Zbog Crnog petka Ilica od jutra - prometna. "Krcato je ljudima, ima jako puno popusta", kaže Gabriel.
I otac potencijalne kandidatkinje na predsjedničkim izborima punom parom obilazi trgovine.
"Ona mene pošalje, ona da novce, ali ja kupujem! Trenutno je i moda takva da je malo umjerenije, ženstvenije. Bit će to dobro", rekao je Ivica Karabatić, otac Ave Karabatić.
Bit će dobre i cifre na Crni petak. Samo danas sveukupna potrošnja u Hrvatskoj mogla bi ići do 137 milijuna eura, 10 milijuna više nego lani. Nije lako, ali praznik shoppinga mnogi ne propuštaju. Iako nosi i neke crne prakse.
"U razgovorima s kolegama i prijateljima, došli smo da zaključka da zna biti i povišenje cijena, pa onda stave popust i onda to na kraju ispadne maltene ista ta cijena koja je bila i početna", modna influencerica, Lara Vukušić.
Zakon obvezuje trgovce da moraju iskazati cijenu proizvoda unazad mjesec dana. No, rupa u zakonu lako se pronađe. Državni inspektorat zato ovaj mjesec pojačano kontrolira trgovine. Kazne za trgovce koji ne poštuju pravila idu od tisuću do 26 tisuća eura.
"Britanci su prije par godina radili istraživanje na 233 trgovca na 6.600 cijena. Ispostavilo se da su te cijene na Crni petak u 99,5% slučajeva bile jednake ili veće na Crni petak nego prije", rekla je Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
Prema podacima Hrvatske gospodarske komore, ove godine će se na Crni petak u Hrvatskoj potrošiti 10 milijuna eura više nego lani. No, izgleda da se kupci sve više odlučuju na shopping online. Čak 70 posto građana imalo je iskustva s kupovinom na internetu - gdje podjednako kupuju i žene i muškarci.
"Naporno mi je, ne volim bit u shoppingu. Muškarci ne vole toliko biti po trgovinama, vjerojatno više vole online", smatra Robert.
I u ovom uredu web platforme za kupovinu noćas se radilo do sitnih noćnih sati. Svake godine bilježe rast prometa od 20 do 50 posto. Pozivaju na oprez pri odabiru stranice na kojoj se ostavljaju kartični podaci budući da je lani policija zabilježila čak 6 tisuća prevarantskih stranica.
"Prva stvar je sigurnosni certifikat u adress baru, da stranica počinje sa https. Najbitnije da su iskazani podaci o firmi, da se u kontakt strancii vidi gdje je firma, da je se može lako guglati, ako se već radi o firmi registriranoj u Hrvatskoj, tu ste već sigurno jer imate zaštitu kojoj se možete obratiti", rekla je suosnivačica web platforme za kupovinu, Tana Zimmerman.
I oni koji od mode žive - podsjećaju na održivost. Najbitniji savjet za shopping - držati se plana i stvarnih potreba.
"I sami znamo koliko impulzivno znamo otići u dućan, ne znamo što bi sa sobom pa idemo malo vidjet nešto do arene i nisi se okrenuo već potrošiš 100 eura", kaže influencerica Lara.
Prosječni Europljanin svake godine baci oko 11 kilograma odjeće i obuće - pa ovog Crnog petka, nemojmo biti dio crne statistike.