Prošlo je više od mjesec dana otkako im se more zabijelilo od 1500 litara pjenila koje je iscurlio. Kako nam govore Ivan Milišić i Pino Ivić, mještani Vranjica, još nemaju odgovora koliko je taj incident naštetio prirodi njihova mjesta.
"Mi smo zahtijevali tehnički list da nam dokažu da to nije štetno. Naravno da ga do dana današnjeg nismo dobili."
"Ni od inspektorata, ni lučke kapetanije, obavijeno je sve velom tajne. Ne znamo zašto."
Državni inspektorat na pitanje Potrage odgovora kako je inspekcijski nadzor sanitarne inspekcije još uvijek u tijeku. No, zapjenjeno more bio je samo jedan od incidenata koji im se događaju. Vranjičanin Bruno Malbašić ljutito nam govori kako su u samo tri mjeseca podnijeli petsto prijava, no ništa. Mještani su se okupili u inicijativu Mjesto koje želi živjeti. Martina Grgić Vukić jasna je kad opisuje što žele.
"Proživjeti napokon, prodisati, zahtijevamo samo ono što nam ustavom pripada – pravo na zdrav život."
Cijela strana južnog poluotoka bila je pod naftnom mrljom. Ekipa Potraga tražila je odgovor splitske Lučke kapetanije, gdje su nas uputili na Ministarstvo mora. Oni nam pak odgovaraju da inspektori Lučke kapetanije obavljaju inspekcijski nadzor, ali u Vranjicu njihovom aktivnošću nisu zadovoljni. Josip Ćurak objašnjava i zašto.
"Kad god iziđu, počinitelj je nepoznat. Ti brodovi ne čiste tankove, mi uredno sve to zovemo, jedino što izađe policija ili komunalni redar od kapetanije do danas ništa. Od kapetanije na dalje, priča staje."
Ivan Milišić dodatno pojašnjava zašto su frustrirani.
"Ja se nadam da će institucije počet raditi posao i dovesti sve u okvire zakona. Mi nismo protiv toga da se radi, samo da i mi imamo pravo na život uz tu industriju, samo nam to pustite. Da se raditi kako treba po zakonu zaštite o radu, i svi smo sritni onda."
Nabrajaju nam da ih muči buka, prašina, zagađenje mora, ispuštanje štetnih tvari u more, pjeskarenje brodova na otvorenom, brušenje plastičnih brodova. Lista je dugačka, a od nadležnih službi nikad nisu dobili jasne odgovore tko je za to kriv. Bruno Malbašić govori detalje onoga što svakodnevno gledaju i kod drobilice otpada.
"Gura se otpad u more, a neki guraju glave u pijesak"
"Imamo informacije da ima starih automobila, te viljuške kad krene ukrcaj oni stišću... to vam se ulje curi, nafta curi vanka, benzina curi nikakvi separatori nikakvi ne postoje dođe bager i sve to gura u more…"
Gura se otpad u more, a neki guraju glave u pijesak, tvrde. Tvrtka Luka d.d. već im godinama obećava, kažu, da će ugljen i petrol koks koji skladište na otvorenom zatvoriti u hale. Iz te tvrtke odgovaraju nam kako su Vranjičane upoznali da planiraju premjestiti skladištenje ugljena s vanjskog platoa u zatvoreno skladište. Ipak, sve je to vezano uz namjeru te tvrtke da izgrade nove terminala za skladištenje i pretovar naftnih derivata. Iz tvrtke Luka d.d. odgovaraju nam da postoji potreba za još takvih terminala na obali. Obećavaju najstrože sigurnosne i ekološke standarde. Uvjereni su da će se to utvrditi u postupku procjene utjecaja na okoliš. No, stanovnici sumnjaju u lijepe riječi jer više su se puta dosad opekli. Recimo kao i s malim škverom koji im donosi velike probleme. Mještanin Josip Ćurak govori nam kakva bizarna situacija tamo vlada.
"Taka bi se bivšeg Brodoremonta tih vlasnika, njima je koncesija istekla, a oni neće da se maknu da novi koncesionari ne mogu ući u taj prostor. Stari vlasnici se bave ilegalnom brodogradnjom, opremanjem brodova, i to još uvijek sve na crno."
Ne radim na crno, kaže Marko Rapić, prokurist tvrtke R.L. E.,koji uz oca Mirka polaže pravo na ovaj posjed.
"Ja vam radim u zakonskom vakuumu, na to me prinudila prijeka potreba."
Reporterki Potraga Silvani Menđušić rekao je kako mu je država zbog neriješenog imovinsko- pravnog spora duguje tri milijarde kune i poziva se na pravo retencije. Ovog je ljeta Vlada odobrila 30-godišnju koncesiju na pomorskom dobru na području nekadašnjeg brodogradiišta. Poduzetnici iz Krila Jesenice i njihova tvrtka Yacht club Vranjic odabrani su kao najbolji ponuđač. No, Rapići ne namjeravaju izvršiti primopredaju. Šest mjeseci kasnije kocensionar i dalje ne može kroz vrata. Kruno Peronja, odvjetnik poduzeća Yacht Club Vranjic pokrenuo je sudske postupke.
"Odgovorno je nekoliko nasilnika. Protiv njih se vodi postupci i oni će odgovrati kazneno i za naknadu štete koje će RH provesti protiv njih. Ti nasilnici moraju biti neutralizirani."
Koncesionari tu pak planiraju uložiti 40 milijuna kuna, ali sve stoji, dok se problemi mještana gomilaju. Ponavljaju da nisu protiv ljudi koji će na prostoru u njihovom susjedstvu privređivati, ali da to mora biti po regulama. Sad svakodnevno gledaju kako se njihovo lijepo mjesto zagađuje, što je šteta jer Vranjic je doista predivan.
Cijelu priču reporterke Potrage Silvane Menđušić pogledajte u videu.