"Rade brzo kako su i naveli u svojim planovima", kaže Jeroslav Šegedin, voditelj prve faze projekta Most Pelješac.
I brži su, pokazuje prolazno vrijeme, nego što je planirano.
"Njima ništa ne smeta. Izgleda kao da ništa ne rade, a već su dva stupa položena i dolazi treći", kaže Mile Brljević, Komarna.
"Svi smo imali dozu nepovjerenja", priznaje Goran Legac, voditelj projekta.
Hrvatski naručitelji više nisu nepovjerljivi, ali javnost istodobno zabavlja i brine ideja kako će marljivi Kinezi brže sagraditi most nego što će se provesti natječaji za ostale faze projekta. Pelješki most i dalje ne vodi nigdje nakon što je proteklog tjedna dan prije otvaranja ponuda za jednu dionicu stigla žalba i sve se odgodilo.
Piloti su dugi od 115 do 130 metara
"Projekt mosta Pelješac je kritičan. Logično je da ga se prvo ugovorilo i počelo raditi na njemu", kaže voditelj Legac.
Državna kineska kompanija razradila je tehniku pobijanja pilota na desecima mostova koje se podigli u Kini i drugim zemljama. Iz ove udaljenosti čini se kao jednostavan zahvat, ali dimenzije pilota su impresivne.
"Promjera su toliko da bih ja, koji imam skoro dva metra mogao proći bez saginjanja bez problema", kaže nam voditelj Šegedin.
Piloti su dugi od 115 do 130 metara - gotovo 70 metara je viši od zvonika svetog Duje, 40 metar od Osiječke katedrale, 20 tornjeva viši od Zagrebačke katedrale. Oko podneva je u kanalu zazovnilo! Pomalo mutni zvuk u pravilnom ritmu čuo se od Komarne do Brijeste.
"Trenutno je najnapetnije jer se izgrađuje temelj u podmorju. Koliko god imali istražnih radova uvijek se događaju nepredviđene okolnosti tako da je uključen čitav niz stručnjaka", priopćuje voditelj Legac.
"Pobijanje ide brzo i lako. Treba doći do stijene koju treba probijati, a ovdje je sloj gline velik oko 80 metara i kroz to se prođe kao kroz maslo", objašnjava voditelj Šegedin.
Europa strahuje da bi kineske tvrtke mogle pokušati potkopati konkurenciju ili kršiti radna prava
Most koji će povezati dva dijela Hrvatske, povezat će kinesku kompaniju s Europskom unijom.
Za Kineze je most preko Jadrana, put za Europu popločan s 357 milijuna eura sredstava alociranih iz Bruxellesa u Hrvatsku blagajnu. Dok u stankama u montažnim urednima kineske korporacije na gradilištu kineski i hrvatski radnici uče osnove jezika, ovaj je projekt test za mnoge, pa i za Europsku uniju koja nerado dopušta kineskim državnim korporacijama sudjelovanje u velikim europskim infrastrukturnim projektima.
"A što se tiče proizvodnih pogona u Kini gdje se svi građevinski proizvodi proizvode, sve njihove tvornice su certificirane od europskih certificiranih tijela, najčešće njemačkih. Ne primjećuje se razlika. Tranzicija transformacije prema tržištu Europskoj Uniji su oćigledno već napravili", kaže voditelj Legac.
Europa, naime, strahuje da bi kineske tvrtke mogle pokušati potkopati konkurenciju ili kršiti europska radna prava.
"Oni žele naučiti i shvatiti propise i Republike Hrvatske i Europske Unije", govori nam voditelj Legac.
Na putu iz Kine u Hrvatsku su trenutačno i drugi brodovi koji prevoze čelične cijevi. Za Pelješki most predviđeno je 148 pilota.
"Oni su drugačiji od hrvatskih i europskih izvođača. Oprezni su u komunikaciji. Priprema posla traje puno duže i ne izlaze van s radnim materijalima nego s gotovom metodologijom, a dotad su vrlo oprezni", govori nam voditelj Legac.
Nakon što svi piloti budu postavljeni iz njih će se izvlačiti mulj čija je naslaga na sredini kanala oko 70 metara. Zatim će se u cijevi pilota upumpati armirani beton.
I za vrijeme stanke, nitko od kineskih radnika nije bio spreman
za razgovor.
Čak i kad je naš snimatelj Alen pokušao komunicirati kineski
radnici kao da su posvećeni svom dijelu posla i komunkacija među
njima nije tolika česta kao među našim ljudima, usredotočeni na
svoj dio posla.
U Komarni živi izvan sezone oko sedamdesetak stanovnika. Uz njih je i 84 Kineza
"Naši nadzorni inženjeri su ugodno iznenađeni s pripremom dokumentacije za kontrolu kvalitete", govori voditelj Legac.
"Naučili smo se malo skromnosti, tišine, bogobojaznosti i poštovanja prema drugima. Oni su nježni i tihi dok da smo mi kod njih već bi svi pjevali 'Marjane, Marjane'", tako razlike između domaćih i Kineza objašnjava Mile Brljević iz Komarne.
S kineskim kuharima koji pripremaju obroke za radnike sprijateljio se učeći ih kako se peče riba na gradelama ili peka.
"Mi govorimo svi istovremeno što je njima čudno - da možemo s trojicom razgovarati. Svatko od njih pazi na hijerarhiju i paze da ne sjedaju za ručak previše blizu nekome tko je iz prvog reda ako nisu u tom rangu. Skromni su i ne smeta im ručati stojeći, a uglavnom ostali čekaju ako nisu u red. A mi bi odmah s predsjednicom pod ruku", kaže Brljević.
U Komarni živi izvan sezone oko sedamdesetak stanovnika. Uz njih
je i 84 Kineza.
Većina njih, gotovo pedesetak smješteno je u apartmanima
Ive Jerkovića.
"Ponudio sam im da dovedu obitelji kad su već platili apartmane, ali njima je to bilo potpuno nelogično pitanje", govori Jerković.
Njega pak mnogi pitaju kako je dobio posao.
"Svi pitaju tko mi je sredio posao. A dogodilo se da je pet-šest Kineza šetalo i tražilo smještaj prošle godine. Ja sam izašao na ulicu i popričao s njima. Rekli su da im treba na 3 mjeseca", objašnjava nam Jerković.
U sezoni im je izašao u susret, pa su za koji mjesec došli s prijedlogom.
"Pitali su me može li se iznajmiti te smo im iznajmili dvije zgrade. Korektni su ljudi i cijene ono što smo za njih napravili u sedmom mjesecu", kaže Jerković.
Ivo je išao u vrtić kada se prvi put spomenula mogućnost gradnje mosta koji bi povezao jug Hrvatske.
"Meni je čast što ću biti dio tog projekta", kaže Jerković.
Do početka ljeta bit će dovršeno postavljanje pilota te će temelji Pelješkog mosta bit postavljeni. Tada u Hrvatsku stiže novi kontingent od gotovo 400 kineskih radnika. Bit će to špica radova u špici sezone. Gradilište je po kineskim radnim pravilima, pravilima komunikacije i zbog stroge discipline puno tiše od onih koje poznaju domaći građevinari. Ali, jedno je zapravo isto:
"Postanete jedna mala obitelj koja se nakon završenog posla mora razići", kaže voditelj Šegedin.
Razići će se kineski građevinari i hrvatski naručitelji na ovom
projektu krajem 2021. godine. I time će biti zaključena priča
koja traje od kraja 90-ih
i samo nas za razne pokušaje granje stajala više od 200 milijuna
kuna.