prije i puno više radnika, svjedoči nam Ružica Požega, jedna od 140 zaposlenih u Nami u Ilici, koja je u njoj provela cijeli svoj radni vijek, ponosna i na specifičan pristup kupcima. "U ovim današnjim centrima, uđeš, izađeš, ako što nađeš, nije to kao ovdje. Ovdje se baš bavimo kupcima, posvetimo se da izađu zadovoljni i kupe ono što im treba. Imamo osobniji pristup i to kupci osjete", rekla nam je Ružica.

I bome, čim smo ih pitali, složili su se. "Trgovci su vrlo ljubazni, zaista. Volim doći ovdje od malena, od djetinjstva ovdje kupuje, navikla sam. I prostor je jako lijep, vrlo je uredno, sve čisto", komentirala je Milica, a Anđa samo rekla da se "Namu mora spasiti, jer ona je naša".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

I tako ju se doživljava od početaka, još u 19. stoljeću, kada su bečki trgovci, Kastner i Öhler, otvorili robnu kuću sličnu onoj koju su već imali u Beču. S vremenom se širila, današnje gabarite dobila je 1928. Nama, odnosno Narodni magazin, postala je nakon Drugog svjetskog rata, i upravo je u vrijeme Jugoslavije doživjela svoj procvat i vrhunac poslovanja. Bilo je prvo mjesto koje je kataloge slalo na kućnu adresu, prvo mjesto gdje ste mogli ući i šetati i nikoga ne pitati za cijene, jer su one bile izložene, otići bez da ste išta kupili, i to sve u ovako ekskluzivnom ambijentu.

Image
OTKRILA JE TRIK /

Vraćaju se Oasis i Wonderwall! Do ulaznica je bilo nemoguće doći, ali Ivani je uspjelo

Image
OTKRILA JE TRIK /

Vraćaju se Oasis i Wonderwall! Do ulaznica je bilo nemoguće doći, ali Ivani je uspjelo

Bila je prva robna kuća s pokretnim stepenicama, ograde koje i danas stoje još su iz austrougarskih vremena. Pred Naminim izlozima nekoć su se tiskali građani i gledali prve televizijske programe, bilo je to važno mjesto javnog okupljanja. Stručnjaci se zalažu da to i ostane.

"Potencijal je ogroman, jer to su veliki izlozi u centru grada koji nisu ni prodavaonica naočala, cipela, nakita ni pekara, nego nešto što je jako ukorijenjeno u hrvatsku kulturu, u zagrebačku kulturu, i mislim da bi trebalo biti još više ukorijenjeno u zajednicu", kaže povjesničar umjetnosti Feđa Gavrilović.

Grad Zagreb tako je u siječnju donio neuobičajenu odluku da se Nama u Ilici preventivno zaštiti kao pojedinačno kulturno dobro, do donošenja trajnog rješenja, "… u cilju očuvanja i obnove vrijednosti i osobitosti koje građevina posjeduje, kao i očuvanja specifične ambijentalnosti i tradicije korištenja prostora u funkciji robne kuće, potrebno je zadržati specifičnu namjenu kao i ulična pročelja, gabarite i katnost volumena, te očuvane izvorne dijelove interijera."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ima li Nama svijetlu budućnost trebali bismo doznati do kraja ovog mjeseca. Možda na drugom katu bude uskoro i nekakav ugostiteljski objekt. Tko god Namu kupi, bit će obavezan preuzeti poslovanje i zatečene radnike na minimalno dvije godine. Nakon toga, tko zna, ali jedno je sigurno, svi Zagrepčani i njihovi gosti koji su barem jednom ušli u Namu, sigurno bi se u nju voljeli ponovno vratiti, i to baš ovakvu kakva je sada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Ljubav je na selu
NOVA SEZONA
VOYO logo